به مناسبت اول ماه مه و یادی از کارگر کمونیست و سخنران اول ماه مه سال ١٣۶٨ سنندج جمال چراغ ویسى!

بدنبال روز جهانی کارگر در سال ۱۳۶۸ ، مزدوران و ماموران رژیم سرمایه‌دارى جمهورى اسلامى ایران به جنبش کارگرى کردستان و بخصوص اتحادیه صنعتگر سنندج یورش آورده و ده‌ها تن از کارگران و رهبران این جنبش را دستگیر کردند. این یورش مزدوران و ماموران رژیم سرمایه‌دارى در شرایطى و در زمانی اتفاق افتاد که جنبش کارگری در کردستان داشت پا می گرفت، وحشت بر پیکر حکومت اسلامی سرمایه انداخته بود و همزمان شد با نوشیدن جام زهر توسط خمینی براى جبران شکست در جنگ ارتجاعى ایران و عراق و براى بقاى عمر ننگین سرمایه در ایران. لذا نیازمند این بودند به فعالین کارگرى که در حال سازماندهى براى پیشبرد اهداف کارگرى بودند تعرض کنند.

در این یورش جنایتکارانه اغلب فعالین جنبش کارگرى در سنندج و چندین شهر دیگر کردستان از جمله سقز، مریوان، بوکان و بانه را یا دستگیر کردند و یا مجبورشان کردند که از خانه و محل کار و زندگى‌شان بگریزند. ده‌ها تن از این کارگران را سال‌ها در زیر وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها قرار دادند و کارگر کمونیست وسخنگوى اول ماه مه ۶٨ سنندج رفیق جمال چراغ ویسى را بعد از حدود ٨ ماه شکنجه به جوغه اعدام سپردند. جمال کارگر آگاه و کمونیست، در زیر شکنجه‌هاى رژیم شجاعانه مقاومت کرد و در طول مدتى که در زندان بود با سر بلندى از اهداف کارگرى و سوسیالیستى سرسختانه دفاع کرد و در راه رسیدن به اهدافش که همانا نابودى سرمایه‌دارى و برقرارى حکومت کارگرى بود قهرمانانه جان باخت.

رفقای کارگر!
حاکمیت اسلامی سرمایه تلاش کرد تحرک و سنتی را که جمال در حال پایه ریزی آن در جنبش کارگری بود از این جنبش و مبارزه طبقاتی کارگر بگیرد. اما این سنت میخ خود را کوبید و به رشد و تقویت خود ادامه داد. این جنبش امروز به خاری در چشم دشمنان طبقه کارگر تبدیل شده است. گسترش و تقویت این سنت در مبارزات کارگری در گرو اتحاد و همبستگی ما کارگران در اوضاع و شرایط کنونی است. این امر در روز جهانی کارگر و هر روز از اعتراضات کارگری، با ایستادگى در برابر یورش چماقداران و مرتجعین سرمایه، خانه کارگر و شوراى های ‌اسلامى کار و حفظ اتحاد و همبستگى‌مان میسر مى‌گردد. پرهیز از مسائلى فرعى که به اتحاد طبقاتى ما ضربه مى‌زند و معطوف شدن به این اتحاد طبقاتى‌مان ما را قادر خواهد ساخت که نوید بخش یک زندگى بهتر براى کارگران و زحمتکشان باشیم.

زنده باد یاد کارگر کمونیست جمال چراغ ویسى
زنده باد هبستگى طبقاتى کارگران
سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