طرح مدارس مراقب(مدرسه محور )!؟

رژیم اسلامی، با بهره گیری از نیروهای سرکوبگر خود و با توسل به زور و ارعاب، روزانه زمینه را برای سرکوب مخالفین سیاسی خود باز تولید می کند. علاوه بر اعمال زور، اشاعه فرهنگ خرافه در مراکز آموزشی، از طریق اداره آموزش و پرورش و حوزه های جهل و خرافه که در فرهنگ تحمیق کننده آخوندی آنان را حوزه “علمیه”نام نهادەاند و با توجه به امکانات مالی و تبلیغی عظیمی که در اختیار دارند، جهت فریب افکار عمومی و ممانعت از رشد فرهنگ سکولار و انساندوستانه، بیشترین استفاده را خواهند برد. اما به شهادت ۳۵سال مبارزه و مقاومت، اکثریت مردم ستمدیده ایران مرعوب سیاست ارتجاعی آموزش بر مبنای”دین اسلام ناب محمدی”مورد نظر سیاست گذاران و مجریان اسلامی آن در مراکز آموزشی رژیم نشده و نخواهند شد.
اما رژیم اسلامی علی رغم عدم موفقیت در این عرصه، هم چنان فعال است. با روی کار آمدن روحانی، پروژه های آموزشی_ارتجاعی نا تمام از دولت های قبلی، مجددآ در دستور کار مراکز آموزشی در دولت”تدبیر و امید”قرار گرفته است. به مواردی از آنها اشاره مختصری خواهیم کرد.
_ راه اندازی”مدارس امین”، اولین بار در سال ۸۷، بمنظور استقرار دائمی آخوند ها در مدارس دولتی، جهت”پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان”مطرح شد. سپس تحت عنوان طرح مشترک آموزش و پرورش و حوزه”علمیه”تهران، مجددآ مطرح و در تأریخ۲۰ /۹/ ۱۳۹۲ به مرحله اجرادر آمد.
_ مدرسه علمیه”سفیران هدایت”درسال ۱۳۵۵ توسط موسی ابطحی تأسیس شد و از سال ۱۳۷۸ شروع بکار کرد. آخوند حسینی بوشهری روز ۵ بهمن ۹۲‏در گفتگو با”پانا”گفت”پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۷ هزارنفر تحت نام”سفیران هدایت”در حوزه‌های علمیه پذیرش شوند.”داشتن مدرک تحصیلی دیپلم‏ از جمله شرایط پذیرش است. پذیرفته شدگان در آزمون طرح”سفیران هدایت”به مدت ۵ سال در حوزه های”علمیه”دوره هایی را در رابطه با”مبلغ دینی، امامت جماعت مساجد، برگزاری جلسات آموزش قرآن و احکام، اداره کلاسهای دینی، قرآن و عربی مدارس، مدیریت مجموعه های دینی، فرهنگی و تربیتی”را طی کنند. سپس به مناطق مختلف رفته و به تبلیغ می پردازند.
_ طرح پیشگیری”مدرسه محور”، که از سال ۸۲ توسط وزارت آموزش و پرورش و با همکاری سازمان بهزیستی با هدف”مصونیت بخشی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی طرح و اجرا می شود،”مجددآ در روز دوشنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۲ مطرح شد. “قاسم منوچهری”مدیر آسیب های اجتماعی اداره کل شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار آموزش و پروش”پانا”از طرح”مدارس مراقب”در این شهر خبر داد. او گفت”این طرح در حال حاضر در مناطق ۱۹گانه شهر تهران در حال اجرا است.” منوچهری درادامه گفت”طرح مدارس مراقب”با هدف”مصونیت بخشی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی، سوء مصرف مواد و رفتارهای پرخطر( گرایش به دخانیات، سوء مصرف مواد، خشونت و روابط ناسالم جنسی)آسیب های نوپدید، بزهکاری و عوامل مخاطره آمیز(فضاهای کور و بی دفاع، موقعیت های مخاطره آمیز و پر خطر در اطراف مدرسه، کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی سرپرست)از طریق مشارکت و همیاری اجتماعی بیان نمود.”
تصویر گویائی که آخوند”قاسم منوچهری”عضو مجلس خبرگان رژیم اسلامی، از آسیب های اجتماعی که روزانه دانش آموزان، نوجوانان و جوانان ایرانی را تهدید میکند، سندی گویا و واقعی از کارنامه فاسد رژیم اسلامی طی ۳۵ سال از حاکمیت زور و دین مداری است.
علاوه بر اقرار این مأمور رژیم در مجلس خبرگان به موارد فوق، آنچه را که رژیم نیز بر طبق قوانین ارتجاعی خود از جمله«طرح تفکیک بر مبنای جنسیت، حجاب، روزه و نماز اجباری، محتوای ارتجاعی کتب درسی، حضور مأمورین رژیم جهت کنترل و جاسوسی در مدارس و ……… . را اضافه کنیم، تأثیر فاجعه بار نا هنجاری های فوق که هم اکنون گریبان گیر دانش آموزان و والدین آنها شده است بیانگر جامعه ای است دردناک و تأسف آور که به حال خود رها شده است.
