فیلم مستند بازار مکاره

فیلم مستند بازار مکاره
مستند توسط چارلز فرگوسن در سال ۲۰۱۰ کارگردانی شده و به بررسی موضعی بحران اقتصادی نظام سرمایه داری مالی و نقش لاتاریستهای رنگارنگ وال استریت که خود بخشی از بن بست کلی شیوه تولید کاپیتالیستی محسوب می گردند، می پردازد. قبل از اینکه نقد و بررسی مستند را شروع کنیم لازم می دانم تا مختصری چند در مورد چارلز فرگوسن و اینکه چطور سر از نوشتن کتاب و ساخت مستندهایی با رنگ و بوی اپوزیسیون اصلاح طلب سیستم حاکم بر جهان کنونی درآورده، بنویسیم.
در واقع چارلز فرگوسن قبل از اینکه به سلک خدمت به نظام موجود از راه نویسندگی و فیلمسازی در بیاید، سرمایه داری شناخته شده در حوزه فناوری آی تی بوده که در سال ۱۹۹۶ شرکت خودش، ورمر تکنولوژی را با مبلغ ۳۳۱ میلیون دلار به مایکروسافت می فروشد و بعد از اینکه برای مدتی دستیار کاخ سیاه واشنگتن و وزارت جنگ عموسام می شود و در این مقام خدمات شایان توجهی به اربابانش ارایه می نماید، بعدها سر از نوشتن کتاب و ساخت فیلمهای مستند با ظاهری انتقادی در می آورد. لازم به ذکر است که قیافه اپوزیسیون بخود گرفتن نامبرده را نمی توان دلیل محکمه پسندی بر تبرئه کردن وی بعنوان یکی از عوامل پدید آورنده بحران کنونی دنیا دانست زیرا او هم مانند دیگر سرمایه داران تمامی سعی خود را در استثمار نمودن نیروی کار انسانها و تولید ارزش اضافه برای لیبرالیسم یانکی ها نموده و امروزه در حالیکه حسابهای بانکی اش لبریز از پول می باشند، بنابر مأموریت محوله از سوی اتاقهای فکر رژیم راسیونال حاکم بر آمریکا، در پوست گوسفند خزیده و سعی در کاهش فشار جنبش های اعتراضی و رادیکال بر گُرده دولت متبوعش می کند. فرگوسن بعنوان یک سرمایه دار،بسیار خوب بقیه مولتی میلیاردرها را می شناسد و در واقع با تار و پود شبکه عنکبوتی وال استریت بخاطر گذشته دور و درازی که با آنها داشته، آشنایی کامل دارد لذا مشخصا با ساخت این مستند سعی می کند علاوه بر دیدار مجدد با دوستان و شرکای سابق، سراغ لایه های فرعی سیستم و افراد دخیل در آن رفته تا این اشخاص را بعنوان مقصر اصلی در ایجاد وضعیت بحرانی کنونی معرفی نموده و بزعم خویش راه حلی برای ختم غائله ارایه نماید، به اصطلاح راه حلی که در آخر فیلم و در هیئت یک مزدور قسم خورده بازار آزاد بر زبان آورده و می گوید: من موافق قوی‌تر شدن دولت نیستم، اما ایجاد یک سیستم بانکی تحت نظارت دولت می تواند کمک دهنده باشد و ترجمان امروزی این جمله یعنی: باید بگذاریم دستان پنهان بازار و مکانیسمهای خود بخودی اش ! به امورات جامعه سر و سامان بدهند و نه اینکه مانند مدل اردوگاه سوسیالیستی و شوروی سابق، نقش و دخالت کنترل کننده دولت را افزایش دهیم.
