هجوم “داعش” از سوریه به عراق علامت ادامه عقب نشینی حکومت امریکا از خاورمیانه؟

مقدمه:

اوبامائیزم علامت کلاپس سیاسی اقتصادی حکومت امریکا در عرصه بین المللی است. اثرات سیاسی بحران بی سابقه اقتصاد سرمایه داری در تقابل قدرتها تا همینجا این بوده که دوران اخیر قدر قدرتی حکومت امریکا در سطح سیاست جهانی و لشکرکشی های دوران بوش به سر رسیده و خلاء حاصل از عقب نشینی های نظامی این قطب امپریالیستی در حال پر شدن توسط جناح های دیگر امپریالیستی و ارتجاع جهانی است. در بحثهای مستقلی (۱و۲) توضیح دادم که ماجرای سوریه و متعاقبس ماجرای اوکرائین تنها علائمی هستند که نشان می دهند قطب بندی روسیه و چین در حال پر کردن خلاء های ناشی از کلاپس تدریجی جناح امریکا هستند.

در منطقه خاورمیانه ، افغانستان و عراق عرصه های دیگر ی هستند که این کلاپس و عقب نشینی نظامی سیاسی حکومت امریکا را دارند نشان می دهند. در افغانستان همین هفته های پیش حکومت اوباما با طالبان “اسیر ” مبادله کرد! اعلام بیرون کشیدن ارتش امریکا در افغانستان ، افق بازگشت طالبان و دسته های اسلامی ارتجاعی را نزدیکتر گرده و حاکمان امریکا ظاهرا در حال سازماندهی حکومت مشترک با طالبان و اسلامیها هستند !

عراق از سوی دیگر صحنه دیگریست که نشان می دهد ادامه سیاستهای لشکرکشی و تخریب جامعه مدنی به نام “آزاد سازی” نظم نوینی چه بلائی توانست سر مردم عراق بیاورد.عروج دسته های قومی و اسلامی و نابودی شیرازه های تمدن ، زمینه ساخت برای جامعه ای که هر تکه اش دست یک گروه مسلح است و متعاقب بیرون رفتن ارتش امریکا از عراق ، حکومت پاپت مالکی که قرار بود الگوی “دموکراسی” باشد ، امروز بی افق تر از همیشه شاهد اتفاقات جدید در عراق است!

همه وقایع بالا از همان زمان که جرج بوش به دروغ فریادهای “وادموکراسی” می کشید و ادعا می کرد برای “آزاد سازی” مردم عراق از دست صدام دارد به خاورمیانه می آید و عده ای در راست سیاسی ایران هم هورا می کشیدند، مشخص بود! همانزمان کمونیستها و چپها اعلام خطر می کردند که سرانجام این لشکرکشی ها نابودی تمدن است و سودش به هر که برسد دردش به حان مردم خواهد بود! عراق امروز دقیقا تایید می کند همان نگرانیها و همان پیش بینی ها را و قربانیش ملیونها ملیون مردم عراق هستند.

در این مقاله سعی می کنم اخبار اخیر مربوط به هجوم فرقه طالبانی “داعش” به مناطقمهمی از عراق را مورد بررسی قرار دهم:

(۱)فرقه اسلامی “داعش” چه می گوید و از کجا پیدایش شد؟

هنوز باید منتظر ماند تا پیوندهای پشت پرده را دید.اما تا اینجا که روشن شده این فرقه اسلامی مدل سوری –عراقی القاعده است.نتیجه پیوند دو فرقه دیگر بنام “جبهه النصر” از سوریه و “فرقه “دولت اسلامی عراق” در سال ۲۰۱۳ تشکیل شد(۳) که هدفش را “تشکیل دولت اسلامی در عراق و شام” قرار داده.:

“دولت اسلامی در عراق” را شماری از گروه‌های مسلح عراق در اکتبر ۲۰۰۶ تشکیل دادند و “ابوعمر البغدادی” را به‌عنوان رهبر خود معرفی کردند. این گروه مسئولیت بسیاری از حمله‌های تروریستی از آن سال به بعد را بر عهده گرفت.ابوعمر البغدادی در سال ۲۰۱۰ کشته شد. به جای وی ابوبکر البغدادی رهبر گروه شد. فعالیت گروه در زمان ابوبکر گسترش یافت و از زمان جنگ داخلی در سوریه عناصر “دولت اسلامی در عراق” در سوریه نیز فعال شدند.

