دستاوردهای کومه له برای جنبش انقلابی ایران و کردستان

دستاوردهای کومه له برای جنبش انقلابی ایران و کردستان
در گرامیداشت ۲۶ بهمن روز کومه له

کمونیست ها به درازای تاریخ جنبش کمونیستی همواره با تأسی به این آموزه درخشان مارکس که همانا «تئوری می تواند توده گیر شود به محض اینکه توده ها محمل تظاهر آن گردند»، کوشیده اند تا نظرات، دیدگاه ها و در یک کلام تئوری انقلابی و رهایی بخش خود یعنی کمونیسم را به مثابه «علم شرایط رهایی پرولتاریا» توده گیر و به نیرویی مادی و دگرگون آفرین بدل نمایند تا از این رهگذر قادر گردند سیستم سرمایه داری را که متضمن نابرابری، بی عدالتی، ستم و استثمار بی حد و حصر است با اتکا به انقلاب کارگری به زیر کشیده و اراده سیاسی ـ اقتصادی اکثریت اعضای جامعه یعنی توده های کارگران و زحمتکشان را بر مقدرات جامعه حاکم سازند.
صرف نظر از اینکه کمونیست ها تا چه میزان در این مسیر موفق بوده یا نبوده و با اتکاء به نیروی توده ها، قدرت سیاسی را تسخیر و سیستم اقتصادی ـ اجتماعی مورد نظر خود را در گوشه و کنار جهان پی ریزی کرده یا نکرده اند؛ واقعیت ها و تجربه های تاریخی گواه این حقیقت است که نیروهای کمونیست در اقصی نقاط جهان از جمله ایران و کردستان همواره در این مسیر، بی وقفه مبارزه و فداکاری نموده و قربانیان فراوان داده اند.
بعلاوه واقعیت موجود گواه است که در نتیجه پیکار طبقاتی و جانفشانی بی دریغ کمونیست ها و کارگران پیشرو در مقیاس جهانی اینک کمونیسم به عنوان یک جنبش قدرتمند اجتماعی زنده و پویا در عرصه های متعدد مبارزه طبقاتی؛ سخنگویان، تشکل ها، سازمان ها و نیروهای خود را داراست.
فارغ از خویش، بدور از مبالغه گویی و همچنین شکسته نفسی خرده بورژوایی، به نظر می رسد این توصیف “گئورگ لوکاچ” درباره لنین که همانا او را «تبدیل کننده پرشور نظریه به عمل و کسی که نگاه نافذش همیشه متوجه برگشت گاههایی است که در آنها نظریه به عمل تبدیل می شود و عمل انقلابی به نظریه»، امروزه بخشاً وصف حال گروهی از نیروها و فعالان کمونیست و پیشروان کارگری عصر ما نیز هست.
در همین زمینه کومه له به عنوان یک جریان کمونیست و مدافع پیگیر منافع طبقاتی کارگران و زحمتکشان در طی بیش از چهار دهه تاریخ فعالیت پیشرو و رادیکال خود، همواره کوشیده است تا تئوری کمونیسم را با بردن به میان کارگران و زحمتکشان شهر و روستا، توده گیر و توده ها را به محمل تظاهر آن بدل سازد. از این روست که کومه له در طول حیات خود دستاوردهای فراوان و بعضاً بی نظیری برای جنبش سوسیالیستی و کارگری ایران بطور عام و جنبش انقلابی کردستان بطور خاص به همراه داشته که در موارد و نمونه هایی تا پیش از این در چارچوب جنبش کمونیستی ایران بوقوع نپیوسته بود و بی سابقه می نمود.
تشکل بخشی و سازماندهی گسترده توده های کارگران و زحمتکشان شهر و روستا در راستای پیشبرد مبارزه طبقاتی نیروی کار یعنی اکثریت عظیم اعضای جامعه علیه قدرت و انحصارات سیاسی ـ اقتصادی بخش اقلیت حاکم سرمایه دار؛ ایجاد شوراها و اتحادیه های دمکراتیک در محلات و کوی و برزن شهرها و روستاهای کردستان؛ سازماندهی مبارزه مسلحانه توده ای تحت ستاد رهبری کمونیستی که تا آن مقطع در تاریخ جنبش مسلحانه انقلابی بی سابقه بود و برای نخستین بار مبارزه مسلحانه را از محدوده پیکار گروهی چریک معدود، جانفشان و فداکار خارج ساخت؛ گشودن افق و مسیر رهایی از قید و زنجیر ارتجاع مذهبی و فرهنگ زن ستیزانه مردسالاری در برابر توده های زنان کارگر و زحمتکش و مشارکت وسیع و گسترده بی سابقه آنان برای نخستین بار در عرصه مبارزه مسلحانه توده ای و انقلابی و همچنین پرورش و تربیت رهبران و کادرهای برجسته و فداکار و تقدیم آنان به جنبش کمونیستی ایران و کردستان، از جمله دستاوردهای کومه له برای جنبش انقلابی ایران و کردستان است.
