نکاتی‌ در خصوص “کمپین آزادی‌های یواشکی زنان در ایران”

نکاتی‌ در خصوص “کمپین آزادی‌های یواشکی زنان در ایران”
این جنبش ماست، سمت و سو دادن به آن، وظیفه کمونیستها و جنبش مترقی آزادی زن است!
چندیست که کمپین پر سر و صدایی تحت عنوان “آزادی یواشکی” به راه افتاده است، در ظرف مدت کوتاهی بیش از ۱۵۰ هزار نفر در صفحه فیس‌بوکی این کمپین عضو شده اند و همچنان این کمپین ادامه دارد. این کمپین فارغ از نیت آغاز کنندگانش، گوشه‌ کوچکی از انعکاس جنبش وسیع “نه به حجاب اجباری” و “نه به استثمار و بی‌ حقوقی زنان” در جامعه ایران است.
۱) واقعیت این است که جنبش خلاصی فرهنگی‌ و خلاصی از استثمار و تبعیض، و جامعه تشنه آزادی در اختناق زیر حاکمیت سیاه اسلامی ایران، از هر مجرأیی که سر بزنگاه، امکان و بستراعتراض را در آن ببیند، از فرصت استفاده و عرضه اندام می‌کند، این را در تمام این سالها دیده ایم! این مهم یکی‌ از گرهی‌ترین مباحث جامعه شناختی است که بدون درک آن، امکان شناخت دقیقی‌ از ماهیت جامعه ایران و اعتراضات و مطالباط آن وجود ندارد.
۲)انتخاب “آگاهانه” اسم “آزادیهای یواشکی” (شکل)، کوچکترین ارتباطی‌ به واقعیات اتفاقاتی که اکنون دیگر خارج از اراده سازماندهندگانش، در این کمپین در حال وقوع است (ماهیت) ندارد. انتخاب آگاهانه این نام، در امتداد تلاش طیف راست جامعه جهت کنترل عصیان آزادیخواهانه و مطالبات عمیقا انسانی‌ اکثریت جامعه ایران بود که اکنون دیگر از اراده آنها خارج شده است و بدون شک به زودی به آن پایان خواهند داد. تا همینک، کسانی‌ که در این کمپین حضور یافته اند و به انحاء مختلف، از جمله ارسال عکسهایی علیه حجاب در اختناق اسلامی ایران، گوشه ای از ماهیت واقعی‌ جنبش عظیم خلاصی فرهنگی‌ و آزادی زن در ایران را نشان داده اند، “با علنیت و سرعت تمام” از روی جنازه “یواشکی ها” رد شده اند.
۳) یک وظیفه مهم ما، افشای بدون کم و کاست ماهیت واقعی‌ بازندگان اصلی این کمپین (همانها که ظاهراً به طرز خجولانه و با اهداف ارتجاعی معین آغازگر آن بوده اند) و دفاع بی‌ چون و چرا از جنبش عظیم و عمیقا آزادیخواهانه و مترقی ده‌ها هزار انسانی‌ که امروز و در این شرایط معین، عمق حرارت و عطش جامعه ایران و خصوصاً زنان به آزادی و خلاصی از حاکمیت اسلامی و قوانین متحجّر آن را به نمایش گذاشتند، می باشد. ما باید با بیان این مساله مهم و حیاتی و درک این تفاوت عمیق، نشان دهیم که ما، ازدیخواهان و سوسیالیست ها، نماینده و مدافعین واقعی و صالح این جنبش هستیم. باید نشان دهیم که نمایندگی و رسیدن به مطالبات سیاسی این فوران خلاصی تاریخی‌ و همیشگی‌ از حاکمیت اسلامی و حجاب و اسارت زنان را ما میتوانیم به سرانجام نهایی برسانیم و نه جنبش کبک زده ملی‌ اسلامیون که دائما در تلاش تحمیق و به انزوا کشاندن ترقی‌ خواهی و مدرنیسم جامعه ایران بوده و هستند.
۴) امروز “سازماندهندگان” این کمپین در تلاشی بیهوده برای کنترل و پایان دادن به این فوران آزادیخواهانه هستند، اعلام کرده اند که این کمپین، علیه حجاب نیست بلکه حتی دفاع از حجاب اختیاری نیز هست،! اما این تقلا هم بی‌ حاصل است، مردم به مراتب فراتر از این بحث تعرض کرده اند، از میا‌‌ن کسانی‌ که در صفحه فیس‌بوک این کمپین دخالت میکنند و عکس آپلود میکنند، حتی یک نمونه دفاع از حجاب اختیاری دیده نمی‌شود، آنچه که امروز ما در این اتفاق شاهد هستیم، کمپین علنی و بی‌پرده علیه حجاب و اسارت زنان در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی است و بس! از این منظر، بسیار مترقی و پیشرو است.
۵) ظاهر شدن علنی هزاران زن بی‌ حجاب در این اتفاق و به بهانه این کمپین، تنها گوشه‌ کوچکی از مدرنیسم و ضدیت جامعه ایران با مذهب و سنن اسلامی است که هر روز در زندگی‌ روزمره مردم ایران میبینیم، آنچه که در اینجا جای تحسین و دفاع و دخالت ما است، جسارت زنان در داخل ایران اختناق زده در دور ریختن حجاب و دهن کجی به قوانین متعفن اسلامی در ایران است.
۶) ما کمونیست‌ها و آزادیخواهان، به درست، جامعه اختناق زده و اسلام زده ایران را هیچگاه مذهبی‌ و اسلامی ندانستیم ونمیدانیم، همیشه گفته ایم که جنبش وسیع علیه اسلام و قوانین اسلامی و تعرض به حکومت اسلامی در آن جامعه در جریان است و همیشه فریاد “زنان حجاب از سر بردارید و دور بیاندازید” شعار و فریاد ما بوده است، در خارج از کشور بارها برایش آکسیون گذاشته ایم، امروز به طریق اولی “دور ریختن حجاب در شهر‌های مختلف ایران” و ابراز علنی و شفاف و بدون پرده آن، باید قابل دفاع و پشتیبانی‌ و دخالت باشد.

سیروان قادری
می ۲۰۱۴