زنده باد عروسک سخنگو.!

از جمله خبرهای مهم ! روز گذشته دوم فروردین ماه ۱۳۹۳ ، ۵۵ ساله شدن عروسک باربی بود، در خبرها هم چنین مقایسه¬یی هم بین “باربی” و “سارا” که مثل بسیاری دیگر از عروسک¬های رقیب از جمله سیدنی برای شکستن بازار باربی راهی بازار شده اند، اما شکست خورده اند صورت گرفته بود. سارا در ایران و به منظور جلوگیری ازآن چه که تهاجم فرهنگی¬اش می نامند تولید شد و مثل باربی دارای لباس های گوناگون ساک وسایل و… می باشد. مقایسه سارا و باربی در سایت های خبری مرا یاد پزدادن های بچه پولدارها به یک دیگر و دعوا بر سر این که عروسک کدام¬مان قشنگ تراست انداخت.
این که باربی به چه دلیلی وارد بازار شد، آیا جذابیت آن در الگو شدن برای دختر بچه ها بود و تصویری دیگر را از دختر و زن بودن، به عوض تمرین بچه داری از طریق عروسک بازی برای دختر کوچولو ها ارائه دان بود؟ یا تربیت یک نسل با معیارهای خاص؟ یا به اسباب بازی از دیده روان شناسانه نیاز کودکان به “تصویر سازی از” و خود را جای قهرمانان و بزرگ تر ها قرار دادن،؟ این که آیا باربی هم به سهم خود توانسته است در ابتلای دختران جوان به بیماری آنارکسیا، نقش داشته باشد و هزار آیای دیگر از جمله چهره پردازی باربی که این بار گویا قراراست شبیه خانم کلینتون باشد، نه در حوصله این نوشته است و نه قصد من.
اما یک چیز به شفافیت قطره باران روشن است، هر دو¬ی باربی و رقیب ایرانی¬اش سارا، نه تنها اسباب بازی بسیاری از دختر کوچولو های رنجور و پشت خمیده در دهلیز ها و دخمه ها و معادن سنگ و سر چهار راه ها نیستند، بلکه وجود گران قیمت هر دوی آن ها، در بی حقوقی و رنج و جان کوچک کاهیدن هزاران هزار، زهرا و “رباب” و “بیتا و “آنا” و فاطی کوچولو و نرگس و فتانه …. نقش دارد.
حالا که قرار است بین عروسک¬های آدم بزرگ ها که برای “ایجاد فرهنگ” و جلوگیری از “تهاجم فرهنگی”ساخته شده¬اند مسابقه کی بهتر است داده شود و لوندی و آلامد بودن یکی با حجاب دیگری مقایسه گردد، پس ماهم حق داریم بگوییم عروسک سخنگوی ما نه تنها با این دو قابل قیاس نیست و زیباتر است، بلکه حرف هم می تواند بزند، بر زخم جسم و روح اولدوز های آزار دیده مرح هم می تواند بگذارد، می تواند آن ها را به مجلل ترین میهمانی ها دعوت کند که چشم هیچ باربی و سارایی آن را ندیده است، لباسش هم هر لحظه می تواند هر آن چه تخیل الدوزها باشد به شود بسیار فاخر تر از لباس های باربی و سارا، یا همان گونه ساده باشد و پر وصله پینه اما قیمتی تر و لطیف تر از لباس همه¬ی پری های مهربان دریایی و آسمانی.
یک بار دیگر زنده باد عروسک سخنگو سلام به بچه ها.
راستی کدام یک از شما می داند جشن تولد عروسک سخنگو چه روزی است؟؟
سوسن بهار
سوم فروردین ۱۳۹۳