حقوق جنین، بخشی از حقوق کودک در مقابل برداشت آناکوفمینیستی!

حقوق جنین، بخشی از حقوق کودک در مقابل برداشت آناکوفمینیستی!

بخش ۲۱ از نقد آنارشیزم

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۱۵ می ۲۰۱۴

“سقط جنین “کودک کُشی” نیست. رسیدن اسپرم خواسته و یا ناخواسته و ادغام آن  با تخمک های ما در هر مقطع و زمانی با تصمیم ما زنان اجازه ی رشد دارد.این ما هستیم که تصمیم می گیریم که مادر باشیم یا نباشیم. کودکی به جامعه  ی بشری هدیه کنیم و یا نه!”(خانم رزا روشن –آنارکوفمینیست)

مقدمه:

در مقاله قبلی(۱)توضیح دادم که انارکوفمینیزم ، حق جنین بعنوان یک انسان را برسمیت نمی شناسد و عملا مدعی است که جنین تکه ای گوشت است که اگر با معیار موهوم “اسپرم عشق” مو.رد پذیرش زن نباشد، اجازه زندگی ندارد! تا زمانی که کودک بدنیا نیامده با اذن انارکوفمینیستها می شود از “شرش” خلاص شد! این بربریت ناشی از ایدئولوژی است که برایش دستاوردهای دانش و فرهنگ اخیر انسانی همانقدر بی ارزش است که برای جریانات اسلام سیاسی یا حامیان کمونیزم ایدئولوژیک.عملها یکیست اما ادعاها ظاهرا متفاوت است.انارکوفمینیزم با ادعای حمایت از حقوق زن این حنایت را مرتکب می شود، اون یکی ها با معیار “اذن الهی” یا “دیکتاتوری پرولتاریا”! نتیجه یکیست! هر کدام بنوعی بخشی از حقوق انسان را در مرحله ای ملعبه درک ناقض و منجمد خود می دانند.

علم و دانش کنونی انسان چند دهه است که دیگر دوران کودکی را از مقطع تولد بررسی نمی کند.روانشناسی کودک ، طب کودک امروزه مسئله بهداشت انسان را به پیش از تولد توسعه داده اند و از قضا اهمیت بسیار بالای این دوره از زندگی انسان در حال شناخت بیشتر است و قوانین کشورهای متمدن بر پایه پذیرش حقوق جنین بعنوان بخشی از مقوق کودک و حقوق انسانی در حال تغییر هستند.

تضاد بین درک عقب مانده انارکوفمینیستی و فمینیستی که انسان بودن جنین را منکر است با جنبش دفاع از جنین بعنوان انسان دیگر یک بحث تئوریک نیست بلکه محل تلاقی مبارزه برای حقوق انسان است با درک عقب مانده .

در حالی که درک راست سیاسی و فرهنگی ، پشت دفاع از حقوق جنین، حقوق زن را زیر سوال می برد، گرایشات فمینیستی عکس اینکار را می کنند و حقوق جنین را منکر می شوند.هیچکدام از این دو راه انسانی نیستند.جنبش برای تحقق حقوق انسانی باید حق جنین و حق زن را بطور همزمان برسمیت بشناسد و این تناقض بین حقوق این دو را به نفع هردو حل کند که کاملا امکانپذیر است. وقتی حق جنین برسمیت شناخته شد جامعه باید هم از این حق و هم حق زن بطور همزمان دفاع کند.

خانم رزا روشن، مدعی است که زن محق است با تکیه بر قضاوت شخصیش ، حکم به سقط جنین بدهد. بواقع مدعی است که مادر صاحب حیات جنین است. همانطور که مذهبیون تاریخا حق حیات فرزندان را در دست داشته اند! همانطور که اسماعیل را ابراهیم ، در اسطوره ها برد تا برای خدایش ذبح کند!علم و جنبش حقوق انسانی این حاکمیت و مالکیت زن یا والدین بر زندگی کودک را نفی می کنند.کودم متعلق به والدینش بعه مادرش یا پدرش نیست.انسانی است مستقل که از حقش از بدو تشکیلش باید جامعه دفاع کند.

