فعالین کارگری و دروغگویی ایلنا

ایلنا اخیرا گزارشاتی مبنی بر “تهدید روزافزون فعالین کارگران توسط مدیران و حراست کارخانه ها” منتشر کرده است. سایت خبری “اخبار روز” که خلاصه ای از این گزارشات را منتشر کرده، نوشته است: “خبرگزاری ایلنا گزارشی منتشر کرده است که به موجب آن مدیران و حراست کارخانه ها، کارگرانی را که برای احقاق حقوق خود فعالیت می کنند، تحت فشار قرار داده، آن ها را مجبور به نوشتن تکذیبیه کرده و تهدید به اخراج از کار می کنند. خبرگزاری کار ایران البته ابراز امیدواری کرده است که «نهادهای امنیتی» برای جلوگیری از این روند وارد عمل شوند!” در چند مورد مشخص که ایلنا از تهدید این به اصطلاح فعالین کارگری گزارش داده است، جز رضا رخشان، بقیه تهدید شدگان از اعضای شوراهای اسلامی کار هستند. در این مورد ذکر چند نکته ضروری است.

١) دعواهای بین باندهای مختلف جمهوری اسلامی، که مدیریت و حراست کارخانه از یک باند هستند و شوراهای اسلامی کار هم از باند دیگر، به قدمت حکومت اسلامی است. در این دعواها، حتی اگر ظاهرا چنین به نظر برسد که عوامل شوراهای اسلامی کار از یک حق ضایع شده کارگران دفاع می کنند، مسئله “دفاع از حقوق کارگران” تنها وسیله ای بوده برای حل و فصل و تسویه حسابهای باندی بین این جماعت کارگرکش.

٢) نه تنها صدها فعال کارگری در طول سالیان حکومت جمهوری اسلامی تهدید شده و از کار اخراج شدند و ایلنا و دیگر جیره خواران “خانه کارگر” حرفی از این موضوع بر زبان نیاوردند، بلکه هم اکنون دهها فعال کارگری مثل رضا شهابی، شاهرخ زمانی، بهنام ابراهیم زاده، رسول بداقی، محمد جراحی و غیره زیر شدیدترین فشارها در زندانهای جمهوری اسلامی هستند و ایلنا لام تا کام از این فشارها چیزی نمی گوید. مگر سندیکای واحد به چه منظوری تشکیل می شد که همین “فعالین کارگری” متبوع ایلنا تا تخریب کامل آن دست از سرکوب آن برنداشتند؟ مگر سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به چه منظوری تشکیل شده بود که همین “فعالین کارگری” ایلنا آن را منحله اعلام کردند و دست به ایجاد لانه جاسوسی و سرکوب شورای اسلامی کار زدند؟

٣) ایلنا واضح است که پشتش به باندهای خاصی از حکومت گرم است که امیدوار است “نهادهای امنیتی برای جلوگیری از این روند” وارد عمل شوند! وقتی هم که حسن صادقی جلوی دیگر چاقوکشان شورای اسلامی برای بریدن زبان اسانلو به شرکت واحد حمله می بردند، پشت سرشان “نهادهای امنیتی” در حرکت بودند. بدون نیروی سرکوب در این جامعه، ایلنا و رقبایش در باندهای دیگر حکومت اسلامی، یک روز هم دوام نخواهد آورد.
١٩ ژانویه ٢٠١۴