حالا نوبت آویزان شدن حزب کمونیست کارگریست به قوم پرستی بختیاری!

حالا نوبت آویزان شدن حزب کمونیست کارگریست به قوم پرستی بختیاری!

در حاشیه ادامه  تلاشهای بامزه حزب کمونیست کارگری برای موج سواری!

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۲۳ فوریه ۲۰۱۴

مقدمه:

سال ۸۶ وقتی قوم پرستان آذری ریختند بیرون تا از سیانت ملی آذری دفاع کنند ، رهبران حزب کمونیست کارگری افتادند دنبالشان، سال ۸۸ وقتی “جنبش سبز” امد خیابان تا رای خودشو به موسوی “پس بگیرد” اینها فراخوان دادند که با “موسوی کشتی نگیرید” هر کس بر علیه خامنه ای است با ماست!

مدتی پیش اینها پشت گلشیفته ایستادند و گفتند که “جنبش برهنگی” است و مرکز انقلاب جهانی! مدتی بعدش افتادند دنبال فمینیستهای اوکرائین و گفتند دنیا را این فمینیستها دارند شکل می دهد! بعدش رسیدیم به ماجرای “سیاستهای موازی” اینها در برخورد به دخالتهای حکومتهای غربی در انقلابات منطقه و فراخوان معروفشان به سکوت در مقابل حمله نظامی حکومت امریکا به سوریه. چرا؟ “چون قبلا هم اینها در مقابل حمله حکومت امریکا به افغانستان سکوت کرده بودند تا اینکه مردم افغانستان را کشت!”

بعدش؟ رسیدیم به دفاعیه سرسختشان از ماندلا! با این ادعا که ماندلا “بعد ضد نژاد پرستیش” از بعد حمایتش از سرمایه داری جهانی و خمینی دوتاست! اون بعد ضد نژاد پرستیش ویتامین دارد! اینها کارنامه ناقص قیقاجها و توپوقهای این فرقه است که بموقعش نقد شد و افشا شد.

اما رسیدیم به ماجرای “اعتراضات مردم بختیاری” و تلاش دوباره این فرقه برای نشان دادن مقداری “مداخله گری”! ظاهرا اینها فکر می کنند با افتادن تو چنبشهای دیگر ، مداخله گری می کنند و مخالفینشان هم “خانه نشینی”! شاید صادقانه هم فکر می کنند! اجازه بدهید مقداری داستان زار این فرقه را بکاویم:

 

(۱)داستان “اعتراضات بختیاریها” چیست؟

داستان این بود که سریال تلویزیونی “سرزمین کهن” داستانی را نشان داد که توی اون محاوره ای هست در مورد بختیاریها و رابطه شان با انگلیس.:(۱)

دریکی از سکانس های این سریال، یکی از شخصیت های فیلم خطاب به زن بختیاری می گوید: “نذاربگم بختیاری چه جور بختیاری شد؟ بختیاری از کاسه لیسی و صدقه سری انگلیسی ها بختیاری شد”. این سکانس موجی از اعتراض و نارضایتی را بین ایل بختیاری درشهرهای مختلف به وجود آورده است”

متعاقب این برنامه ، گزارش شد که:

در شهرهای مختلف ایران از جمله در اصفهان، دزفول، اندیمشک، ایذه، شهرکرد و الیگودرز در اعتراض به پخش سریالِ «سرزمین کهن» از تلویزیون دولتی ایران تظاهرات اعتراضی برپا کردند… به گزارش خبرنگار مهر، بختیاری های معترض معتقدند سریال سرزمین کهن به کارگردانی کمال تبریزی با تحریف تاریخ بختیاری، چهره علی قلی خان سردار اسعد بختیاری و پسرش جعفرقلی خان از رهبران مشروطه خواه ایران را که جایگاه خاصی بین مردم بختیاری دارند و در صف مقدم مبارزه با استبداد قاجار و پهلوی بوده‌اند، خدشه دار کرده است.

بعد از مدتی هم مسئولین حکومت اسلامی به صدا آمدند و ضمن حمایت از مردم “غیور بختیاری” سازندگان سریال را محکوم کردند و سریال را تخته کردند و بجای سازندگان سریال هم حسابی مغذرت خواستند:

نمانیده مردم مسجدسلیمان در مجلس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله حیدری و حجت الاسلام حاجتی اائمه جمعه موقت اهواز از جمله شخصیت هایی بودند که نسبت به شرایط این سریال اعتراض کرده بودند…. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا،  عبدالرضا رحمانی فضلی، در خصوص  اعتراضات روز شنبه گفته است:« تجمعاتی در مناطقی چون اصفهان و اهواز داشتیم و در برخی از جاها، استانداران، نیروی انتظامی، روحانیت منطقه، بزرگان قوم بختیاری و عشایر با شرکت‌کنندگان در تجمع صحبت کردند و این صحبت‌ها در توجیه افکار عمومی موثر بوده و تجمعاتی که امروز بعدازظهر برگزار شده بود با خوبی و آرامش تمام شده است و ما شاهد درگیری و اقدامات خشونت‌آمیز نبوده‌ایم. ..”

 

وزیر کشور رژیم هم آمد توی تلویزیون ضمن عذر خواهی از ساحت مقدس مردم بختیاری تشکر کرد که “تظاهراتشان آرام بود! صدای امریکا و بی بی سی هم آمدند برنامه های کشافی در مورد قول و قرارهای روحانی در مورد “زبان بختیاری” ساختند تا آشتی جوش بخورد!

