گزارش تصویری اعتصاب و تظاهرات نیم میلیون از کارکنان خدمات دولتی علیه تورم و گرانی درانگلستان

عکسهاى بیشتر

…………………………………….

تورم و بالارفتن ناگهانی قیمتها نیم میلیون از کارکنان دولتی وشهرداریهای انگلستان را به اعتصاب وتظاهرات خیابانی کشاند.

بیش از ۶۰۰۰۰۰ نفر ار کارکنان خدمات دولتی ، شهرداریها، کتابخانه، مسکن، مدارس دولتی، رفتگر خیابانها، پارک ها ی عمومی، اداره مسکن، مراکر نگهداری از سالمندان و معلولین، صدور گذرنامه و غیره علیه دستمزد پائین  در مقابل تورم و گرانی شدیداخیراقدام به دو روز اعتصاب در روز های چهار شنبه و پنجشنبه ۲۶ و ۲۷ تیر(۱۶ و ۱۷ جولای) و چندین راهپیمایی بزرگ درمرکزشهر لندن و دیگر شهرهای انگلستان نمودند.

اغلب این کارکنان عضو بزرگترین اتحادیه کارگری انگلستان یونیسون هستند که دارای ۱میلیونو۳۰۰هزارعضومیباشد.خواست اصلی آنها پرداخت دستمزدی "عادلانه" در قبال تورم شدید و ازدیاد سرسام آور قیمت مواد اولیه خوراکی (نان، برنج، روغن، لبنیات..) وبنزین و مواد حرارتی و انرژیزا( گاز و برق وبنزین.) بوده است.

در واقع اعتراض کارکنان دولتی به مبلغ مسخره ۲٫۴۵% اضافه حقوق پیشنهادی دولت و کارفرمایانشان برای جبران قدرت خرید مردم در مقابل تورم شدید افتصادی میباشد.کارکنان اعتصابی بدرستی این مبلغ را  کمتر از نصف نرخ تورم دانسته و آنرا نه اضافه دستمرد بلکه کم کردن دستمرد و قدرت خرید خود میدانند. بنابرین بجای مبلغ ارائه شده دولت خواستار ۶% اضافه حفوق شده اند.

همینطور که در تصاویربخوبی میتوان مشاهده کرد، کارکنان معترض دولتی و شهرداریها در روز اول اعتصاب خود  دست به راهپیمایی های وسیعی دراغلب مراکز شهرهای بزرگ انگلستان زدند و برای اولین بار بعد ازچندین سال قدرت و همبستگی باشکوهی را از خود به نمایش گذاشتند. 

در لندن راهپیمایی کارگران از یکی از پارکها در مرکزشهر شروع شد و بعد از عبور از چند خیابان مرکزی درسالن ساختمان معروف "خانه دوستان" برای تبادل تجربیات وعهد وپیمان دوباره برای ادامه مبارزات خود تجمع کردند.

  پرچم ها و پوسترهایی که کارکنان اعتصابی شهرداریهای نفاط مختلف لندن در راهپیمایی با خود حمل میکردند  تجسمی از خواسته ها ، آمال و آرزوها ی انسانی  این طبقه را به ا شکال گوناگون بیان شده بود . از آنجمله ترجمه نوشته چند پرچم :

قدرت ما در اتحاد ماست /  کارگران متحد هرگز شکست نخواهند خورد/  برابری و عدالت /همبستگی برای همیشه/ خدمات عمومی، نه سود خصوصی/.

ترجمه چند پوستر: اعتصاب برای دستمزد عادلانه/ به دستمزدهای پائین خاتمه دهید/ ۱۰ سال اضافه حقوق کمتر از نرخ بالای تورم/ نه به کار بردگی ، نه به سرمایه داری/.  

ترجمه بخشی ازبیانات کارکنان اعتصابی عضو اتحادیه یونیسون در سالن بزرگ "خانه دوستان" که با شور و حال فراوان  کلیه کارگران حاضر در این تجمع  رو برو شد بدین قرار است:

" این اعتصاب تنها شروع مبارزات ماست، بعضی ها میگوینداعتصاب نکنید، مبارزه نکنید چون بازنده خواهید شد!! اگر ما دست به مبارزه نزنیم هر روز باید یک چیزراببازیم و ازدست بدهیم ، دولت و کارفرمایان میخواهند همه چیز را خصوصی و تابع روابط بازار کنند، این چه جامعه ایست که دستمزد یک نفر رئیس کمپانی برابر است با ۲۵۰۰کارگر، سیاستمداران خوب میدانند که بدون ما جامعه فلج خواهد شد، دولت میبایستی با میلیونر ها کمتر صحبت کند و در عوض با ما بیشتر!! ما باید خودمان را برای مبارزات طولانی تری آماده کنیم ، اگرکارگران، همکاران ما در فرانسه با اتحاد وهمبستگی خود میتوانند این کار رابکنند و پیروز شوند پس چرا ما نتوانیم؟ نگذاریم بین ما تفرقه بیاندازند، قدرت ما در همبستگی ماست.

در خاتمه گروهی از کارکنان اعتصابی در سالن فریاد زدند "کارگران متحد هرگز شکست نخواهند خورد" سپس بقیه کارکنان حاظر در این تجمع با آنها همصدا شده وبا تکرار این شعار همگی سالن جلسه را ترک کردند.

فرستنده : حسن زنده دل    ۲۱٫۷٫۲۰۰۸