در این مقاله سعی می کنم به بخش جدیدی از قوانین حقوقی کودک یعنی بخش مربوط به حق جنین اشاره ای داشته باشم:

(۱)حقوق جهانشمول جنین:

حقوق شناخته شده  جنین شامل دو بخش اصلی است یکی حقوق در مقابل سقط و دیگری حقوق جنین در مقابل خشونت فیزیکی و روانی است:

الف: پذیرش حق جنین در مقابل سقط:

  • قوانین ملی و بین المللی در جهت حمایت از حقوق جنین در حال توسعه هستند.جنین می تواند موضوع جرائمی مثل جنین کشی بخاطر منافعی مثل گرفتن بیمه،حمایت مالی اجتماعی یا جلوگیری از ارث بر اموال باشد.کنوانسیون حقوق انسانی در امریکا که توسط ۲۴ کشور این قاره در سال ۱۹۶۹ امضا شد اعلام می دارد که از زمان بسته شدن نطقه انسان، جنین انسان دارای حقوقی است. این سری قوانین از سال ۱۹۷۸ به رسمیت شناخته شدند.
  • قانون دفاع از جنین در مقابل خشونت در سال ۱۹۹۹ در کنگره امریکا ارائه شد که در آن هرگونه حمله به زن حامله را بعنوان تهاجم به دو انسان (زن و جنین) اعلام کرد.این قاون در سال ۲۰۰۴ به مرحله اجرائی در آمد.این قانون بعد از قتل زن حامله ای بنام خانم پترسون رسما به مرحله اجرائی در آمد. در سال ۲۰۰۲ ، بیمه بهداشتی کودکان در امریکا بطور رسمی ، جنینها را هم مورد پوشش قرار داد.
  • *در سال ۱۹۷۸ کنوانسیون حقوق انسانی، ماده چهارم اعلام کرد که ” هر انسان محق است که حق زندگیش محترم شناخته شود و قانون بر این حق از لحظه انعقاد نطفه ناظر باشد.
  • *در سال ۱۹۸۳ الحاقیه هشتم قانون اساسی ایرلند که حق حیات انسان در دوره جنینی را برسمت می شناسد مورد تصویب مردم قرار گرفت.
  • *در سال ۱۹۹۳ دادگاه قانون اساسی المان ، حق زندگی جنین را از دوره لقاح  برسمیت شناخت اما مجازات سقط جنین در سه ماهه اول به شرط استفاده مادر از مشاوره قبل از انجام سقط را معلق اعلام کرد.
  • *قانون جنائی  کانادا تحت ماده ۲۲۳ اعلام می دارد که جنین انسان ، حقوق مستقلی از مادر دارد هر چند که سیستم خونی آن هنوز به مادر متصل است.
  • *در برخی فرهنگها و کشورها سقط جنین بطور انتخابی بر علیه جنین های دختر انجام می شود:در چین،هند،کره جنوبی و تایوان، موارد زیادی سقط مشخصا بر علیه دخترها انجام می شود. در سال ۱۹۹۴ قوانین هند رسما سقط جنین بخاطر ترجیح جنسی را ممنوع اعلام کردند.
  • *مورد دیگر، سقط جنین بخاطر تجاوز به مادر است.مسئله حفظ این جنینها با نظارت جامعه و جلوگیری از سقط انها بخاطر تجاوز در صورتی که مادر انها را نخواهد از موارد جدید قوانین دفاع از حق جنین است.

ب: حقوق جنین در مقابل خشونت بر علیه جنین:

بخش مهم دفاع از حقوق جنین به جلوگیری از انواع خشونتها به جنین اختصاص دارد که بهداشت و رشد طبیعی جنین را چه از جهت فیزیکی و چه از جهت روانی مورد خطر قرار دهد. رفتارها و شرایطی  که در دوران حاملگی به هر نوع ، جنین را به خطر بیندازند شناسائی و منع قانونی پیدا می کنند.

* مصرف الکل امروزه عامل سندرم جنین الکلی شناخته شده که عامل اشکالات فیزیکی و مغزی فراوان و عقب افتادگیهای فکری بعد از تولد است در کشورهائی مثل استرالیا، کانادا،فرانسه،ایرلند، اسرائیل ،هلند ،نروژ، اسپانیا، امریکا و انگلستان تقبیح می شود.

*مصرف ماهیهای آلوده به متیل جیوه، آلودگیهای صنعتی بخاطر تاثیر آنها در مغز جنین توسط مادران حامله از جمله در برخی کشورها کنترل و ممانعت می شود.

*مصرف تنباکو چه مستقیم و چه بطور غیر مستقیم عامل کاهش رشد کودک و افزایش مرگ جنین تا حد ۱۰ در صدر گزارش شده و لذا مصرف سیگار توسط زنان حامله تقبیح می شود.