داستان مستند بازار مکاره که در زبان فارسی به، گناه خودی ها یا درون شغل، هم ترجمه شده، از آنجایی شروع می شود که میزان نقدینگی در نظام بانکی آمریکا کاهش یافت. سپس قیمت مسکن افزایش عجیبی پیدا کرد یا به قول اقتصاد دانان، انفجار حبابِ بهای مسکن آغاز شد که در نتیجه آن، مردم توان پرداخت وام های خود را نداشتند و بانکها هم بکمک پلیس و مأموران رنگارنگ، خانه های اقساطی آنها را مصادره کردند ،اما این خانه ها به این دلیل که دیگر پولی در دست مردم باقی نمانده بود، دوباره به فروش نرفتند و از سوی دیگر و همزمان با این وضعیت، بدهی مردم به بانکها در سال ۲۰۰۷ به بیش از یک تریلیون یا هزار میلیارد دلار رسید … همه این اتفاقات سبب شد که بانکهای اعطا کننده وام به مردم، نظیر برادران لمان، مریل لینچ و واشینگتن موچوال اعلام ورشکستگی کنند تا شاهد این باشیم که دنیا در یک بحران اقتصادی تازه گرفتار شود. شاید بتوان دهه ای را که تجربه کرده ایم ( ۲۰۰۰-۲۰۱۰ ) خشن ترین و بدترین دهه قرن دانست، شروع جنگهای مختلف در افغانستان و عراق، زلزله هایی با قدرت تخریبی فوق العاده بالا، سونامی، و… اما شاید مهمترین اتفاق این دهه را بتوان بحران مالی جهان نیز دانست، بحرانی که به نحوی از انحاء، مخرب تر از هر جنگ دیگری بود زیرا هیچ کس از ضرر آن در امان نبود. همچنین می توان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ را مهمترین اتفاق ۵۰ سال اخیر هم به حساب آورد. بحرانی که به موجب آن دولتهای جهان در مجموع مبلغی معادل ۲۰ تریلیون دلار ضرر مالی را تجربه کردند، مردم زیادی شغلشان را از دست دادند، بیشمار انسان بی خانمان شدند و تأثیرات این بن بست سرمایه داری تاکنون ادامه داشته ولی بخاطر عدم وجود اپوزیسیون رادیکال و انقلابی برای کاپیتالیسم موجود، متأسفانه دلقکهای سیاسی کار این رژیم، تاکنون در قدرت مانده و در اوج بی مسئولیتی همچنان مشغول ادامه دادن به همان سیاستهای ماقبل بحران می باشند.
بازار مکاره مستندی است که جریان فساد اقتصادی وال استریت و پیامدهای آن را در یک روایت تک خطی توضیح میدهد. شیوه این کلاهبرداری آنقدر دقیق و هوشمندانه و تحت لوای قانون یا به کمک مستقیم قانون است که توضیح همین پروسه نیمی از فیلم را به خود اختصاص داده است. درباره این موضوع همین بس که اهالی وال استریت طوری سرمایه گذاری کرده‌اند که هم از موفقیت و هم از شکست موکلان خود سود می برند. فیلم در کل به پنج بخش تقسیم شده است: چگونه کار به اینجا رسید، حباب (۲۰۰۷-۲۰۰۱)، بحران، پاسخگویی و بخش آخر: وضعیت کنونی.
بازار مکاره اما فقط درباره بحران نیست بلکه در ادامه، به دامنه بحران و مسری بودن فسادی که اتفاق افتاده است، می پردازد. تاجرانی که به واسطه مهره‌های تاثیرگذاری که در اقتصاد داشته اند، سیاستمداران را هم تحت تاثیر قرار داده‌اند و از لکه دار شدن دانشگاه و دانشگاهیان هم سخن می گوید، اما بهرحال مستند طبق یکی از سیاستهای قدیمی استراتژیسین های غربی، از پدیده موسوم به منطق نیمه تمام بهره می برد، یعنی بحث را بشیوه ای منطقی و درست تا جایی که به نفعشان باشد، پیش برده و وقتیکه توانستند اعتماد بیننده را جلب نمایند، افراد و اماکن مشخصی را که معمولا در درجه های چندم مجرمیت قرار دارند، بعنوان مقصر و بانی وضعیت معرفی می نمایند که در این مستند، یک مشت لاتاریست و دلال وال استریت، اساتید دانشگاه و غیره را متهم نموده و از پرداختن به ریشه اصلی جنایات که همان سیستم راسیونالیسم حاکم بر دنیا و دستان پشت پرده آن، گروهک بیلدربرگ – رویچیلدها، می باشند خودداری می ورزد تا شاید امثال راکفلرها بتوانند چند صباحی دیگر بر عمر نژند و توطئه هایشان علیه انسان و زندگی و طبیعت بیافزایند.
مترجم فیلم: فریدون حسین زاده
داونلود مستند بازار مکاره با زیرنویس فارسی از لینکهای زیر
از سرور مدیا فایر
part.1
www.mediafire.com/?u0jqnzo5y6oyylh
part.2
www.mediafire.com/?ucalyxpd9cktt07
part.3
www.mediafire.com/?0q05gceoim1bx6v
part.4
www.mediafire.com/?77k5zp52sfvmlqw
از تورنت
kickass.to/inside-job-i1645089/#DVDRip
داونلود زیر نویس فارسی بطور جداگانه
s2.farsisubtitle.com/downloadz/index.php?act=view&id=39478