قتل سیاسی سفارشی!

کمی بیشتر از یکسال از قتل سکینه جانسیز از بنیانگذاران پ.‌ک.‌ک و فیدان دوغان و لیلا سویلمز دو تن دیگر از وابستگان این حزب در فرانسه اکنون شواهد تازه ای در دست است که از احتمال بالای دخالت پلیس امنیتی ترکیه یعنی MIT در این قتل سیاسی خبر می دهد. یکی از این شواهد، انتشار یک مکالمه صوتی ۱۰ دقیقه ایی ست که در آن عمر گونی، تنها مظنوم متهم به انجام این قتل، با دو تن دیگر که گفته می شود از مامورین “میت” هستند در مورد چگونگی اجرای قتل به گفتگو می پردازند. پلیس شکی ندارد که یکی از صداهای ضبط شده در این مکالمه بطور قطع صدای عمر گونی است. او در حال حاضر در زندان فرانسه به سر می برد.
یک مورد دیگر مربوط به انتشار سندی متعلق به پلیس امنیتی ترکیه “میت” است که طی آن سفارش قتل سکینه کانزیس در ازای مبلغ ۶۰۰۰ دلار داده شده است. تاریخ این سند ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲ است. پلیس در مورد اصل بودن این سند نیز تقریبا شکی ندارد.
روزنامه اشپیگل چاپ آلمان که در یکی از شماره های اخیر خود گزارش مفصلی در این باره درج کرده است از احتمال بروز بحران جدی در روابط ترکیه و اروپا در صورت اثبات دخالت “میت” در این قتل سیاسی خبر می دهد. تا همینجا، بنا به گفته اشپیگل، همکاری های دوجانبه دستگاه امنیتی آلمان و ترکیه بویژه در مورد فعالین پ.ک.ک تقریبا منجمد شده است چرا که آنها نمی خواهند اطلاعات رد و بدل شده منجر به قتل کسی گردد.
به نظر من اگر چه از همان ابتدا می توان حدس زد که دولت ترکیه دراین قتل سیاسی نقش و دخالت داشته است ولی با توجه به شواهد تازه این حدس و گمان بسیار قوی تر شده است. تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد و باید از این نگران بود که مبادا این تحقیقات بنا به ملاحظات دیپلماتیک و سیاسی از مسیر درست خود منحرف شود.
یکی از پیش شر طهای اتحادیه اروپا برای پیوستن ترکیه به این اتحادیه بر سمیت شناخته شدن حقوق مردم منتسب به کرد بوده است. دولت ترکیه با اعمال سیاستها و اقدامات نژادپرستانه همواره نافی حقوق مسلم و انسانی مردم کرد این کشور بوده است. اخیرا و بدنبال انجام مذاکرات میان دولت اسلام گرای اردوغان و پ. ک. ک و سپس ارائه بسته اصلاحی موسوم به “بسته دموکراتیک” از سوی دولت ترکیه، امید دولت اردوغان این بوده است که با ژستی متفاوت در قبال مردم کرد خود را به اتحادیه اروپا نزدیک تر کند. از سوی دیگر پ. ک. ک نیز برای پیشرفت مذاکرات با دولت در مورد این قتل فقط به این حرف از زبان اوجلان بسنده کرد که : “گلوله‌هایی که به آن سه زن شلیک شده‌اند، درواقع ضربه‌ای به دموکراسی اروپاست. این ترور توسط کسانی انجام شده که مخالف پیشبرد مذاکرات هستند. باید همه هوشیار باشند. اگر این مرحله به بن‌بست کشانده شود، روزهایی سخت آغاز خواهد شد.”

به نظر من ادامه مذاکرات پ. ک. ک. و دولت ترکیه و همینطور روابط این کشور با اتحادیه اروپا با توجه به شواهد تازه در پرونده مربوط به قتل سه فعال پ. ک. ک دستخوش دست انداز خواهد شد.
ناسیونالیسم کرد همواره در جریان سازش و مذاکره با دولتهای مرکزی قربانی داده است و هیچکاه نیز از پیامد های چنین مذاکراتی درس نگرفته است. قتل قاسلمو و شرفکندی دو نمونه از این موارد است که برای حزب دمکرات ایران و در جریان مذاکره با جمهوری اسلامی روی داد.
پ.ک. ک با پناه گرفتن پشت “منافع مردم کرد” در جریان اعتراضات اخیر مردم ترکیه علیه دولت و همچنین رسوایی مالی دولت اردوغان عملا در کنار دولت ترکیه ایستاد تا به نان و نوایی برسد. این جریان حتی حاضر شد بر قتل سیاسی سه تن از یاران خود عملا چشم ببندد. و اکنون علیرغم افشاگرهای تازه به احتمال زیاد منتظر بسته های تازه “دمکراسی” است که دولت ترکیه در رابطه با کردها وعده اش را داده است. آیا در این وسط چیزی به مردم کردستان خواهد رسید؟ آیا فرمان دهندگان قتل سیاسی “فیدان دوگان”، “لیلا سویلمز” و “سکینه جان سیز” به سزای اعمالشان خواهند رسید؟ به نظر من آینده بهتر برای مردم کردستان در ترکیه از طریق مبارزه سیاسی و اجتماعی دوشاش با مردم آزادیخواه و برابری طلب ترکیه علیه دولت نژادپرست این کشورو برای دفاع از حقوق برابر شهروندی همه ساکنین ترکیه میسر است. در این راه چه ناسیونالیسم کردی و چه ناسیونالیسم ترکی هر دو باید منزوی شوند و در قبال قومیت گرایی پرچم انسانیت به اهتزاز در آید.