*در امریکا تا کنون ۲۰۰ زن حامله بخاطر در معرض قرار دادن جنینهاشان مورد مواخذه قانونی قرار گرفته اند ، مواردی از جمله اثبات مصرف مواد مخدر ، الکل، مخالفت با استراحت تجویز شده توسط پزشکان، مخالفت با سزارین برای حفظ جان جنین، در معرض قرار دادن جنین توسط مواد مخدر،مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند.در ایالات ویسکانسین،مینسوتا و داکوتای جنوبی، زنهای حامله ای که به مصرف مواد مخدر در دوران حاملگی ادامه می دهند را دستگیر و تحت نظارت قرار می دهند. در بعضی ایالات امریکا پزشکان موظف هستند که مادران معتاد را در صورت مثبت بودن ازمایشان مواد مخدر یا الکل  برای جلوگیری از سندرم های ترک توسط جنین به مقامات قانونی معرفی کنند

*مورد دیگر ، تاثیرات استرسهای عصبی مادر در جنین و ممانعت از این استرسها بخاطر شرایط مختلف اجتماعی مادر و جمایت جنین در مقابل این استرسهاست.امروزه ثابت شده که بخش مهم شخصیت انسان در دوران جنینی شکل می گیرد و چنبش دفاع از حقوق کودک باید این بخش مهم زندگی انسان را مورد توجه بیشتر قرار دهد.

(۲)حقوق جنین بعنوان بخشی از حقوق کودک در مقابل آنارکوفمینیزم و سقط گرائی:

خواننده می تواند براحتی متوجه شود که رشد شناخت انسان از جنین به پذیرش حقوق جنین بعنوان انسان می انجامد.این حقوق در حال شناخت و توسعه هستند و بتدریج ذر قوانین اجتماعی جا باز می کنند. انسانیت دارد از دورانی که “والدین” صاحب جان و مال فرزندانشان محسوب می شدند ، فاصله می گیرد.گودک انسان مستقلی است که درون فضای زندگی زن و مرد بوجود می اید و نباید تابع نظرات اعتقادات ، امکانات مادی و محدودیتهای ناشی از زندگی پدر و مادرش بماند.جامعه باید از حق برابر کودک دفاع کند همانطور که از سایر حقوق انسانی منجمله حقوق زن و سالمندان و …دفاع می کند.

خانم رزا روشن بعنوان نماینده انارکوفمینیزم به ما این امکان را داده که زوایای عقب ماندگیهای فمینیزم را و انارشیزم را بشناسیم.همینطور عمیقتر شویم در انچه بعنوان حقوق انسان باید دستور کار مبارزات کمونیستها و ازادیخواهان قرار بگیرد.

حقوق جنین بعنوان بخشی از حقوق کودک در حال شناختن است و جنبش برای دفاع از حقوق کودک باید بیشتر و بیشتر روی این بحش از زندگی انسان خم شود . دوران جنینی بخش مهمی از زندگی انسانهاست و تعیین کننده شخصیت و آینده انسانست.نباید این دوران ملعبه نادانیهای گرایشات ارتجاعی چه مذهبی و چه انارشیستی فمینیستی قرار گیرد.

منابع بیشتر:

(۱)آیا سقط جنین آدم کشی است یا “تعلق بدن زن به خودش”؟علم چه می گوید؟(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۴۰-آیا-سقط-جنین-آدم-کشی-است-یا-تعلق-بدن-زن-به-خودش-؟علم-چه-می-گوید؟

(۲)در جواب به اتهام بی اخلاقی و “کودک کُشی” فیمینیسم آنارشیست از طرف سعید صالحی نیا( رزا روشن)

http://www.azadi-b.com/G/2014/05/post_457.html

(۳)آرشیو نقدها به آنارشیزم آپدیت ۱۳می ۲۰۱۴

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۲۵-آرشیو-نقدها-به-آنارشیزم-آپدیت-۱۶-آوریل-۲۰۱۴

(۴)حقوق جنین

http://en.wikipedia.org/wiki/Fetal_rights

(۵)نگاهی مقایسه ای بین اعلامیه جهانی حقوق بشر و منشور جهانشمول انسان از حزب کمونیست کارگری ایران

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٠/۳۱۴-نگاهی-مقایسه-ای-بین-اعلامیه-جهانی-حقوق-بشر-و-منشور-جهانشمول-انسان-از-حزب-کمونیست-کارگری-ایران