چه کسانی قرار است از “آزاد سازی فروش حشیش در ایالت کلورادو سود ببرند؟

چه کسانی قرار است از “آزاد سازی فروش حشیش در ایالت کلورادو سود ببرند؟

در حاشیه قانونی شدن خرید و فروش ماریجوانا در ایالت کلورادو

از: سعید صالحی نیا

Salehinia@aol.com

۵ ژانویه ۲۰۱۴

“میان ماه من تا ماه گردون    تفاوت از زمین تا آسمانست!”

 

مقدمه:

از روز اول ژانویه ۲۰۱۴، ایالت کلورادوی امریکا ، خرید و فروش ماریجوانا را آزاد اعلام می کند و فروشگاههای فروش قانونی ماریجوانا در سراسر این ایالت باز می شوند. ایالت کلورادو اولین ایالتی است که این قانون را گذرانده و ایالت واشنگتن در غرب امریکا هم مدتی دیگر به این ایالت خواهد پیوست. این در حالیست که فروش و مصرف این مادر مخدر در سایر ایالات امریکا و دولت فدرال امریکا همچنان غیر قانونی است و از هم اکنون معضلات قانونی این تناقضات در حال بررسی است.چرا که دولت مرکزی امریکا می تواند قوانین ایالت امریکا را وتو کند و مامورینش را برای دستگیری فروشندگان و خریداران ماریجوانا که الان صف کشیده اند بفرستد!

سوال اینست که این قانونی کردن بنفع کیست؟

من در مقالات متعددی در این موضوع بحثی جامع ارائه دادم (۱). پاسخ به سوال بالا نه بطور ساده شده تایید قانونی شدن است و نه رد شدنش! پاسخ را باید در کانتکس سیاسی اجتماعی و فرهنگی یافت.این می شود متد علمی!

لذا سوال اینست که چه سیاستی در موضوع مواد مخدر در چه کانتکس سیاسی و اجتماعی درست است؟ نه منع قانونی و نه “آزاد سازی” در خلاء درست نیستند و گذشته از آن، باید تعریف دقیقی از “قانونیت” ارائه شود: آیا منظور مثرف ماده مخدر است یا فروش آن توسط بخش خصوصی؟! چه سیاستی در چه کانتکسی درست است؟ این مدل فکر کردن و سیاست گذاری را باید پیش برد.

من با اطلاعاتی که از ماجرای “آزاد سازی فروش ماریجوانا” در امریکا دارم ، مدعی می کنم که این خیمه شب بازیست برای تولید سودهای بادآورده هم برای حکومتها و هم شرکتهای خصوصی به قیمت نابودی بیشتر نسلهای جامعه خصوصا جوانها و نوجوانها! نظام سرمایه داری پشت “آزاد سازی ماریجوانا” همان می کند که با صنعت تولید سیگار و الکل می کند.یعنی تولید سود باد آورده! و آنچه مهم نیست جان مردم و زندگی مردم است.

در این مقاله من نگاهی به این ماجرا می اندازم:

 

(۱)کی ها قرار است از “آزاد سازی فروش ماریجوانا” استفاده ببرند؟

دوران بحران اقتصاد سرمایه داریست و حکومتهای فدرال و ابالتی امریکا دچار کثری بودجه های سرسام آور.هم باید از خرجشان کم کنند و هم به دخلشان اضافه. منابعی که بشود اینکار را بکنند چیست؟

کاهش خرجها از طریق ؟ پائین بردن سطح خدمات، بستن زندانها ، بستن بیمارستانها و مدارس و دانشگاههای دولتی؟ هر موضوعی که بتوانند. از سوی دیگر هم لازم دارند میزان مالیات را بالا ببرند. برای هردوی اینکار ها نیاز دارند یک توجیه شرعی بسازند! موضوع “آزاد سازی” ماریجوانا یک توجیه شرعی دارد! تئوری “آزاد کردن ماریجوانا برای کاهش اعتیاد به مواد بدتر”! می گویند در اروپا نتیجه داده حالا اینها می خواهند اون مدل را در امریکا ارائه دهند! البته دروغ چند طبقه می گویند! اولا در اروپا هم درون نظامهای مختلف نتایج یکی نیست و هنوز در حال مطالعه است(۲) و دوما آمریکا؟ اروپا نیست!