علاوه بر این کومه له به عنوان نیرویی محوری با مشارکت فعال، صمیمانه و بی دریغ در تاسیس حزب کمونیست ایران در سال هایی که به دنبال سرکوب های خشن سیاسی و کشتار وسیع فعالان کمونیست و کارگران پیشرو، سازمان ها و نیروهای چپ و کمونیست در پراکندگی بسر می بردند از یکسو و گروههای آگاه مردم امید خود را برای دستیابی به یک زندگی بهتر از دست می دادند از سوی دیگر، به حفظ و تحکیم روانشناسی امید به امکان تغییر و دگوگونی وضع مصیبت باری که ارتجاع خشن اسلامی حامی سرمایه آن را رقم زده بود، در میان کوشندگان راه آزادی و برابری یاری بسیار رساند. شایان توجه آنکه در ادامه روند تاکنونی تاکید بر ضرورت حفظ و تحکیم تشکیلات کمونیستی، کومه له کماکان یگانه سازمان در میان نیروهای چپ و کمونیست ایران است که دارای تشکیلاتی مسلح با اعضا و کادرهای حرفه ای و تمام وقت می باشد. بی تردید وجود اینچنین تشکیلات مسلح و حرفه ای به کومه له فرصت خواهد داد تا در متن تحولات سیاسی و انقلابی آتی در ایران و کردستان، نقش و جایگاهی تعیین کننده همچون گذشته به خود اختصاص دهد.
همزمان کومه له با سنگربندی در برابر ناسیونالیسم و گشودن افقی جدید و پیشرو در برابر جنبش مبارزاتی توده های مردم تحت ستم کردستان برای رهایی از ستمگری ملی و جلوگیری از مصادره مبارزات برحق مردم کرد از سوی نیروها و احزاب ناسیونالیست کردستان؛ رهاوردی عظیم برای جنبش انقلابی کردستان ببار آورد.
همه این تلاش ها و دستاوردها نشان از آن دارد که کومه له به عنوان نیرویی جدی و مطرح در سطح جنبش کمونیستی ایران که در همان حال رهبری و سکان هدایت جنبش انقلابی کردستان را در دست دارد، همواره در راستای تامین منافع طبقاتی کارگران و زحمتکشان کردستان با تاکید بر پیوند گسست ناپذیر آن با مبارزات سراسری کارگران ایران گام برداشته و در همین ارتباط تلاش نموده است تا تئوری رادیکال و پیشرو خود را که همانا به ریشه مسائل دست می برد، توده گیر نماید و با هدف دگرگونی وضع موجود و جایگزینی دنیایی دیگر برای توده های تحت ستم و استثمار، آن را به نیرویی مادی در عرصه کشاکش های سیاسی و طبقاتی بدل سازد.
لیکن گذشته از همه اینها؛ آنچه بسیار عمده، تعیین کننده و در پیشبرد جنبش انقلابی ایران و کردستان در راستای عینیت بخشیدن به طرح و اهداف پیشرو و رادیکال خود حائز اهمیت به نظر می آید، روند تلاش و کامیابی کومه له در گشودن افق سوسیالیسم در برابر توده های کارگران و زحمتکشان شهر و روستا در کردستان و ترویج ایده های سوسیالیستی در میان آنان است.
کومه له با این دستاورد، نقش بسزایی در ترویج سوسیالیسم و رشد و انکشاف روند تبدیل آن به نیرویی مادی در میان توده های مردم کردستان ایفاء نموده است. اکنون به هر جای کردستان نظر افکنیم، مشاهده خواهیم کرد که سوسیالیسم با زبان توده های مردم آشنا و مفاهیم و انگاره های آن در میان آنان رواج یافته است. امروزه این مفاهیم را در شعارها و خواست های کارگران و زحمتکشان و در مطالبات پیشرو زنان و سرودهای جوانان مبارز کردستان می توان بازیافت. اینک در رهاورد تلاش ها و فعالیت بی وقفه کمونیستی کومه له به هر کجای کردستان سفر کنید مردمانی اعم از پیر و جوان و زن و مرد را خواهید یافت که با زبان ساده از سوسیالیسم و مضامین آن چون آزادی و برابری، ضرورت شکل گیری تشکل های مستقل کارگری و توده ای، نقد مذهب و خرافات و فرهنگ مردسالاری و نیز لزوم قدرت یابی حکومت کارگران و زحمتکشان سخن می گویند.
بی تردید به یمن مبارزات کمونیستی کومه له امروزه دیگر پرواضح است که سوسیالیسم مقوله ای روشنفکرانه و دانشگاهی و محصور به مباحث محافل نخبگان فکری و سیاسی نیست، بلکه هم اکنون به امر توده های کارگران و زحمتکشان کردستان تبدل شده است، تحولی که به جرات می توان گفت هرگز در غیاب کومه له رخ نمی نمود.
یازدهم بهمن ماه ۱۳۹۲ برابر با سی و یکم ژانویه ۲۰۱۴