اعتصاب رانندگان اتوبوس در سوئد

جمشید کارگر
 

اعتصاب رانندگان اتوبوس در شهر استکهلم پایتخت سوئد که از اول ژوئن آغاز شده است، وارد سومین روز خود شد. خواسته های کارگران راننده افزایش حقوق در دو مرحله است. سال اول ۸۰۰ کرون و سال آینده نیز همین میزان که در مجموع به ۱۶۰۰ کرون بالغ خواهد شد. همچنین کارگران راننده خواستار کاهش میزان ساعات اضافه کاری اجباری روزانه می باشند.

۶۰۰۰رانندۀ اتوبوس در این اعتصاب شرکت دارند. اعتصاب بر اساس برنامه ریزی قبلی در مراحل بعدی تکمیل خواهد شد و شمار کارگران بیشتری بدان خواهند پیوست. مرحلۀ دوم از ۸ ماه ژوئیه در وستربوتن و مرحلۀ سوم در ۱۵ همین ماه در سایر نقاط کشور فشار خود را بر صاحبان سرمایه وار می سازد. حداقل ۱۵۰۰۰ راننده اتوبوس به اعتصاب پیوند می خورند. 

سه روز از اعتصاب گذشته است و هیچ واکنشی از سوی کارفرمایان در قبال آن مشاهده نشده است. مدیر کل شرکت حمل ونقل شهری اکنون اعلام کرده است که فردا جمعه با اتحادیۀ کارکنان که ظاهراً با این اعتصاب همراهی نشان می دهد، در مورد مطالبات رانندگان وارد مذاکره خواهند شد. واقعیت این است که روند گفتگوها طبق معمول روند دسیسه چینی اتحادیه کارگری برای پایان دادن به اعتصاب و رفع خطر آن از سر کارفرمایان و سرمایه داران خواهد بود.

طبق اظهار نظر ضمنی  همین مدیر کل در رسانه ها، علت عدم واکنش کارفرمایان به اعتصاب طی سه روز گذشته امید داشتن به واکنش منفی مردم به فقدان و کمبود وسایل نقلیه بوده است که تا این لحظه این آرزوی ضد کارگریشان برآورده نشده است.

لازم به ذکر است که این کارگران بعلت کمبود راننده با توجه به نیاز ترافیک استکهلم بزرگ، بدون اوقات استراحت کافی، عموماً بیش از ۱۳ ساعت در روز کار می کنند. موفقیت این اعتصاب و حصول مطالبات اعلام شده، نیازمند به حمایت عملی کارگران بخش های دیگر بویژه در حوزۀ ترافیک و حمل و نقل است. هوشیاری کارگران راننده نسبت به ترفند های ضد کارگری اتحادیۀ کارکنان کمون نیز یک شرط لازم هر سطح پیروزی، برای این اعتصاب است.  
 

۳ ژوئن ۲۰۰۸