عاملین اصلی این وضعیت تأسف بار، که قرار است توسط”معتمدین، انجمن های محلی، پلیس محله، امام مساجد، بسیجی ها، مداحان و … . پیشگیری و حل و فصل شود.”همان باند های مافیایی سپاه پاسداران، مأمورین امنیتی و پلیس رژیم اسلامی هستند که خود سازنده، وارد کننده و توضیع کننده انواع و اقسام مواد مخدر در بین جوان و دانش آموزان هستند. در نظامی که پلیس مخفیانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام به ارزش ۱۸۵میلیون دلار را به فروش میرسانند و پولش را به جیب می زنند، طبیعی است که”امنیت”دانش آموزان در خارج از مدرسه به عهده امامان مساجد، سفیران هدایت و مداحان حسینیه های ارشاد سپرده شود؟! دزدانی که همگی آنها از مأمورین و وابستگان به رژیمی هستند که خود عامل اصلی فساد و نا امنی در جامعه می باشند.
قابل ذکر است در ماه های اول پیروزی قیام مردم ایران علیه رژیم استبداد سلطنتی شاه و در دورانی که رژیم فاسد و سرکوبگر اسلامی در بخش های از کشور از جمله کردستان هنوز نتوانسته بود حاکمیت ضدانسانی خود را مستقر کند، مردم این منطقه و در رآس آنان و در همیاری با”کومەله” توانستند مشکلات فوق را بدون حضور پلیس، پاسدار، مداح و امام هایشان، با کمک معلمین مبارز و انسان دوست و خود دانش آموزان و والدین آنان، در جو و فضایی دمکراتیک و صمیمانه با کمترین تلفات حل کنند.
مشکلات و مصائب جامعه کردستان را که از ویرانه های نظام پهلوی بجا مانده و رژیم اسلامی بعد از قیام سال ۵۷ در اولین بهار خونین ۵۸با تحمیل نبرد مسلحانه بر مردم مبارز سنندج و تداوم آن با فرمان جهاد خمینی در ۲۸مراد و تا کنون نیز ادامه دارد، بخشی از سیاست سرکوب و تخریب حکومت اسلامی طی ۳۵سال گذشته علیه مردم ناراضی و حق طلب کردستان و ایران بوده است. در عرصە فرهنگی و آموزشی نیز این آوار گریبان مراکز تحصیلی و دانش آموزانی را که سهم بسزایی در جوش و خروش خیابانی در روزهای قیام سال ۵۷ را داشتند، گرفت. اما در آنزمان یعنی ماەهای بعد از پیروزی قیام و دورە چند ماه بعد از آتش بس آبان ماه ۵۸ تا یورش مجدد رژیم به کرستان در بهار ۵۹ به فرمان مستقیم”بنی صدر”رئیس جمهور وقت رژیم اسلامی، همزمان با سرکوب روزانه و عقب نشینی به جنبش مقاومت مردم کرستان، رژیم در صدد جا انداختن تفکر ارتجاعی و مذهبی در مراکز آموزشی و در مقابله با شیوه و نگرش سکولار و انقلابی بر آمد و تا کنون موفق به آنجام آن نشده است، یکی از لایل آن مشارکت کمیته های دانش آموزی و نهادهای دمکراتیک و مردمی معلمین انقلابی در امر آموزش و پرورش با اتکاء به نیروی خود و بویژه عدم دخالت مذهب در امر آموزش و تدریس بود.
بعد از قیام سال ۵۷، مردم مبارز کردستان، تجربه حاکمیت شورائى کوتاه مدتى را براى اولین بار در تأریخ مبارزات این منطقه، همراه با بخشهای دیگری از مردم انقلابى ایران را در تأریخ ثبت کردند. بخش قابل ملاحظه اى از دست آورد مبارزات توده اى مردم انقلابى کردستان از سال ۵۸ تا کنون متأثر از حاکمیت شورائى و رهبری جریان رادیکال و سوسیالیست در هدایت جنبش انقلابی آن است. بخش مهمی از دست آوردهای این مبارزه جزئى از افتخارات کومه له در هدایت جنبش انقلابی کرستان محسوب میشود که براى پایان دادن به حاکمیت سیاسى و اقتصادى طبقه سرمایه دار و ایجاد جامعه سوسیالیستى مبارزه میکند.
این اتحاد و همبستگى داوطلبانه حاصل فداکارى تعدادى از معلمان کمونیست و انقلابى به رهبرى کومه له بود که قبل و بعد از تدریس در این مدارس در عرصه هاى مختلفى از مبارزه بر علیه رژیم جمهورى اسلامى، متأسفانه جانباختند.
با توجه به اوضاع نابسامان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کنونی در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی که خود مسبب و بانی آن است، پیشگیری از”مصرف مواد مخدر گوناگون و رفتارهای پرخطر، بزهکاری و موقعیت های ناگوار افراد و آنجام اعمال غیرقابل پیش بینی در مدرسه، جامعه و خانوادە، که ما به ازای نظام سرمایه داری حاکم بر ایران است، مبارزه و تقابل با این شرایط، مستقیمآ به عهده فعالین و پیشروان جنبش های اجتماعی، معلمان، دانش آموزان و جوانان مبارز و انقلابی است، که لازمه اش ایجاد تشکل ها و نهاد های مردمی و انقلابی است.
۲۰۱۴-۰۲-۰۷