درگیری کارگران معترض پوشاک در کامبوج با نیروهای انتظامی!

درگیری کارگران معترض پوشاک در کامبوج با نیروهای انتظامی!

کارگران خواهان دو برابر شدن دستمزد و آزادی ۲۳ تن از رفقایشان هستند

آذر ماجدی
چند صد نفر از کارگران پوشاک و فعالین اتحادیه ای امروز یکشنبه ۲۶ ژانویه در شهر پنوم پن پایتخت کامبوج برای افزایش دستمزد و اعتراض به ادامه اسارت ۲۳ کارگر پوشاک در زندان دست به تظاهرات زدند. بمحض تجمع معترضین در پارک “دموکراسی” پلیس و نیروهای انتظامی به آنها حمله ور شدند که به درگیری میان معترضین و نیروهای انتظامی منجر شد. معترضین با پرتاب سنگ، بطری آب و چوب بسوی نیروهای انتظامی بدفاع از خود پرداختند. طبق گزارش آژانس فرانس پرس، ۱۰ نفر از دو طرف مجروح شدند. یکی از رهبران کارگری اعلام کرد که آنها به مبارزات خویش برای آزادی کارگران زندانی ادامه خواهند داد.

دولت هر گونه تظاهرات و اعتراض را آنارشیسم خوانده و ممنوع اعلام کرده است. در روزهای دوم و سوم ژانویه صدها کارگر پوشاک در شهر پنوم پن با خواست دو برابر شدن حداقل دستمزد (۱۶۰$) دست به تظاهرات زدند. پلیس به تظاهر کنندگان تیراندازی کرد. طبق گزارش خبرگزاریها حداقل ۴ نفر در اثر تیراندازی پلیس کشته شدند. نیروهای انتظامی ۲۳ نفر از کارگران را دستگیر کرده اند که هنوز در زندان بسر می برند.

حدود نیم میلیون کارگر در صنعت پوشاک که منبع کلیدی درآمد کشور از طریق صادرات و منبع مالی اصلی دولت و سرمایه داران است بکار مشغولند. شرکتهای بین المللی “گپ” و NIKE از جمله سفارش دهندگان لباس به کارخانه های پوشاک کامبوج هستند. کارگران این بخش عمدتا زنان جوانی هستند که از روستاها و شهرهای کوچک برای یافتن کار به پایتخت آمده اند و منبع اصلی تامین معاش خانواده هایشان هستند. دستمزد کنونی کارگران حتی حداقل معاش آنها را نیز تامین نمی کند.

بدنبال فجایع آتش سوزی و ریزش ساختمان در چند سال اخیر در این صنعت، بویژه در بنگلادش که آخرین آن به کشته شدن بیش از هزار کارگر انجامید، شرایط شبه برده داری کار در این صنعت در رسانه های مختلف بین المللی انعکاس یافته است و خواست بهبود شرایط کارگران از طریق سازمانهای کارگری و بشردوستانه در سطح بین المللی طرح شده است. برخی شرکت های مولتی نشنال وعده هایی در این رابطه طرح کردند. اما تاکنون عملا هیچ بهبودی در وضعیت این کارگران ایجاد نشده است.

سازمان آزادی زن پس از فاجعه ریزش ساختمان کارخانه پوشاک در بنگلادش نزدیک به یکسال گذشته کمپینی برای بهبود شرایط کارگران این صنعت در سطح جهان سازمان داده است. از این کمپین حمایت کنید! در تلاش سازمان آزادی زن برای لغو شرایط شبه برده داری در صنعت پوشاک سهیم شوید! به صفحه ما در فیس بوک بپیوندید!
Stop the Slaughter of Textile Workers!