نقش پارلمان اروپا در تحولات اوکراین!

نقش پارلمان اروپا در تحولات اوکراین!
برای بسیاری از ما آشکار است که گردا نندگان واقعی حکومتهای اروپایی یعنی انسانهایی که بر اوضاع سیاسی و اقتصادی و امور داخلی و خارجی این قاره فرمان می رانند اوضاع اوکرایین را طبق نقشه های دقیق خود قدم به قدم به پیش بردند.این حرکت تا جایی پیش رفت که سه نفر از وزرای خارجه کشورهای اروپایی به اوکراین رفتند دوش بدوش مخالفین نقشه چیدند، تشویق کردند، پول خرج کردند، به قول خودِ غرب پنجاه میلیون دلار را فقط خرج تبلیغات کردند تا حکومت را سر نگون کنند. هنوز حکومت جدید تشکیل نشده بود که از سوی بسیاری از کشورهای غربی برسمیت شناخته شد. کجای دنیا چنین حرکتی به این سرعت برسمیت شناخته شده است؟ در این چند هفته مسابقه سران غرب و نمایندگان آنان به اوکراین بود. این مسئله مرا واداشت تا مثل هر یک از شماها برای یافتن حقیقت و جستجوی عواملی که باعث سرنگونی حکومت یانوکوویچ شد و شرایطی که هم اکنون به نقطه انفجار خود علیه منافع اکثریت مردم اوکراین گردیده است به مقالات روزنامه ها ستونهای خبری، و خبرگزاریها متوسل شوم. واقعیتی که از نظر من می گذرد این مردم چنان تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته اند و آنچنان جوّ گیر شده اند که نمی دانند در پشت پرده ها چه چیزهایی می گذرد و چه خطراتی در آینده متوجه زندگی و آینده آنها خواهد شد. اوکراین به کدام سمت حرکت می کند. در هفته سوم با یکی از معترضان که لاستیکها را بار زده بود و به میدان می آورد یکی از خبر نگاران تلویزیونها از او پرسید که چرا به اینجا آمده اید؟ جواب داد ما این حکومت فاسد را سر نگون می کنیم و نمایندگان خود را در همین میدان معرفی می کنیم. خواست مردم این بود. منظور این که اعتراضات از جنس دیگر بود علیه بیکاری و فساد دولت بود. امّا ناتو ویا غربیها بلافاصله سر رسیدند و اوضاع را در دست گرفتند؟ امروزه اوکراین مرکز تضاد شرق و غرب است. مسئله بازاری دیگر برای غرب و کارگر ارزان این کشور و نزدیکی به منابع نفت و گاز است. من در نوشته دیگر به این مسئله، که مردم چه میخواهند و به دنبال چه هستند اشاره خواهم کرد. اما آنچه امروز و در این شرایط می گذرد حساس ترین لحظاتی است که دارد سپری می گردد. با پایین کشیدن پرچمهای اوکراین در کریمه و نصب پرچمهای روسیه به جای آن، به دست گرفتن اوضاع کریمه توسط نیروهای روسی هم اکنون مثل انبار باروتی است در کنترل دیوانگان. هیچ طرفی نمی خواهد به این زودی دست از منافع خود بکشد. “من در نوشته قبلی ام ۲۹٫۱٫۲۰۱۴اشاره کرده ام که بالاخره اوکراین به ناتو و پارلمان اروپا می پیوندد”. اما روسیه آرام نمی نشیند وحشت من جنگ داخلی و کشتار مردم است. اما امیدوارم من اشتباه کنم.
اوباما اعلام کرد که “آمریکا همراه با جامعه بین‌الملل بر این مسئله تایید می‌کند که هرگونه مداخله نظامی در اوکراین هزینه‌هایی به دنبال خواهد داشت.

او در مورد اینکه گام بعدی آمریکا چه خواهد بود فقط گفت که مقام‌های دولتش همچنان با متحدان اروپایی و همچنین روسیه در تماس مستقیم خواهند بود•”

بی بی سی” در پی بالا گرفتن تنش ها در شبه جزیره کریمه در اوکراین و افزایش حضور نظامی روسیه در این منطقه، ارتش اوکراین تمامی نیروهای ذخیره (حدود یک میلیون نفر) را به خدمت فراخوانده است.
۱۱:۵۷ گرینویچ – ۰۲ مارس ۲۰۱۴ – ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
• آندرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای پیش از نشست اضطراری این سازمان فعالیت‌های نظامی روسیه را در کریمه تهدیدی برای امنیت منطقه خواند و از مسکو خواست هر چه سریعتر برای تنش‌زدایی در منطقه اقدام کند.
۱۱:۵۷ گرینویچ – ۰۲ مارس ۲۰۱۴ – ۱۱ اسفند
محمدامین کمانگر. یکشنبه ۲ مارس ۲۰۱۴