نشست فعالین کارگری در سقز

اخیرا در سایت ” کانون مدافعان حقوق کارگر ” گزارشی تحت عنوان ” تاکید بر ضرورت ایجاد وحدت در میان فعالان و تشکل های واقعی کارگری* ” منتشر شده است .
برداشت هر خواننده ای از عنوان و تیتر این گزارش این می باشد که برگزارکنندگان این جلسه ، با تشکل های مستقل در تماس بوده و یا بخشی از افراد شرکت کننده در این نشست ، نماینده رسمی تشکل ها ی مستقل بوده اند. در متن منتشر شده اسمی از نماینده تشکل ها نیامده است ، برای ما و دیگر خوانندگان این گزارش معلوم نیست که این وحدت قرار است با کدام تشکل و حول کدام خواست و مطالبه کارگری صورت گیرد .آیا تشکل های مستقلی هم چون “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” ، “اتحادیه آزاد کارگران ایران ” ، “کمیته پیگیری” ، “سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه “، “سندیکای کارگران شرکت واحد تهران وحومه ” و … دیگران در این نشست حضور داشته و یا از چنین نشستی اطلاع داشته اند ؟ از درج گزارش درسایت کانون می شود حدس زد که نمایندگان “کانون مدافعان حقوق کارگر ” در این جلسه حضور داشته اند، چراکه این گزارش در دیگر سایت های داخلی منتشر نشده است.اگربرگزار کنندگان این نشست ، فراخوان برای حضوردر این جلسه را برای کمیته ها و تشکل های مستقل و فعالین کارگری فرستاده باشند، می شود گفت که اولین اقدام آنها همراه با صداقت و برمبنی ایجاد وحدت در میان فعالین کارگری بوده است و باید این اقدام را در شرایط جدید به فال نیک گرفت. هر چند در باره این نشست وترکیب اعضای آن می توان بر اساس گمانه زنی به نتایجی رسید اما قضاوت ما بعنوان فعالین سوسیالیست جنبش کارگری و رسیدن به یک تحلیل طبقاتی زمانی امکان پذیر خواهد شد که مکانیزم فراخوان ،اعضای شرکت کننده و اهداف آن مشخص گردد، پس قضاوت را موکول به بعد خواهم کرد.
بهزاد سهرابی . نهم فروردین ماه ۱۳۹۳
Sohrabi.behzad@gmail.com

* تاکید بر ضرورت ایجاد وحدت در میان فعالان وتشکل های واقعی کارگری
تاریخ انتشار: مارس ۲۶, ۲۰۱۴ – ۳:۲۷ ب.ظ
جلسه مشترک عده ای از فعالان کارگری از شهرهای مختلف در ایام عید در شهر سقز تشکیل شد. در این جلسه بر ضرورت گسترش وهماهنگی فعالیت های کارگری در سراسر کشور تاکید گردید ونظرات مختلف در جهت ایجاد تشکل سراسری مورد بحث قرارگرفت. تاکید همگان بر آن بود که حاکمیت سر مایه دارای باهمه جناح های خود درجهت جلوگیری از گسترش فعالیت های کارگران هماهنگ ومتحدانه عمل میکنند. این جناج های متحد در هماهنگی بایکدیگر در سرکوب کارگران و تضییع حقوق آنان تلاش میکنند. همچنین اقدامات اخیر دولت از قبیل تعیین حد اقل دستمزد مصوب شو رای عالی کار و تاکید بر تداوم سیاست حذف یارانه ها توهمات موجود در بین برخی محافل سازشکار کارگری نسبت به دولت تدبیر و اعتدال و امید!!! را آشکار ساخته. اکنون بیش از هر زمان احساس میشود که فعالان وتشکل های واقعی کارگری، در یک برنامه هماهنگ به تدوین سازو کارهای مناسب برای دفاع از کارگران اقدام نمایند .