مداخله روسیه و تشدید بحران اوکرائین علائمی دیگر از تغییر نظم جهانی؟

بحران اوکرائین دارد به فاز حادتری می رسد.بازیگران پشت صحنه “انقلاب نارنجی” دارند از پشت صحنه به جلوی صحنه وارد می شوند و بیشتر مشخص می شود که حاکمان چگونه مردم را بازیچه قرار می دهند.

مخالفت رئیس جمهوری فراری اوکرائین به امضای قرارداد ادغام اوکرائین به اروپا ، او را مورد هدف مخالفین اوروفیلش قرار داد به او اولیتامتوم دادند تا “ساعت ۱۰” کیف را ترک کند و او زودتر از اینکه مثل بقیه حاکمان مورد اعدام قرار گیرد فرار کرد به شهر کریمه گرفته.بخش غربی و مرکزی اوکرائین که تقریبا ۶۰ در صد جمعیت را داراست دست رهبران پروغرب است که در حال سازماندهی دولت خود هستند و بخش شرقی و جنوبی اوکرائین که در طی ۲۴ ساعت گذشته با تقویت نظامی ارتش روسیه به ۱۵هزار نفر، در حال سازماندهی خود هست برای تشکیل حکومت !

اوکرائین در حال دو شقه شدن هست.بخش شرقی و جنوبی آن با نزدیک به ۴۰ در صد جمعیت، محل زندگی روسها یا روسوفیلهاست. دعوائی که باید سر زندگی بهتر و پایان دادن به فقر و بحران اقتصادی باشد دارد به سرعت تبدیل به یک دعوای قومی و قبیله ای می شود.

پوتین طی ۲۴ ساعته با گرفتن رای تایید از پارلمان روسیه به مداخله نظامی ارتش روسیه پوشش “قانونی” داده و اوباما و حکومتهای غربی را دچار سورپرایز کرده است.او دارد پیام می دهد که روسیه قرار دارد منطقه اوکرائین و جنوبش را که اهمیت استراتژیک نظامی برای نیروی دریائی روسیه دارد حفظ کند . نشستهای شورای امنیت سازمان ملل در حال تشکیل است و طرفین در حال جنگ و جدل برای یافتن یک راه حل پیش از اینکه جنگ و خونریزی در این منطقه آغاز شود.

در خبرها هست که رئیس جمهور سابق اوکرائین در منطقه جنوب شرقی اوکرائین دارد تجمیم می شود و ارتش روسیه پارلمان و مراکز قدرت و پلیس منطقه کریمه را اشغال کرده و در حال دست بدست دادنست به هواداران خود . ظاهرا اینها قرار دارند دولت در این منطقه تشکیل دهند.

اخبار دیگر حاکیست که هواداران روسوفیل منطقه کریمه در تظاهرات خیابانی خوهان بازگشت اوکرائین به سرزمین روسیه شده اند که در جریان سقوط شوروی از آن جدا شده بود.

اهمیت اوکرائین در ژؤئوپولیتیک منطقه و موازنه رو به تغییر در قدرت جهانی:

بعد از ماجرای سوریه و شکست هارت و پورتهای اولیه اوباما مبنی بر حمله نظامی، ماجرای اوکرائین یک نمونه دومیست که نشان می دهد غرب و حکومت امریکا دچار عجز شده اند و مثل شیر پیری بجز خرناسه ازشان برنمی آید! تلویزیونهای امریکا طی ۲۴ ساعت اول سراسیمه به مصابحبه با رهبران امریکا پرداخته اند و متخصصین مختلف . همه اذعان دارند که اوباما “گزینه های زیادی در دست ندارد” و شکست او در تغییر رژیم در سوریه پیش زمینه ای شده که اینبار بسیار محتاط تر دارد به ماجرای اوکرائین برخورد می کند.

تحلیل گران غربی معتقدند که گزینه نظامی در مقابل ارتش روسیه از سوی غرب کار احمقانه ای است و حداکثرش از طریق بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بتوانند فشارهای اقتصادی به روسیه و بخش روسوفیل اوکرائین وارد کنند اگر ارتش روسیه نخواهد منطقه جنوب اوکرائین را رها کند. قابل توجه است که روسیه و اوکرائین ظاهرا قرارداد امنیتی  نظامی داشته اند که روسیه مدعیست طبق آن قرارداد محق است سرباز در اوکرائین داشته باشد.

بنظر می رسد دوران “دنیای یک قطبی” که چند دهه بعد از سقوط شوروی و بلوکش به قدر قدرتی نسبی اتحاد امریکا و اروپا انجامیده بود ، با تحکیم بلوک روسیه –چین دارد به همان دنیای دو قطبی پیش می رود.نمونه سوریه و الان نمونه اوکرائین ، علامت مقاومتهای جدی این بلوک تازه تاسیس است که دیگر به امواج “انقلابهای نارنجی ” و تغییر رژیمها توسط سازمانهای اطلاعاتی غربی دیگر نمی خواهد باج دهد. تنش بین حکومت امریکا و روسیه در حال رشد است و اوباما اعلام کرده که در اجلاس رهبران غربی در روسیه در چند ماه دیگر شرکت نخواهد کرد.سفیر روسیه در امریکا هم امروز به رای پارلمان روسیه فراخوانده شده است.

و تکلیف مردم؟

تکلیف مردم وقتی رهبری سیاسی رادیکال و انقلابی ندارند همینست که می بینیم! حتی وقتی به خیابانها می ریزند تا نارضایتشان را اعلام کنند تبدیل می شوند به ابزارهای “رژیم چنج”! تاریخ انقلابات معاصر نشان داده که حاکمان بسیار ماهرانه روی دوش انقلابها سوار شده اند و بازنده همچنان مردم بوده اند. تاریخ دسهایش را دارد صفحه به صفحه جلوی ما می گذارد ، محصل باید بود و خوب آموخت! خود را و دیگران را نباید فریب داد. “انقلابها” خودشان نمی آیند و خودشان موفق نمی شوند! بدون رهبری همه پشت سر هم دزدیده می شوند!

منبع دیگر:

سعید صالحی نیا: اوکرائین هم بنام مردم بکام دیگران!

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۵۸۵-اوکرائین-هم-بنام-مردم-بکام-دیگران