واقعیت یک پرونده- برای رهایی ریحانه جباری از زندان مبارزه کنیم!

این واقعیتی است که در ایران تحت حاکمیت رژیم تازیانه و دار جمهوری اسلامی هزاران زن و دختر به قتل می رسند مورد تجاوز قرار می گیرند یا کتک می خورند اما آب آز آب تکان نمی خورد. با اتکا به قوانین اسلامی جانیان به دلایل مختلف آزاد می شوند و یا یکی دو سال حبس از سر می گذرانند.همین و همین. اما هستند زنان با اراده ای که در مقابل حمله متجاوزین می ایستند و متجاوز را سر جای خود می نشانند و از حقوق خود دفاع می کنند.

اینبار پرونده ریحانه جباری که حق مردی که توطئه کرده بود تا به او تجاوز کند را کف دستش گذاشته بود  بعد از هفت  سال از وقوع حادثه رسانه ای شده است. جمهوری اسلامی داشت می رفت که بی سر وصدا ریحانه جباری را تحت لوای این که او مردی متدین را بر سر نماز به قتل رسانده اعدام کند و پرونده را ببندد. اما به یمن کوشش فعالین دفاع از حقوق زنان این پرونده ای جهانی شد و اینک هزاران نفر در داخل و خارج کشور خواهان لغو حکم اعدام ریحانه و رهایی او از بند جنایتکاران حکومتی هستند.

موضوع از این قرار بوده که مردی میانسال به نام سربندی به همراه مرد دیگری در جایی با ریحانه جباری که دکوراتور داخلی بوده آشنا می شوند و سربندی از وی دعوت می کند که محلی را که قرار بوده مطب وی شود را بازدید کرده و در مورد دکوراسیون آنجا نظر بدهد. ریحانه به همراه آن دو نفر به محل مذکور می روند. سر راه آقای سربندی از داروخانه ای خرید می کند که بعدا  معلوم می شود کاندوم است،  و سپس به محل می رسند. وارد ساختمان که می شوند آقای سربندی برای خود و ریحانه نوشیدنی می ریزد و بعدا معلوم می شود داخل یکی از نوشیدنی ها که قرار بوده ریحانه بنوشد داروی بیهوشی وجود داشته است. سپس سربندی در را قفل کرده جانمازش را پهن می کند. ریحانه که از قصد مرد با خبر شده هراسان با چاقویی که همراه داشته ضربه ای به کتف او می زند. مرد دیگر که پشت در بوده وقتی متوجه سر و صدا می شود می گریزد. حالا جمهوری اسلامی بعد از هفت سال با اتکا به قوانین پوسیده اسلامی، با شکنجه و گرفتن اقرار نصف و نیمه از ریحانه می خواهد او را اعدام کند و این وسط  از خانواده ی سربندی هم رضایت گرفته.

جمهوری اسلامی برای این می خواهد ریحانه را اعدام کند چون به شدت چهارچوب ایدئولوژیک عوام فریبانه اش زیر سئوال رفته است. چرا که مرد متجاوز دارای خانواده ای مذهبی و گویا بسیار متدین و گفته می شود که کارمند سابق وزارت اطلاعات بوده است. که طبق شواهد امر قصد داشته با نماز خواندن و حتی خواندن صیغه یک طرفه از جانب خودش، تجاوز کاری اش را شرعی کند.

با جهانی شدن موضوع  و در خطر بودن جان ریحانه جباری در ایران نیز عده ای از هنرمندان داوطلب شدند که با خانواده مقتول (البته با حضور مقامات جمهوری اسلامی)  دیدار کرده و ریحانه جباری و مادرش نیز حضور داشته و تقاضای بخشش از خانواده مقتول بکنند. تا اینجا ماجرا به نظر یک اقدام انسان دوستانه است. اما با خواندن متن صحبت های رد و بدل شده یک چیز به نحو بسیار خشم آوری در حرف های هنرمندان و ریحانه جباری گم است و مشخص است که یا اجازه صحبت نداشته اند یا حرف های نقل شده از آنان در رسانه ها سانسور شده و آن اینست که ریحانه جباری بارها گفته است من در دفاع از خود در مقابل این مرد به او ضربه زده ام! این جمله ی ریحانه کاملا از اظهارات او حذف شده است. تنها چند تن از افراد خانواده مقتول می گویند به مقتول تهمت های ناروا زده شده است! به این می گویند عدالت حکومتی و کرامت هنرمندان.

اما مردم بایستی حقیقت این پرونده را بدانند و با اعتراضات شان این توطئه بی شرمانه را خنثی کنند.

در اثنای مبارزه برای رهایی ریحانه جباری از چنگال دژخیمان واقعه مثبتی رخ داد. و آن طرح مجدد مورد افسانه نوروزی بود. افسانه سال ها پیش مردی که قصد تجاوز به او را داشته به سزایش رسانده و سال ها در زندان به سر برد (آن مرد عضو سابق حفاظت اطلاعات بود). بعدها افسانه نوروزی به دلیل پایداری در برابر شکنجه هایی که برای گرفتن اعتراف دروغین بر او اعمال شد و همینطور دفاع گسترده افکار مترقی جهان، از زندان آزاد شد. او در تماس با تلویزیون کانال جدید در یک برنامه زنده ضمن دفاع از ریحانه جباری گفت که: من واقعا از جمهوری اسلامی متنفرم و حال و روز ریحانه را درک می کنم و از او پشتیبانی می کنم. بازجوها در جریان بازجوییی برای گرفتن اقرار از من دندان هایم را شکستند و کتفم را خرد کردند.

در آخرین تحول مربوط به این پرونده، وکیل ریحانه جباری، «عبدالصمد خرمشاهی» در روزنامه اعتماد عنوان کرده که از نظر قانونی تقاضای تجدید نظر در پرونده وجاهت قانونی ندارد. البته در متن روزنامه اعتماد کلماتی بنظر حذف شده اند که احتمال دارد عمدا سانسور شده باشد و وکیل گفته بنابراین تنها امید بخشش خانواده مقتول است.

بر اساس این خبرها بنظر می آید که حکومت قصد دارد جلوی دادرسی مجدد پرونده را بگیرد چرا که هر چه بیشتر حقایق روشن می شود آبروی نداشته رژیم بیشتر می رود. (از جمله شواهدی که در پرونده موجود بوده و مفقود شده یک سی دی حاوی شنود مکالمات و اس ام اس های رد و بدل شده از تلفن مقتول است که نشان می دهد که رابطه ریحانه جباری و مقتول بسیار کوتاه و صرفا در ارتباط با کار دکوراتوری ریحانه بوده.). به هر صورت رژیم می خواهد اگر تصمیم به اعدام ریحانه گرفت، ادعا کند تقصیر خانواده سربندی بود که رضایت ندادند. و اگر که ریحانه اعدام نشد بگویند که اسلام وسیستم و مسئولین و خانواده مقتول بخشنده اند و قاتل را بخشیدند!

این فجایع در جمهوری اسلامی و در زندگی روزمره ی مردم  و در پدیده مرد سالاری که جمهوری اسلامی با چنگ و دندان از آن حفاظت می کند ادامه خواهد داشت. تنها راه اینست که با سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی، ریشه ی های آن خشکانده شود.

به نقل از نشریه«آتش»

شماره ۳۰ ـ اردیبهشت ۱۳۹۳

n-atash.blogspot.com

atash1917@yahoo.com