از سوی دیگر، نقش حکومت در امریکا با اروپا فرق دارد.حکومتهای امریکا بیشتر نوکری سرمایه دار می کنند و کمتر به تعهد نیم بند دولتهای اروپائی به مردم مقید هستند.هدف حکومتها در امریکا بیشتر از اروپا، سود رساندن به بخش خصوصی” و کمپانیهای مالیست.ماریجوانا از این جهت هم موضوع سود مناسبی است.

ببینیم اخبار چه می گوید:

بنا به پیش بینی های رسمی، حاکمان ایالت کلورادو تا سال ۲۰۱۸ از سهم مالیات فروش ماریجوانا مبلغ ۱۰ بیلیون دلار سود خواهند برد!در صد مالیات بر فروش ماریجوانا معادل ۲۵ در صد در نظر گرفته شده در حالیکه مالیات بر سایر کالاها حدودا ۲ و نیم در صد است! لذا فروش ماریجوانا بالاترین سود تاریخ را برای حاکمان ایالت کلورادو در بر خواهد داشت. بر آورد سالانه مالیات حاصله از فروش ماریجوانا حدود ۶۷ میلیون دلار در سال است. حاکمان کلورادو اعلام کرده اند که از طریق قانونی کردن فروش ماریجوانا مبلغ ۱۰ بیلیون دلار سالانه از بودجه اعمال قانونی منع مصرف آن خواهند کاست.

ایالت واشنگتن در غرب امریکا در سال ۲۰۱۴ قرار است فروش ماریجوانا را قانونی کند.

بنا به فوانین کلورادو افراد بالای ۲۱ سال حق دارند ، حداکثر یک اونس ماریجوانا با ارائه کارت شناسائی خریدار کنند.آنها که در خارج ایالت کلورادو زندگی می کنند ، محق هستند نیم اونس فربار خریداری کنند.

قیمت فروش ماریجوانا در روز اول فروش “قانونی” به دو برابر یعنی ۴۰۰ دلار در اونس بالا رفت! متعاقب انتشار اخبار فروش ماریجوانا در همان روز اول، سودی معادل یک ملیون دلار به دامن کمپانیهای فروشنده سرازیر شد و ارزش سهام آنها در ظرف یک روز ، ۲۲ در صد بالا رفت!

کلورادو اولین ایالتی بود که فروش ماریجوانا را آزاد اعلام کرد و موج خریداران حشیش از تمامی امریکا بسوی این ایالت سرازیر شدند.

مصرف پزشکی ماریجوانا که ارزانتر خواهد بود و مالیات کمتر بهش تعلق خواهد گرفت مستلزم جواز پزشک است.

 

بر طبق قوانین گلورادو ، مصرف ماریجوانا در مراکز عمومی ممنوع است و محلات محق هستند مانع استقرار فروشگاههای فروش ماریجوانا در نزدیکی خود باشند. افراد بین ۱۸ تا ۲۱ سال اگر ماریجوانا خریداری کننند جریمه می شوند ولی به زندان نمی روند.

 

رانندگان در ایالت کلورادو اگر در حین مثرف ماریحوانا دستگیر شوند و اندازه خون انها بیشتر از ۵ نانوگرم باشد ، جریمه می شوند.”

ملاحظه بفرمائید! اینست واقعیت! هم حکومت کلورادو و هم سرمایه دارانش یک نان دانی بزرگ یافته اند و جان مردم و نسل جوان را ابزار سود سازی کرده اند!

(۲)ماریجوانا چیز خوبیست یا سم است؟

هم جامعه نظام پزشکی امریکا و هم جامعه روانپزشکی و پزشکان اعتیاد امریکا ، در مورد سم بودن و اعتیاد آور بودن ماریجوانا توافق کامل دارند.ماریجوانا از سیگار بمراتب خطرناکتر است. هم اعتیاد آور است هم عوارض کوتاه مدت و کوتاه مدت ایحاد می کند: خصوصا نوجوانان در صورت مصرف این ماده دچار اعتیاد بیشتر می شوند، هوش خود را از دست می دهند و دچار انواع بیماریهای عاطفی و خلقی و سایکوز می شوند.مصرف ماریجوانا با بیماری اسکیزوفرنی پیوند خورده و همینطور احتمال سرطان ریه خصوصا توسط این ماده از سیگار هم بیشتر است.