 

(۲)”فراخوان حزب کمونیست کارگری چه بود؟ و چه کردند اینها بعد از بور شدنشان؟

رهبری حزب کمونیست کارگری که مدتهاست “منتظر است” یکجائی دری به تخته بخورد تا “مداخله گری” کندریا، تا شنید “خلق بختیاری” به صحنه آمده ، افتاد وسط تا از “امواج” برای خودش پلاتفرمی چیزی بسازد!اینها همیشه معتقد بودند که باید موج سواری کرد و موج هم معمولا تعریفش از دید اینها اینست که جنبشهای دیگر الم شنگه ای راه بیندازند و اینها بپرند وسط و اونهای دیگر را که دیر باور هستند را هم خطاب قرار دهند که “کارگری کارگری هستند”!

سنت این فرقه اینست که یا کمونیستها باید دنبال اینها بیفتند و پشت کامپیوترهاشان حداقل “مداخله گر” باشند یا اگر مخالفت کردند ، می شوند “کارگر کارگری”! بامزه است که همین “کارگر کارگریها” مدتهاست مورد دعوت اینها بودند برای “یکی شدن” انحلال حزبی و هر از چند وقت سیاست “اتجاد و انتقاد”  و اگر لازم باشد فحاشی و مهمل بافی جای فراخوان اتحاد را می گیرد!(۲)

امروزه بیش از گذشته سیاست راست حزب کمونیست کارگری افشا شده و در میان چپ و کمونیستها منزویست.اینقدر اینها منزوی هستند که خودشان هم دیگر فکر می کنند باید خانه تکانی کنند و با دیگران منحل شوند! لذا توی این کمدی درام “اتحاد-انحلال-انتقاد” آدمی مثل حبیب بکتاش پیدا می شود که اینها را “رفیقانه” نصحیت می کنند تا دست از “کارگر کارگری” بردارند!

(۳)برخورد اصولی در موضوع اعتراضات قومی چیست؟

قبلا توضیح داده ام که جنبشها را باید ابتدا از سر خواستهاشان بررسی کرد .افقشانرا دید و بعد برخورد به آنها را طرح ریخت.جریانی که به خیابان آمد در مقابل سریال سرزمین کهن، پرچم ناسیونالیستی و قومی دارد.مهم نیست مردمی که توش شرکت می کنند چه نیتی دارند.این چنبش آمده تو خیابان برای “قوم و ایل بختیاری” برای “اعاده افتخارات قومی”. مدعی هستند این کمونیستهای کارگری که این اعتراضات “بهانه” است برای ابراز اعتراض!

سوال من و کمونیستها اینست که چرا اعدام و نابرابری زن و مرد و حق زندگی و معاش و آزادی بیان موضوع و بهانه اعتراض اینها نیست؟ چرا اون بخش مردم که اعتراض دارند پشت پرچم قومیت و افتخارات ایلی و قومی ایستاده اند اگر دردشان چیز دیگر است؟

کمونیستها توی این دعواها کجا ایستاده اند؟ آیا حمایت از این اعتراضات می شود “مداخله گری” و نقد این اعتراضات می شود سکتاریزم و “کارگر کارگری؟” غیر از اسنست که کارگر کارگری شده یک فحش و ناسزا به مخالف؟ همانطور که لیبرال و ملی اسلامی و غیره؟!

از دید من کمونیستها مداخله گریشان دقیقا اینست که اولا ماهیت ارتجاعی جنبشهای قومی را افشا کنند و دوما جنبش کارگری و مردم مترقی را حول خواستهای واقعی به خیابان بکشند.ایستادن پشت تظاهرات قومی و ایلی ربطی به مداخله گری ندارد.با یک من سریش هم نمی شود این متدها را کمونیزم کارگری جا زد!

منابع بیشتر:

(۱)برخی گزارشها در موضوع اعتراض “بختیاریها”

گزارش خبرگزاری مهر:

http://www.mehrnews.com/detail/News/2236512

اعتراض نماینده مجلس اسلامی به سریا سرزمین کهن:

http://cjmis.ir/?p=5563

گوناز تی وی(صدای جدائی طلبان تورک) در مورد اعتراضات “بختیاریها”

http://gunaz.tv/?id=2&vmode=1&sID=70574&lang=2

(۲)دفاعیه های حزب کمونیست کارگری از “مردم بختیاری”:

عباس گویا: نفرت پراکنی جمهوری اسلامی٬ ویروس ناسیونالیسم و اعتراضات “بختیاریها”

http://www.azadi-b.com/G/2014/02/post_99.html

حبیب بکتاش: هشدار به رفقای حزب حکمتیست: در دام کارگر کارگریسم و خانه نشینی نیافتید

http://www.azadi-b.com/G/2014/02/post_97.html

اصغر کریمی: داستانی کهنه و استدلال هائی زنگ خورده

http://www.azadi-b.com/G/2014/02/post_90.html

 (۳)آرشیو برخی نقدها به سیاستهای حزب کمونیست کارگری ایران:

سعید صالحی نیا: در نقد دفاع حمید تقوائی از ماندلا

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٣/۵۲۶-حمید-تقوائی-فراخوان-می-دهد-دائی-جان-ناپلئونی-نباشید-از-بورژوازی-مترقی-دفاع-کنید

سعید صالحی نیا: در نقد موضع حزب کمونیست کارگری در مورد اعتراض به حمله حکومت امریکا به سوریه

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۹۳-پاسخی-به-کاظم-نیکخواه-و-تلاشش-برای-رفع-و-رجوع-توپوق-سیاسی-حزب-کمونیست-کارگری-ایران

سعید صالحی نیا: توپوق زدنهای حزب کمونیست کارگری ایران و “افشاگریهای مخالفانش” http://www.azadi-b.com/G/2013/09/post_402.html

سعید صالحی نیا: در نقد حمایت حزب کمونیست کارگری از فمینیزم در اوکرائین

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۴۷-بازهم-در-نقد-دفاع-از-فمینیزم-از-موضع-کمونیزم-کارگری