پله در کنار تظاهرات مردم برزیل در مخالفت با ولخرجیهای حکومت سرمایه داران برای “جام جهانی در برزیل”

پله در کنار تظاهرات  مردم برزیل در مخالفت با ولخرجیهای حکومت سرمایه داران برای “جام جهانی در برزیل”

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۲۲ می ۲۰۱۴

مقدمه:

بیش از یکسالست که کشور برزیل شاهد بحران سراسری اقتصادی و سیاسی است و تظاهرات خیابانی و دیگری هزاران هزار مخالف حکومت در جریانست.اقتصاد برزیل که اعلام می کردند “اقتصاد ششم دنیاست” دارد طی سه سال گذشته سقوط می کند.بیکاری و فقر و حاشیه زدن اکثریت جامعه در حال تسریع است.

همان صحنه ها که در ترکیه شاهدش بودیم در برزیل و سایر کشورهای امریکای جنوبی هم در حال وقوع است. برنامه های سرمایه داری برای “رشد” دچار شکستهای سنگینی شده و تاوانش را مردم می پردازند.وعده های حامیان سرمایه داری تحقق نمی یابد و مردم در سطح بسیار وسیع به خیابانها می ریزند و با پلیس درگیر می شوند.حملات پلیس به تظاهرکنندگان با گاز اشکاور و زدو خوردهای خیابانی از تاریخ ژوئن سال ۲۰۱۳ به صحنه هرروزه برزیل تبدیل شده.

جائی در دنیای سرمایه داری چه بخش مرکزیش و چه بخش پیرامونی ترش نیست که ورشکستگی این نظام در پاسخ به مسائل جامعه را گواهی ندهد.

بازیهای جام جهانی در برزیل چند ماه دیگر قرار است شروع شود و همین بازیها محور درگیری صدها هزار نفر تظاهرکننده با حکومت برزیل است.اولین بار است که در تاریخ جام جهانی تظاهراتی در چنین وسعتی قبل از وقوع جام جهانی بر علیه هآن انجام می شود. مدیای رسمی در همه جای دنیا این جنبش را سانسور می کند. مردم را دارند زیر “شوق فوتبال” دوباره می فریبند و صنعت فوتبال قرار است عده ای را ثروتمندتر و اکثریتی را بی بهره تر کند:

در برزیل این روزها چه خبر است؟

ماه هاست تظاهرات ضد حکومتی در برزیل در جریانست.نزدیکی به مراسم جام جهانی در برزیل محل اوج دیگری از مبارزه با سیاستهای ضد مردمی حکومت سرمایه داران در برزیل است. گفته می شود که تا همینجا نزدیک به نیم بیلیون دلار برای استادیوم مخصوص جام جهانی صرف شده و قرار است جمع خرج این بازیها برای مردم برزیل ۱۰ بیلیون دلار باشد! در حالیکه اقتصاد برزیل در حال ورشکستگی است و فقر و بیکاری و عدم دسترسی مردم به امکانات پزشکی و بهداشتی

هزاران نفر  مردم برزیل در مقابل استادیوم تازه تاسیس سن پائولو جمع شدند و آنرا اشغال کردند تا مخالفت خودشان را با سرمایه گذاری هنگفت حکومت برزیل برای بازیهای جام جهانی اعلام کردند. گفته می شود که مجموعا ۱۱ بیلیون دلار قرار است خرج بازیها بشود از جمله ۴ بیلیون دلار صرف تاسیس و ترمیم  ۱۲ استادیوم!

طبقه کارگر برزیل از وضعیت کنونی ناراضی است و در سطح ملیونی به اعتصابات اعتراضی حتی به رفغم رهبران سندیکائی، دست زده است. احزاب “سوسیالیست” حامی دولت نتوانسته اند اعتصابات کارگری را محار کنند و اعتراضات را خاموش کنند.

مردم فریب وعده های حکومت که “بازیها برای مردم پول می آورد” را نخورده اند و می گویند که این پولها به جیب اقلیت جامعه می رود و نه مردم!

مردم برزیل می گویند:

“ما مدرسه می خواهیم بیمارستان می خواهیم نه استادیوم! ما عاشق فوتبال هستیم اما می خواهیم سرمایه ما برای چیزهای مهمتری صرف شود. مردم دنیا بدانند که اکثریت مردم برزیل فقیر هستند و حکومت برایش مهم نیست! مردم برزیل خشمگین هستند از این همه بی عدالتی. بازیهای جام جهانی ابزاری است برای پولسازی عده ای قلیل ما با برگزاری چنین بازیهائی مخالفیم”

پرزپادیلها می گوید:

“من در برزیل زندگی می کنم. برزیل فاقد زیر ساخت اقتصادی است.دزدی مقامات غوغا می کند. من عاشق کشورم هستم اما شرم می کنم در کشوری زندگی می کنم که مردم بی خانمان شده اند، بهداشت و درمان تخریب شده و مردم فقیر نمی توانند تحصیلات داشته باشند”

پله ضد جام جهانی برزیل و در کنار تظاهرات مردم برزیل

دیروز پله بازکن افسانه ای برزیل در مخالفت با سرمایه گذاری کلان حکومت برزیل برای جام جهانی چنین گفت:

بیلیونها دلار را دارند خرج می کنند برای این بازیها. این کار ناعاقلانه است. من طرفدار تظاهرکنندگان مخالف این بازیها هستم در عین حال مخالف توسعه خشونت هم می باشم.این پولها باید خرج مدارس و بیمارستانها شود .مردم به اینها نیاز دارند.”

خلاصه:

در برزیل جنبش مردم برای نان و برای برابری در حال توسعه است و مدتهاست کلیت حکومت سرمایه داری را مستاصل کرده است.جامعه در حال تحربه وعده های دروغین سرمایه داران و حکومتشان است.بازیهای جام جهانی هم صحنه درآمد سازی برای اقلیت است و اکثریت جامعه دارد تلاش می کند این صحنه ها را به صحنه مبارزه برای نان تبدیل کند.بعنوان انسانی که این دنیای وارونه را می بیند در کنار مردم برزیل و همه مردم دنیا باید ایستاد و دروغهای حامیان سرمایه داری را افشا کرد.این دنیای وارونه باید سرنگون شود.آزادی و برابری امکان پذیر است.تنها راه انسانی است.

منابع دیگر:

اخبار تظاهرات مردم برزیل در استانه جام جهانی در برزیل

http://www.theguardian.com/world/2014/may/19/brazils-anti-world-cup-protests-which-side-do-you-support

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/southamerica/brazil/10126532/Protesters-flood-Brazilian-cities-over-World-Cup-spending.html

نظر پله در مخالفت با سرمایه گذاری برای بازیهای جام جهانی:

http://www.nytimes.com/2014/05/21/sports/soccer/pele-scolds-brazil-on-world-cup-spending.html?_r=0