مصرف ماریجوانا در نوجوانان در امریکا عامل درجه اول اعتیاد شناخته شده و گوی سبقت را از سیگار برده است.نجوانان و جوانان طفعمه درچه اول این علف سمی هستند و ۶ برابر بیشتر دچار اعتیاد به آن می شوند.

آیا این بار اول است که نظام سرمایه داری ماده سمی را آزاد می خواهد تا از طریق فروش آن سود ببرد؟ صدها و صدها ماده سمی دیگر هستند.سیگار که بزرگترین قاتل اعتیاد آور بشریت است همینطور الکل! اینها صنایع بزرگ جهانی هستند و سالانه ملیونها ملیون انسان توسط این مواد کشته می شوند و صدها ملیون ادم دچار عوارض بلند مدت این مواد مخدر و اعتیاد اور هستند. اما؟ سرمایه داری همچنان سرگرم “آزاد سازی” اینهاست چون سود می برد.انسان بسوزد در کوره این نظام تا سودش حاصل بانگداران و حکومت گران شود ! اینست پشت پرده این خصوصی سازی!

(۳) سیاستگذاری اصوالی در مقابل موارد مخدر از کجا آغاز می شود؟

توضیح دادم که خیمه شب بازی کنونی “آزاد سازی ماریجوانا” ربطی به تلاش برای رفع اعتیاد ندارد.اعتیاد را باید درون یک نظام چند بعدی مداخله حل کرد.نظام سرمایه داری در حالیکه دارد حمایتهای دولتی را بر می دارد نمی تواند با اعتیاد مبارزه کند.برای مبارزه با اعتیاد اول باید حمایتهای اجتماعی را بالا برد.دسترسی به کمکهای پزشکی و اجتماعی را بالا برد.باید انوقت رفت سراغ جداسازی غیر قانونی کردن مصرف مواد مخدر و غیر جنائی کردن آن  در عین منع کامل فروش مواد مخدر توسط “بخش خصوصی” مراتکز درمانی دولتی را مسئول در اختیار گذاشتن ماریجوانا کرد و دست مافیای سرمایه را از این صنعت ضد انسانی کوتاه کرد.بحث در این موضوع گسترده است و من تا حدودی در مقالاتم (۱) بهش پرداخته ام. راه اینست.اینکه در امریکا یا حتی اروپا در جریان است در بستر پایان دادن به کمکهای دولتی به جامعه و چرخش به راست انجام می شود و جنایتکارانه است.باید در مقابلش ایستاد و جامعه را اگاه کرد.

اینست که باید بگوئیم:

“میان ماه من تا ماه گردون    تفاوت از زمین تا آسمانست!”

نباید گذاشت حاکمان  سرمایه مردم را فریب دهند!

منابع بیشتر:

(۱)آرشیو مقالات این نیسنده در مورد سیاستهای مبارزه با مواد مخدر:

قانونی کردن” ماریجوانا به نفع کیست؟(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۲-قانونی-کردن-ماریجوانا-به-نفع-کیست؟

استراژیهای آزاد سازی مواد مخدر در اروپا(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۱-استراژیهای-آزاد-سازی-مواد-مخدر-در-اروپا

استراژیهای آزاد سازی مواد مخدر در اروپا.بخش دوم(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۴۰-استراژیهای-آزاد-سازی-مواد-مخدر-در-اروپا-بخش-دوم

نگاهی نزدیکتر به سیاستهای برخورد به مسئله اعتیاد در پرتغال(از: سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۵۳۹-نگاهی-نزدیکتر-به-سیاستهای-برخورد-به-مسئله-اعتیاد-در-پرتغال

(۲)اخبار مربوط به آزاد شدن فروش ماریجوانا در ایالت کلورادو

http://usnews.nbcnews.com/_news/2014/01/02/22149509-high-demand-price-of-legal-marijuana-soars-in-colorado?lite

http://www.cnn.com/2013/12/28/us/10-things-colorado-recreational-marijuana/

http://rt.com/usa/marijuana-stock-soars-colorado-million-162/