در سوریه از اواخر سال ۲۰۱۱ “جبهه النصره لاهل الشام” تشکیل شد که شاخه “دولت اسلامی عراق” در سوریه به شمار می‌رفت. ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۳ ادغام “دولت اسلامی در عراق” و “جبهه‌النصره” را اعلام کرد که در نتیجه “داعش” بوجود آمد. رسانه‌های آلمان می‌نویسند که”داعش” برآمده از دل گروه “توحید و جهاد” است که نهضت مقاومت در عراق در سال ۲۰۰۳ برای مقابله با تهاجم آمریکا علیه عراق پایه گذاشته بود. این گروه در عراق تنها به سربازان آمریکایی حمله نمی‌کرد، بلکه با حمله‌های انتحاری شیعیان و مسیحیان را نیز هدف تهاجم خود قرار می‌داد.نخستین رهبر “توحید و جهاد” ابومصعب الزرقاوی بود که اهل اردن بود و بخاطر بی‌رحمی‌هایش مشهور است. از “توحید و جهاد” به عنوان شاخه عراق القاعده یاد می‌شود.الزرقاوی در سال ۲۰۰۶ به دست آمریکایی‌ها کشته شد و به جای او “ابوحمزه المهاجر” ریاست “توحید و جهاد” را بر عهده گرفت. در همان سال بود که “دولت اسلامی در عراق” نیز به رهبری “ابوعمر البغدادی” تاسیس شد.المهاجر و ابوعمر نیز در عملیات مشترک نیروهای عراقی و آمریکایی در سال ۲۰۱۰ کشته شدند.به نوشته رسانه‌های ایران، ریاست “توحید و جهاد” را نیز از آن پس ابوبکر البغدادی بر عهده گرفت که از همان سال رهبری “داعش” را نیز در دست داشت. در حال حاضر “داعش” در چند جبهه می‌جنگد: علیه گروه‌های شورشی‌ای که در سوریه در رقابت با هم هستند، علیه رژیم بشار اسد و علیه ارتش عراق.قدرت “داعش” از بهار ۲۰۱۳ فزونی یافت. در آن زمان این سازمان وارد جنگ داخلی سوریه شد. “داعش” در آن‌جا با جبهه النصره درگیر شد که متشکل از سلفی‌های سوری بود، اگر چه هم داعش و هم جبهه النصره به شبکه تروریستی القاعده نزدیک بودند.”داعش” بخصوص در جنوب شرقی سوریه به شهرهای کردنشین حمله می‌کند و مردم غیرنظامی را می‌کشد. این سازمان در عراق از اختلاف میان احزاب سنی کشور و دولت نوری المالکی که شیعیان در آن بیشترین نفوذ را دارند سود می‌برد.به گفته محافل امنیتی، این سازمان بیش از ده هزار نفر عضو مسلح دارد. به گزارش دادستانی آلمان، این سازمان مسئول درگیری‌های مسلحانه، سوء‌قصدها، گروگان‌گیری‌ها و حمله‌های انتحاری بسیاری در سوریه است.این گروه همچنین دست به حمله علیه غیرنظامیان و کارمندان سازمان‌های امدادگر می‌‌زند. دادستانی آلمان فدرال در پایان ماه گذشته (مه ۲۰۱۴) سه نفر را که مظنون به عضویت در “داعش” بودند متهم کرد که در آلمان به تهیه اسلحه و پول برای سازمان خود پرداخته‌اند.”

“داعش” هزینه‌های خود را از طریق کمک‌های مالی قطر و عربستان سعودی تامین می‌کند. همچنین مالیات راهی که این سازمان در طول مرز میان عراق و سوریه می‌گیرد پاسخگوی بخشی از نیازهای مالی آن است.در صف “داعش” مسلمانانی از کشورهای گوناگون می‌جنگند، مسلمانانی از شمال آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس، همچنین برخی اروپایی‌ها یا آمریکایی‌هایی که به اسلام گرویده‌اند.

(۲)موفقیتهای تاکنونی “داعش”

بنا به گزارشها این فرقه اسلامی “عراقی-سوری” تا همینجا چند شهر مهم شمال عراق را از جمله موصل و تکریت  متصرف شده و مبالغ هنگفتی پول نزدیک به نیم میلیارد دلار از بانکهای این شهر ها به جیب زده! می گویند بخاطر چپاول این شهرها ، این گروه الان از ثروتمندترین گروههای تروریستی دنیاست! بنابه گزارشات، بخشهای از ارتش عراق که تحت رهبری حکومت مالکی بوده اند از مقابل این گروه گریخته اند و حکومت مالکی بطور سراسیمه ای درخواست از “کنگره عراق” کرده که حکومت نظامی در عراق اعلام شود!

