٨ مارس و تاریخ جنبش آزادی زن

٨ مارس و تاریخ جنبش آزادی زن
٨ مارس روز جهانی زن٬ یکی از مهمترین روزهای جهان است٬ روز آزادیخواهی و برابری طلبی در جهان است۔
در سال ١٨۵٨ کارگران زن نساجی در نیویورک بر علیه استثمار و بی حقوقی و علیه ستم بر زنان کارگر به میدان آمدند٬ این مبارزه سرآغاز مهمترین اقدام و اعتراض مشترک زنان علیه نابرابری و ستم بر زنان بود۔ در سال ١٩٠٨ کارگران زن مانهاتان بر علیه کارفرمایان و برای احقاق حقوق خود دست به اعتصاب زدند۔ کارفرمایان برای ممانعت از همبستگی سایر کارگران و عدم گسترش مبارزه به بیرون٬ درهای کارخانه را به روی زنان اعتصابی بستند۔ در جریان این اعتصاب در اثر یک آتش سوزی رخ داد٬ زنان کارگر به دلیل بسته بودن درها امکان خروج و فرار را پیدا نکرده و ١٢٩ زن به طرز فجیعی در آتش سوختند۔ اخبار این جنایت٬ خشم و اعتراض بسیاری را برانگیخت٬ در سراسر آمریکا اعلام شد که در آخرین یکشنبه ماه فوریه روز مشترکی در گرامیداشت این زنان مبارز و در محکومیت عاملین کشتار زنان صورت گیرد۔
در روز ٢٧ اوت سال ١٩١٠ در کپنهاگ در مجمع گردهمایی انترناسیونالیستی دوم که بیش از ١٠٠ نماینده از ١٧ کشور جهان در آن حضور داشتند٬ برای اولین بار به پیشنهاد کلارا زتکین یکی از زنان سوسیالیت آلمان و همراه او کلثه دونکر یک روز به عنوان روز جهانی اعتراض علیه ستم کشی زن مورد بحث و تصویب قرار گرفت۔ کنگره انترناسیونالیستی دوم با وجود استقبال از پیشنهاد کلارا زتکین روز معینی را تعیین نکرده و عمدتا بر روز ١١ فوریه که مصادف با اعتصاب و اعتراض باشکوه زنان کارگر نساجی آمریکا بود تاکید شد۔
در روز ٩ فوریه سال ١٩١١ در کشورهای دانمارک٬ آلمان٬ اطریش و در آمریکا برای اولین بار تظاهراتهایی به عنوان روز جهانی زن صورت گرفت۔ تنها در آلمان یک میلیون نفر برای اعتراض و مبارزه علیه ستم بر زنان به میدان آمدند۔ در فرانسه٬ روسیه٬ چکسلواکی و هلند نیزی تجمعاتی در گرامیداشت این روز برپا و در ده ٣٠ در اعلاب کشورهای جهان روز جهانی زن خود را به عنوان سمبل و روز مپترک اعتراض علیه ستم و تحقیر بر زن به کرسی نشاند۔
در سال ١٩٢١ در کنگره انترناسیونالیستی که در آن زنان سوسیالیت و کمونیست نیز حضور داشتند٬ ٨ مارس به عنوان روز جهانی و مشترک زنان در سراسر دنیا تثبیت و اعلام شد۔

زنده باد ٨ مارس روز جهانی اعتراض علیه ستم بر زنان

نسرین بشارت