اوکرائین رنگین کمان سیاسی!!

یکی از برنده های تحولات اوکراین فاشیستها بودند. در چند ماه گذشته ۲۱ مجسمه یا تندیس لنین توسط باندهای فاشیستی در شهرهایˈژیتومیˈ ، ˈخملنیتسکیˈ ، ˈبروواریˈ،ˈ پولتاواˈ، چرنیهیفˈ و ˈبویارکاˈ با استفاده از طناب ومیله های آهنی به پایین کشیده شده است.

فاشیستها در خیابانهای «کیف»در حال رژه و مارش هستند! فاشیسم در اوکراین پدیده زودگذری نیست. طغیان موفتی نیست. خطری برای آینده اوضاع سیاسی است. در خلا احزاب سیاسی رادیکال و انقلابی جامعه برای پر کردن خلا رهبری جذب شعارهای افراطی شده است.

حزب سوبودا «آزادی» در سال ۲۰۱۰ در شهر نفیف در غرب اوکراین اقدام به نصب پوسترهایی با نشان واحدهایSS یا در واقع واحد چهاردهم SSنازی ها که در اوکراین استقرار داشت و در کنار یگان‌های نظامی نازی‌ها با نیروهای روس می‌‌جنگید، کردند. که روی این پوسترها نوشته شده بود «آن‌ها برای اوکراین می‌‌جنگیدند». و در تحولات دو ماه گذشته ۲۰۱۴ نیروهای فاشیست با اونیفورم نازی ها در «کیف» در حال رژه و مارش رعب و ترس هستند. در بحران سیاسی چند ماه گذشته حزب سوبودا «آزادی» یکی از نمادهای اصلی این بحران بود. حزب سوبودا چهارمین حزب پارلمان اوکراین با ۳۵ کرسی در پارلمان، است.

در واقع صحنه فعلی سیاسی در اوکراین را می توان به یک رنگین کمان سیاسی تشبیه نمود که تمامی بازیگران اصلی سیاسی در صحنه بین الملل اعم از پوتین(روسیه) و اروپائی ها(مرکل) و آمریکائی ها در آن به تناسب منافع خود حضور دارند و هیچکدام نیز راضی به کنار کشیدن کامل و یا از دست دادن صحنه سیاسی و منافع خود در عرصه سیاسی اوکراین نیستند. سنجاق کردن پرچم مطالبات کارگری و رفاهی و معیشتی به تحولات اوکراین اشتباه است. در دل کشمکش اوکراین رنگین کمان مطالبات رادیکال نمایندگی نمیشود.

خطر جدی دامنه دار شدن ناآرامی ها، آوارگی و تبدیل شدن بخش های اصلی و غربی اوکراین به اردوگاه مانور اتحادیه اروپا و دیک چینی ونارنجی ها با بخش شرقی(آبی ها) در قلمرو نفوذ دولت مرکزی روسیه(پوتین) است.
نسان نودینیان