آیا سقط جنین آدم کشی هست یا علامت” تعلق زن به خودش؟” علم چه می گوید؟

آیا سقط جنین آدم کشی هست یا علامت” تعلق زن به خودش؟” علم چه می گوید؟

بخش بیستم سری نقد آنارشیزم

از: سعید صالحی نیا

Salehinia@aol.com

۱۳ می ۲۰۱۴

“ما بدن هایمان متعلق به خودمان میباشد و صاحب ندارد! سقط جنین را “کودک کُشی” ندانسته و حق جلوگیری از بارداری، پایان حاملگی و داشتن سکس برای لذت و نه تولید را جزء پایه ای ترین مطالباتمان می دانیم.” (رزا روشن آنارکوفمینیست)

مقدمه:

خانم رزا روشن بعنوان یک انارکوفمینیست، شعار “بدن زن مال خودش هست” را پایه یک سفسطه بامزه می کند که پایه بیرون بردن سقط جنین از حوزه انتقاد انساندوستان است. فمینیستها با ادعای حمایت از زن در این عرصه ، حق حیات انسانی را در شکم مادر منکر می شوند! لذا این متد فکری فقط متعلق به رزا روشن نیست.

لازم دیدم در این مقاله مقداری از جهت علمی به مسئله جنین و زمانی که با تعاریف موجود علم، انسان محسوب می شود اشاره ای داشته باشم برای آگاهی فعالین حقوق انسانی و افشای همزمان آنارکوفمینیستها.

در مقدمه، ابتدا دو مفهوم را جدا می کنم: اولا: پتانسیل انسان که متعلق است به دوره بین لقاح و تشکیل تخم تا دوره ای که مغز شکل می گیرد و اعمال حیاتی مستقل جنین آغاز می شود (که تقریبا در سن ۱۶ تا ۲۰ هفتگی) است. این دوره موجود زنده است و از جهت ژنتیکی پتانسیل انسان کامل شدن را دارد اما با تعریف مغز در حال عملکرد، هنوز انسان نیست.

فاز دوم ، از حدود ۱۶ هفتگی با شروع عملکرد بخشهای پائین مغز شروع می شود و بتدریج طی بخش دوم زندگی جنین، عناصر مهم فکری انساان یعنی حافظه ، احساسات، شناخت نسبت به محیط و عکس العملهای اولیه، یادگیریها و عکس العملهای از روی شناخت شکل می گیرد.

اگر تعریف انسان را این بخش دوم بدانیم ، جنین در این دوره بطور واقعی یک انسان است و تمامی حقوق انسانی به او تعلق می گیرد. گرچه از جهات فیزیکی وابسته به مادر است  که بعد از تولد هم وابسته می ماند و از قضا انسان وابسته ترین کودکها را بدنیا می آورد در میان موجودات زنده و طولانی ترین دوران کودکی را هم دارد.

خانم رزا روشن طبق ائینی که انارکوفمینیزم نام دارد اساسا به این واقعیات علمی کاری ندارد ایشان مدعی هست که تا وقتی بند ناف کودک را نبریده اند زن می تواند یکجانبه برای تحقق “مالکیتش ” بر بدنش” او را بکشد و اینکار را اسمش را می گذارد “آزادی زن”! معلوم نیست حق انسانی که اینجا نابود می شود را ایشان و هم فرقه ایهایش چرا ندیده می گیرند!

جامعه انسانگرا نمی تواند برای احقاق حق زن ، حق انسان درون بدن زن را برای حیات نادیده بگیرد.زن که حامله می شود باید بتواند از کودکش نگه داری کند و اگر نتوانست یا نخواست هم جامعه است که از حق کودک او باید دفاع کند. زندگی زن و زندگی کودک به یکسان باید محترم نگه داشته شود. ادعای انارکوفمنیستها در حمایت از حق زن ، نادیده کرفتن طبیعت انسانی کودک است و نه منطقی است و نه انسانی.

