جایگاه قطعنامه کارگران در مراسمهای روز جهانی کارگر

قطعنامه یا کیفرخواست کارگران در جنبش کارگری سنتی پایدار و جا افتاده است. در روز جهانی کارگر تهیه قطعنامه و اعلام علنی آن به جامعه امری شناخته شده است. اعلام علنی کیفرخواست کارگری در شکل کنکرت به معنی کنکرت کردن مطالبات کارگری است. کارگران در یکسال گذشته بطور مداوم در میدان اعتراض با دولت و کارفرماها بوده اند. افزایش دستمزدها، پرداخت نکردن حقوق و مزایا از ۹ماه تا سه ماه، بیکار سازی وسیع و گسترده عرصه های مداوم اعتراض کارگران در محیط های کار و پروژه های ساختمانی آن مطالبات پایه ای هستند که در قطعنامه های روز جهانی کارگر بشکل کنکرت اعلام میشود. در واقع بندهای اصلی قطعنامه های روز جهانی کارگر اندسته از مطالبات محوری از اعتراض کارگران است که آنها در یکسال گذشته برای تحقق این مطالبات مبارزه و اعتراض کرده اند. عرصه اعتراض کارگران در یکسال گذشته محدود به مطالبات اقتصادی نبوده بلکه کارگران در دفاع و در مبارزه ای دائمی برای آزادی تشکل و بیان و حق برخورداری از تجمع و اعتصاب بدور از فضای امنیتی و پلیسی بوده اند. در همین رابطه تعداد زیادی از فعالین کارگری دستگیر و به زندان انداخته شده اند. تلاش برای آزادی کارگران زندانی همچنین عرصه ای دائمی مبارزه کارگران و مردم و بویژه خانواده های آنها بوده است. آزادی کارگران زندانی نیز از مطالبات دائمی و روزانه کارگران و خانواده های آنها است. در قطعنامه های روز کارگر تاکید بر آزادی کارگران زندانی و محکوم کردن اعمال پلیس سیاسی و امنیتی نهادهای اداره اطلاعات خواست سراسری کارگران در این روز است.

روز جهانی کارگر جشن کارگران و همسرنوشتی طبقاتی آنها با همدیگر در سطح بین المللی است. اعتراض کارگران در ایران برای آزادی تشکل و بیان برای بخشهای وسیعی از کارگران در سطح بین للمللی خواستی آشنا است. در سه دهه گذشته جنبش کارگری در ایران و فعالین کارگری در زندانهای جمهوری اسلامی مورد حمایت و پشتیبانی کارگران از جانب اتحادیه های بزرگ در سطح جهانی قرار گرفته اند. تاکید مجدد بر حمایتهای بین المللی در روز کارگر و حمایتهای محلی امری که در یکسال گذشته بخشهای وسیعی از کارگران در سطح سراسری در ایران فعالانه پیش برده اند، ده ها اطلاعیه و اعتراض در حمایت کارگران زندانی را فرخوانده اند، ضروری و قطعا در دور آتی اعتراضات کارگران موثر و کارا خواهد بود.
دولت روحانی با ادامه سیاست هدفمندی یارانه ها کمپین «انصراف از یارانه» ها را تحت حمایت بورژوازی، بخشهایی از هنرمندان و انجمن اسلامیها و کارمندان عالیرتبه راه انداخته است. جواب بیش از هفتاد میلیون از مردم در مقابله با حمله به حداقل معیشت «نه» بزرگ بود. این کمپین ضد انسانی توسط مردم ناکام شد. ده ها میلیون از مردم خواهان دریافت یارانه هستند، روز جهانی کارگر فرصت مناسبی است که دامنه اعتراضی این «نه» بزرگ توسط مردم را گسترش داد، جامعه را به اعتراضات وسیع علیه فقر و گرانی فرخواند. مردم در سطح ده ها میلیونی گامهای اساسی علیه سیاست ریاضت کشی و علیه کمپین کثیف و ارتجاعی دولت بجلو برداشته است. در کیفرخواست و قطعنامه های کارگران این گامها از پیشروی و اعتراض را باید تبدیل به اتحاد و همبستگی طبقاتی کرد و بر ضرورت پیشرویهای بیشتر تاکید کرد.
در هر مراسم و جشن و گردهمایی که بمناسبت روز کارگر برگزار میشود، کیفرخواست و قطعنامه کارگران با مطالبات کنکرت آنها صادر شود. تعدد قطعنامه و خواست و مطالبات کارگری در ابعاد وسیع و ده ها مورد تاکیدی مجدد است بر امر مشترک و اعتراض مشترک کارگران در سطح سراسری.
زنده باد روز جهانی کارگر
………………………………