خطاب به مردم مسجدسلیمان!

صادق زیباکلام نماینده ی نئولیبرالیسم حکومتی در ایران اخیرا در دانشگاه تهران مجددا به تحریکات قومی علیه مردم مناطق بختیاری نشین پرداخته است. از قرار معلوم حکومت ایران عزمش را برای یک رودرویی زود رس با مردم این مناطق جزم کرده است. قصد نیروهای حکومتی از این نبرد زودرس، سرکوب مردم این مناطق برای رسیدن به دو هدف اساسی میباشد: اول تغییر مسیر رودخانه ی کارون که مردم بختیاری عمدتا در کناره ی آن زندگی میکنند و یکی از دونیروی اساسی در مخالفت با این طرح میباشند، نیروی دیگر مردم عرب خوزستان هستند، و دوم سرکوب جنبش مطالباتی مردم مسجدسلیمان و اندیکا و لالی و هفتگل و غیرو برای اختصاص ارزش افزوده ی صادرات نفت، گاز و برق این مناطق برای آبادانی منطقه زیستشان، که پس از سالها سکوت دوباره سربرآورده است. نیروهای حکومت با تبلیغات کنونی اولن زمینه های ایدئولوژیک این چنین سرکوبی را فراهم میکنند و دوم اینکه با تحریکات قومی سمت و سوی واقعی مطالبات مردم را لوث نموده و بدینترتیب با تبلیغ قومی گری در مناطق بختیاری نشین و نسبت دادن جنبش مطالباتی مردم این مناطق به انگلیس تلاش در انزوای آن دارند. آنها همچنین بروی دسته جات قومگرای محلی حساب باز کرده اند و با به پیش صحنه کشیدن مباحث قومی دست آنها را در تبلیغاتشان باز میگذارند. البته به این موضوعات بایستی برخی خرده حسابهای قدیمی و تاریخی را نیز اضافه نمود. دراولین دولت مشروطه در ایران و در هنگامی که سردار اسعد بختیاری وزارت کشور را بعهده داشت، عمله ی استبداد محمدعلیشاهی شیخ فضل اله نوری، از اقارب هاجر مادر روح الله خمینی، بدست عدالتخانه ی مشروطه به دار آویخته شد. خانم هاجر جنازه ی این شیخ را به خمین برده و برای او مجلس عزاداری برپا نمود. این موضوع را نه خمینی نه ایادی وی هرگز فراموش نکردند. چنین وقایع تاریخی اگر چه در روند کنونی تعیین کننده نیستند اما در تبلیغات عوامل حکومتی تاثیرگذارند.

تغییر مسیر کارون به سمت قم و رفسنجان، در موقعیت محیط زیستی روستاها و شهرهای بختیاری نشین کناره ی آن تاثیری مستقیم خواهد داشت. در نبود کارون صدها هزار روستاییان این مناطق از هستی ساقط شده و برای گذران زندگی مجبور به مهاجرت به حاشیه ی شهرهای بزرگ خواهند شد. شهرها رونق خود را از دست داده و مردم شهرها را ترک خواهند کرد. جنگلها و روستاهای این مناطق ویران خواهد گشت و تغییرات محیط زیستی بزرگی در منطقه روی خواهد داد. تبدیل این مناطق که تا شمال خوزستان ادامه مییابند به صحرای لم یزرع دست غارتگران معادن نفت وگاز منطقه را برای دزدیهای هرچه بیشتر باز خواهد گذاشت. شرکت نفت ایران بمثابه ی یکی از بزرگترین کنسرنهای نفتی دنیا یگانه صاحب مناطق فوق گردیده و درتملک این منطقه و غارت منابع زیرزمینی آن بی رقیب خواهد شد. مخالفت شهرها و روستاهای کناره ی کارون با طرح حکومتی تغییر مسیر آن به قم و رفسنجان کاملا برحق است.
مسجدسلیمان پایتخت اقتصادی مناطق بختیاری نشین محسوب میگردد. تنها در سه ماهه نخست سال نود این شهر بیش از یازده میلیون بشکه نفت صادر نموده است. در همین مدت زمان بیش از ۳۶۷۰۰ میلیون فوت مکعب گازدر این شهر تولید شده است. به اینها البته میتوانید میلیونها کیلووات برق تولیدی سدهای کارون یک و دو و سه را هم اضافه کنید. اینها صادرات مسجدسلیمان ، ایذه و اندیکا و حومه است. همه ی این آمارها از نفت نیوز و از قول آقای صفرعلی رییسی مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نقل شده است. در عین حال مسجدسلیمان با چهل و سه درصد بیکاری درکنار بشاگرد در صدر جدول قرار دارد. شهرداری مسجدسلیمان بنقل از رییس شورای شهر بلحاظ مالی در شرایطی نیست که بتواند هزاروپانصد متر فاضلاب شهری را مرمت نماید. به اینها بی آبی، بی برقی و ویرانی راههای ارتباطی شهری را اضافه کنید. مردم مسجدسلیمان و ایذه و اندیکا حق دارند که بپرسند چطور میشود در کناره ی کارون زیست و گاهی در هفته تنها چند ساعت از نعمت آب برخوردار بود؟ مردم مسجدسلیمان و ایذه و اندیکا حق دارند این پرسش را طرح نمایند که چگونه میشود در کنار عظیمترین سدهای کشوری زیست و در گرمای بالای چهل درجه از بی برقی رنج برد؟ در حالیکه در نتیجه ی سدسازی بر کارون آبهای زیرزمینی منطقه بشدت کاهش یافته است تا جایی که در شهر مسجدسلیمان دیگر درخت نمیروید، و بوی گاز ونفت و فاضلاب هوای شهر را مسموم کرده است، آیا مردم این منطقه حق ندارند بپرسند چرا کسانی که میلیاردها دلار از این شهر بکف میاورند محیط زیست ویران شده درنتیجه ی این کسب سود کلان را مرمت و بازسازی نمیکنند؟ مطالبه ی شش درصد ارزش افزوده ی صادرات مسجدسلیمان وحومه شامل نفت، گاز و برق کاملا برحق است.
همشهریان عزیز، مردم مسجدسلیمان!
ایادی حکومت مرکزی تلاش میکنند جنبش عظیم شمارا برای نان وآزادی به انحراف کشانیده و آنرا ابتدا بدست قومپرستان سپرده و سپس سرکوب نمایند. این نکته که شما با وجود همه ی مشکلات شهری از مبارزات مردم فرخشهر علیه طرح حکومتی تغییر مسیر کارون حمایت مکنید، به یقین ستودنی است. اینکه شما درکنار روستاییان گتوند که در نتیجه ی ایجاد سد گتوند بیخانمان شده اند ایستاده اید ستودنی است. ما تنها با اتحاد و همبستگیمان میتوانیم به مطالبات بر حقمان دست بیابیم. با طرح مطالبات واقعی مان توطئه ی ایادی حکومتی را خنثی نماییم! بگذارید صادق زیبا کلام ها و ضرغامی ها و سایر این سرسپردگان استبداد هرچه میخواهند بگویند. مه فشاند نور و سگ عوعو کند.
شش درصد ارزش افزوده ی صادرات نفت، گاز وبرق حق ماست!
هیچ نیرویی حق ندارد مسیر کارون را تغییر دهد!

کوروش سلحشور
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱٣۹۲ – ۲ مارس ۲۰۱۴
. http://iranpoliticalcomment.wordpress.com