در این مقاله فقط چند نمونه از تحقیقاتی که در مورد ماهیت انسانی جنین اخیرا انجام شده و یافته های گذشته روانشناسی کودک را به هم ریخته خدمت خوانندگان ارائه می دهم و قضاوت را می سپرم به عهده خواننده:

(۱) تکامل شناختی و رفتاری جنین(۴)

از: راون ژوزف- ازمایشگاه تحقیق مغز-سان خوزه کالیفرنیا (۲۰۰۲)

پایه مغز انسان در سن ۶ تا ۷ هفتگی بعد از لقاح کامل می شود. بخش مدولا عامل سازمان دادن ریتم خواب و بیداری، تنفس ، ضربان قلب و حرکات بدن و اندمها در این دوران شکل می گیرد. در سن ۷ تا ۹ هفتگی جنین شروع به حرکات خودانگیخته می کند. یک هفته بعد ، اولین تنفسها آغاز می شود. در سن ۲۵ هفتگی جنین به تحریکات محیطی توسط تغییر ضربان قلب پاسخ می دهد.با تکامل بعدی پونز، درک ارتعاشات و صدا توسط جدار شکم مادر آغاز می شود. مغز میانی در مرحله بعدی کامل می شود که عامل تمیز دهی صداهای محیط است.حرکات منظم  سر و اندامها در پاسخ به محیط بتدریج شکل می گیرد. در ۳۶ هفتگی  ریتم خواب و بیداری تکامل می یابد و فازهای خواب شامل مرحله رم آغاز می شود. بواقع در این مرحله جنین قادر به بخش اعظم واکنشهای عالیه تر شامل توان جداسازی و تشخیص صداها، سیکلهای خواب و بیداری و حتی واکنشهای دفاعی در مقابل استرسها ست.قدرت یاد گیری و حافظه بلند مدت در همین دوران دیگر تثبیت شده است.

جنین در حدود ماه هفتم تا هشتم به توائیهای شگرفی مثل فکر کردن، درک محرکهای پیچیده صوتی و حسی می رسد و قادر است احساسات را پروسس کند مثل اضطراب ، ترس . حافظه در ماههای هشتم و نهم تقویت می شود و در این دوران جنین می تواند موضاعتی را که قابل تشخیص برایش بوده تا حد ۴ هفته در حافظه اش نگه دارد.در این دوره جنین نسبت به شرایط محیطی گریه می کند، جیغ می کشد، می خندد که این رفتارها انعکاس درک احساسی و شناختی  اوست

(۲)حافظه و یاد گیری در جنین انسان  (۵)

سابقا روانشناسان فکر می کردند که حافظه کودک از سن ۳ سالگی شکل می گیرد چون ظاهرا ادمها از این دوران چیزها را بهاطر دارند.اما تحقیقات جدید نشان می دهد که حافظه انسان حتی قبل از تولد بتدریج شکل می گیرد. گاهی کودکان قادر هستند لحظه تولدشان را یاد بیاورند اما طول می کشد که زبان باز کنند و این خاطرات را بیان کنند.جتی قبل از این زمان کودکان قادر هستند از طریق نقاشی و بطور غیر زبانی خاطرات را بیاد بیاورند.

ماهها قبل از تولد حافظه انسان شروع به شکل گیری می کند.از حدود ۲۰ هفتگی !گاهی تصویر برداری دو قلوها داخل شکم مادر نشان می دهد که دوقلوها با هم از طریق چسباندن صورتهای خود بازی می کنند و یکسال بعد از تولد همین مدل بازی را تکرار می کنند!مشخص شده که کودکان درون شکم مادر می توانند بازی ضربه زدن به شکم مادر را یاد بگیرند و بعد از تولد هم انرا با اشاره مادر تکرار کنند!

در تحقیقی توسط انتونی کاسپر و همکارانش در دانشگاه کارولینای شمالی ، مادرهای حامله داستانی را با صدای بلند برای جنینهای خود خواندند و بعد از تولد وقتی همان صدای مادر برایشان پخش می شد ، به رفتارئی که در شکم مادر انجام می دادند، هنگام خواندن مادر، تکرار می شد!بواقع کودکان درون شکم مادر شرطی شده بودند.تحقیقی مشابه در فرانسه نشان داد که در هفته های ۳۳ تا ۳۶ کودکان توان یادگیری ملودیهای موسیقی را دارند

در بررسی دیگر مشخص شده که کودکان در شکم مادر شروع به یادگیری زبان مادر می کنند. این روند با رشد شنوائی از سن ۱۶ هفتگی شروع می شود. صدای مادر به جنین می رسد و ارتعاشات اکوستیک مستقیم روی مغز جنین تاثیر می گذارد. در سن ۲۷ هفتگی ، صدای گریه کودکان درون شکم مادر دارای بعضی از فونتیکهای زبانی است!کودکان تازه بدنیا امده در بررسی در فرانسه نشان داده اند که ترجیح می دهند به صدای زبان فرانسه گوش بدهند!در حالیکه کودکان تازه بدنیا امده روسی چذب زبان روسی می شوند.