بخشهائی از مناطق کرد نشین عراق که ارتش مرکزی عراق درش حاضر بود تخلیه شده و حکومت منطقه ای کردستان عراق در حال ارسال “نیروهای داوطلب” و ارتش محلی برای مبارزه با این فرقه اسلامی است. سیل آوراه ها از سمت مناطق اشغالی این فرقه داعش به بیرون شروع شده. ظاهرا حرکت یگانهای نظامی این فرقه به سمت بغداد هم ادامه دارد و نگرانی داخلی و جهانی را برانگیخته.این فرقه اسلامی جز جنایت و بربریت بیشتر برای مردم عراق و منطقه ندارد.

(۳)عروج “داعش” نتیجه تقاطع دو عامل داخلی و خارجی:

تردیدی نیست که تداوم جنگ در سوریه و قدرت گرفتن جریانات اسلامی تروریستی ، بهترین فضا را برای رشد مجدد سرطان اسلامیها اماده کرده است.بخاطر نزدیکی تاریخی سیاسی فرهنگی بین سوریه و عراق ، براحتی سرطان اسلامیها توانسته به عراق هم که پیش زمینه لازمه را داشت ، توسعه یافته.جامعه جنگ زده و خسته و لت و پار شده ، توان مقابله با بربریت اسلامی و قوم گرا را ندارند. نزدیک به نیم ملیون نفر از مردم عراق به آوراه های قبلی جنگهای عراق پیوسته اند.

در امریکا مدیا از “احتمال دخالت نظامی حکومت امریکا” خبر می دهد. حملات هوائی حکومت امریکا هم بی تردید خونریزی و نابودی بیشتر از عراق نابود شده را بدنبال خواهد داشت. دسترسی فرقه “داعش” به مراکز نفتی شمال عراق و فروش نفت، این فرقه را می تواند از جهت مالی بیشتر تحکیم کند.

بی تردید این وضعیت جدید نتیجه تلاقی نابودی تمدن در منطقه خاورمیانه از یکسو و کلاپس نظامی سیاسی حکومت امریکاست که در سال ۲۰۰۰ خواب “دموکراسی خاورمیانه ای” می دید و می خواست حکومتهای دست نشانده اش بر بحران قدرت و بر علیه انقلابات خاورمیانه مسلط باشند.

باید از این صحنه ها درس گرفت.دنیای جدیدی متعاقب کلاپس اقتصاد جهانی دارد سر می زند . دنیائی که از جهت بربریت با فاز قبلی قدر قدرتی امریکا در دنائت رقابت می کند! دنیائی که مردم درش دخالت نداشته باشند یا موضوع بازیهای سیاسی باشند از این بهتر نمی شود! اگر دنیای بهتری را می خواهیم باید سازمان دهیم و جامعه را به حرکت در آوریم.بدون مداخله مردم  و ملیونها ملیون مردم، صحنه های درد و خون تکرار می شوند.قدرتها دست بدست می شوند طالبانیها می روند و می آیند و مردم و منافعشان بباد می روند!

منابع دیگر:

(۱)جدائی شبهه جزیره کریمه از اوکرائین نتیجه سازش حکومت پوتین و بلوک غرب؟(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۵۹۸-جدائی-شبهه-جزیره-کریمه-از-اوکرائین-نتیجه-سازش-حکومت-پوتین-و-بلوک-غرب؟

(۲) مداخله روسیه و تشدید بحران اوکرائین علائمی دیگر از تغییر نظم جهانی؟(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۵۹۲-مداخله-روسیه-و-تشدید-بحران-اوکرائین-علائمی-دیگر-از-تغییر-نظم-جهانی؟

(۳)برخی منابع در مورد گروه “داعش”:

دویچه وله:

 آماده‌باش نظامیان ایران در مرزهای کردستان با عراق(در رابطه با پیشروی “داعش”)

http://www.dw.de/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A8%D8%A7%D8%B4-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82/a-17700786

دویچه وله:

“داعش” چه گروهی است و چه می‌خواهد؟

http://www.dw.de/????-??-?????-???-?-??-???????/a-17701464

دویچه وله:

قدرت‌گیری جبهه‌ النصره، شاخه القاعده در سوریه

http://www.dw.de/????????-????-??????-????-???????-??-?????/a-16474584

العربیه:پلیس عراق: شهر تکریت سقوط کرد

http://farsi.alarabiya.net/fa/middle-east/2014/06/11/%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%82%D9%88%D8%B7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-.html