مجمع کادرها و فعالیتهای حزب در خارج کشور

رحمان حسین زاده

با تشکیل حزب حکمتیست، نهاد مجمع کادرهای حزب به عنوان یک نهاد متحد کننده سیاسی و ظرف بحت و تبادل نظر و همسو کردن کادرهای حزب در خارج کشورایجاد شد.در دوره یکساله اول در بیشتر تشکیلاتهای حزب در خارج کشور نشستهای این نهاد با راندمان سیاسی مثبت برگزارشد. باید اذعان کرد بعد از این دوره کوتاه یکساله، برگزاری نشستهای مجمع کادرها در تشکیلاتهای حزب به تدریج روبه کاهش گذاشت و در حال حاضر اثری از سوخت و ساز سیاسی این نهاد باقی نمانده است.

 خلاء فعالیت سیاسی چنین نهادی به وضوح اثرات نامطلوب خود را در صفوف کادرهای حزب در خارج کشور بر جای گذاشته است. نبودن همدلی سیاسی کافی و ناهمآهنگی سیاسی، فوکوس کردن یکجانبه هر کادر حزب به اولویتها و مشغله های تقسیم کاری حوزه مستقیما محل فعالیت خود و ایجاد نوعی صنفی گری سازمانی و غافل ماندن از جهت گیریها و مشغله های سیاسی سراسری حزب از نتایج نامطلوب غیاب فعالیت چنین نهادی است. با مشاهده این وضعیت کمیته رهبری حزب برای پایان دادن به این وضعیت، طرحی را که توسط کمیسیون منتخب خود تدوین شده بود، به تصویب رساند. محور اصلی و اول طرح تصویب شده، پافشاری بر احیای نقش سیاسی مجمع کادرهای حزب در خارج کشور است. بعد از تصویب این طرح، در سمیناری که در جهت توضیح و جانداختن این طرح برگزار شد، سئوالات متعددی مطرح شد. این سئوالات در این سمینار توسط کمیسیون ارائه کننده طرح جواب داده شد. بر این اساس این نوشته به بعضی از سئوالات و مسائل گرهی اساسی حول مجمع کادرهای حزب میپردازد. 

الف- چرا فقط کادرهای مقیم خارج کشور؟  

حزب حکمتیست، حزبی است که در داخل و خارج کشور فعالیت مستمری دارد. فعالیتهای این حزب بر دوش کادرهای حزب در هر دو حوزه فعالیتی استوار است. مدتها است که این حقیقت را تاکید میکنیم، که بعد فعالیت و سازمان داخل کشوری و لاجرم نقش کادرهای حزب در داخل کشور گسترش ونقش جدی پیدا کرده است. اما در این طرح، ما از مجمع کادرهای حزب در خارج کشور صحبت میکنیم. آیا این به معنای آن است که کادرهای حزب در داخل کشور به حساب آورده نمی شوند؟ واضح است که این گمانه زنی ربطی به تعریف ما از محیط فعالیتی  مجمع کادرهای حزب در شرایط فعلی در خارج کشور ندارد. جواب ما به سادگی اینست، به دلیل تناسب قوای نامساعد کنونی در داخل به ضرر جنبش ما و تحزب کمونیستی و به دلیل اختناق و استبداد حاکم کنونی، در شرایط حاضر ما نمیتوانیم فونکسیون مجمع کادرهای حزب را به داخل کشور نیز تعمیم دهیم. کادرهای حزب در داخل کشور در شبکه های حزبی و در کمیته های کمونیستی با در نظر گرفتن مجموعه موئلفه های سیاسی، تشکیلاتی و امنیتی در داخل کشور تحت اتوریته کمیته سازمانده حزب، متشکل شده و سوخت و ساز سیاسی خاص خود را دارند، که در اینجا مورد بحث نیست.  

در خارج کشور ما با شرایط استبدادی و اختناق روبرو نیستیم. کادرهای حزب به طور علنی و آشکار فعالیت دارند و میتوانند نشستها و اجتماعات علنی خود را داشته باشند. لذا مجمع کادرهای حزب بدون محدودیت به عنوان ظرف گرد آورنده همه کادرهای حزب در جغرافیای تعریف شده معین (عمدتا مجمع کادرهای هر شهر) مورد نظر است. تاکید ما در حال حاضر بر ایجاد مجمع کادرها در خارج کشور و نه داخل کشور از شرایط متفاوت مبارزاتی این دو حوزه فعالیتی ناشی شده است.  

حال که بحث ما بر ایجاد مجمع کادرها در خارج کشور متمرکز شده است، لازمست برای جلوگیری از هر سوءتفاهمی به این نکته توجه کنیم که ایجاد مجمع کادرها طرح بسیار مشخص و با بعد معینی است که جنبه تکمیلی بر طرح اساسی و پایه ای سازمانی ما در خارج کشور دارد. لازم به یاد آوری است که تاکید کنیم، تشکیلات خارج کشور یکی از تشکیلاتهای اصلی حزب است که طبق سیستم سازمانی هرمی ومتکی به کمیته های کمونیستی و حزبی از بالا تا پایین اداره میشود. در حال حاضر کمیته خارج کشور در راس این تشکیلات وکمیته های شهری در سطح پایه، ستون فقرات اسکلت تشکیلات خارج کشور را شکل میدهند. این کمیته ها در چارچوب حوزه فعالیت خود ارگان سیاسی و اجرایی وتصمیم گیرنده حزب هستند. چارچوب وظایف کمیته ها در اسناد مربوط به کمیته های حزبی مندرج در اساسنامه حزب تعریف شده و مبنای کار ما است. فعالیت همیشگی و روتین سازمان حزب در خارج کشور توسط این تشکیلات ستونی و در راس آن کمیته خارج کشور هدایت میشود. لذا باید توجه کرد، ایده و طرح مجمع کادرها از فعالیتهای روتین حزبی ناشی نشده و نباید موازی و یا آلترناتیو کمیته های حزبی و طرح سازمانی کنونی ما در خارج کشور نگریسته شود. مجمع کادرها در یک جمله اساسا ظرف ایجاد اتحاد سیاسی کادرهای حزب  مقیم خارج است که جاافتادن نقش آن تسهیلات سیاسی جدی برای عموم حزب و تشکیلات خارج کشور ما خواهد داشت. با این توضیحات به دیگر سئوالهای مطرح در این رابطه میپردازیم.

ب- مجمع کادرها: در برگیرنده همه کادرهای مقیم خارج یا محدود به کادرهای تشکیلات خارج کشور حزب ؟  

طرح اولیه مجمع کادرهای حزب که در بدو تاسیس حزب حکمتیست تدوین شد، با این تصویر اشتباه تدوین شد که مجمع کادرها محدود به کادرهای سازماندهی شده در تشکیلات خارج کشور است. به این ترتیب در طرح اولیه، کادرهای سازمانهای حزبی دیگرکه بنا چار در خارج کشور مستقرند، جایی در این مجمع نداشتند. این نقص عمده طرح اولیه باعث شد، یک بخش موثر و قابل توجه از کادرهای حزب در سوخت و ساز سیاسی مجمع کادرها حضور نداشته باشند. از جمله بخشی از اعضای کمیته مرکزی که در تشکیلات خارج کشور فعالیت مستقیم سازمانی ندارند. کادرهای سازمان تلویزیون و کمیته سازمانده حزب و اعضای کمیته