تحقیق دیگر در مورد حافظه چشائی و بویائی نشان می دهد که به رغم انتظار ، حافظه بویائی و چشائی هم در شکم مادر شکل می گیرد. جنین درون شکم مادرش به غذاها و بوهائی که مادر  تماس می گیرد حافظه پیدا می کند و بعد از تولد به انها خصوصا جذب می شود!قبل از تولد جنین یاد می گیرد که بوی شیر مادرش چگونه است و فرق انرا متوجه می شود.

تحقیقات دیگر روی جنینهای زود متولد شده ۲۹ هفته نشان می دهد که استرسهای بعد تولد در اینها تا زمان بلوغ هم در حافظه شان می ماند! ادوارد یکی از این جنیها بود که سالها بعد به صدای چسب و تصویر آن در اتاق ای سی یو حساسیت نشان می داد حتی وقتی مرد بالغی شده بود!

(۳) تحقیق دیگر توسط دیریکس و همکاران در سال ، ۲۰۰۹

در تحقیقی روی ۹۳ زن حامله ، حافظه و قدرت شناختی کودکان درون شکم مادرها را بررسی کردند بر اساس ساد گیری تحریکات ارتعاشی-صوتی در جنینهای ۳۰ تا ۳۸ هفته. هر بار بعد از ده دقیقه این تحریکات تکرار می شد. وقتی همین تحریکات را در سن ۳۸ هفتگی تکرار کردند متوجه شدند که جنینها کاملا قدار به تشخیص این تحریکات هستند.روشن شد که در سن جنینی حدود ۳۴ هفتگی جنین ها قادر به نگه داشتن حافظه بمدت ۴ هفته می باشند.(۶)

خلاصه:

اگر تعریف انسان را عملکرد مغزش بدانیم، بی تردید ، دستاوردهای کنونی علم دارد بما نشان می دهد که انسان درون شکم مادر  بتدریج از سن ۱۲  ۱۶ هفتگی (۳ تا ۴ ماهگی) تشکیل می شود . رشد شناخت و احساسات جنین روندیست که مرتب تشدید و تسریع می گردد و جنین در حدود ۳۲ هفتگی دیگر تمامی نشانه های شناختی و احساسی انسان را دارد. تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد اما هر قدر طی یکی دو دهه گذشته تحقیقات بیشتر شده ، نتایج بیشتر و دلایل بیشتر در مورد انسان بودن جنین انسان یافت شده.ادعای اینکه جنین انسان نیست و تکبه ای گوشت و زائده ای از بدن مادر است بیشتر احمقانه و غیر قابل دفاع است.مدافعان کشتن جنین بنام حق ازادی زن نمی توانند از این راه که جنین تکه ای گوشت است که می شود انرا کند و بیرون انداخت بخاطر اینکه “اسپرم عشق” تولیدش نکرده یا “لذت جنسی زن” را مانع است، این انسان و حقش را نادیده بگیرند.

انارکوفمنیزم در این عرصه از علم و انسانگرائی شکست می خورد و بار دیگر نشان می دهد که تکرار دعاویش نه از روی احترام به زندگی انسان بلکه شعاری تبلیغاتی و دهان پر کن است که با ارائه علم کنونی برفی در تموز خواهد بود!

منابع دیگر:

(۱)در جواب به اتهام بی اخلاقی و “کودک کُشی” فیمینیسم آنارشیست از طرف سعید صالحی نیا( رزا روشن)

http://www.azadi-b.com/G/2014/05/post_457.html

(۲)پاسخ یا سفسطه و جعل حقیقت بعد از شکستن بایکوت! پاسخ به سبک انارکوفمینیستی! 

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۳۹-پاسخ-یا-سفسطه-و-جعل-حقیقت-بعد-از-شکستن-بایکوت-پاسخ-به-سبک-انارکوفمینیستی

(۳)آرشیو نقدها به آنارشیزم آپدیت ۱۲می ۲۰۱۴

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۲۵-آرشیو-نقدها-به-آنارشیزم-آپدیت-۱۶-آوریل-۲۰۱۴

۴- Rhawn Joseph

Brain Research Laboratory, San Jose, California

Palo Alto Veterans Affairs Medical Center, Palo Alto, California

۵- Prenatal Memory and Learning:

https://birthpsychology.com/free-article/prenatal-memory-and-learning

۶-Aspects of fetal learning and memory.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19630906

Child Dev. 2009 Jul-Aug;80(4):1251-8. doi: 10.1111/j.1467-8624.2009.01329.x.