در اعماق امریکا چه می گذرد؟در حاشیه عروج جنبش اعتصابی در امریکا بخاطر بالا بردن حداقل دستمزد

مقدمه:

امریکا همیشه سرزمین عجیبی بوده است. دو دنیا کنار هم.هالیوود دنیای بالائیها را عموما منعکس می کند و دنیا هم اکثرا مبهوط و حیران اون دنیای بالائیهاست. به مردم دنیا و خود امریکائیها باورانده اند که امریکا سرزمین خوشبختی است. مهندسی اجتماعی حساب شده تلاش مداوم کرده که با گسترش “طبقه متوسط” که سهم خوبی از درامد دارد نظام سرمایه داری را حفظ کند و جلوی شورشها را بگیرد. دوران طلائی امریکا مدتی است تمام شده و طبقه متوسط در جال ریزش است.سرمایه داری یکی دو دهه است که دارد گوچ می کند به بیرون امریکا و حقوقهای طبقه متوسط را باد می برد.دوران بیکاریها در پیش دوران بازگرداندن نیروی کار با حقوق بسیار پائینتر را بدنبال دارد و این طبقه متوسط گیج و فربه دارد در امریکا از خواب بیدار می شود و می بیند بیکار است و وقتی کار می یابد حقوقش پائینتر است.

در اعماق امریکا فقر و بی خانمانی و بیکاری در حال گشترش است.آخرین امار نظرخواهی نشان می دهد که از یکسو استاک مارکت امریکا دارد بهبود می یابد و در صد بیکاران به ۷ در صد کاهش می یابد و از سوی دیگر اکثریت مردم امریکا به وضعیت اینده خود خوشبین نیستند.نخریده اند وعده های حامیان و مبلغین نظام را که مدعی “بهبود اوضاع هستند” با چشمهاشان دارند به تداوم سختی ها نگاه می کنند.

در امریکا چند دهه است که دستمزد حداقل تغییر نیافته در جالیکه قیمت همه چیز چند برابر شده.مثلا قیمت بنزین از گالونی ۹۹ سنت در سال ۱۹۹۹ به ۳ دلار و ۶۰ سنت افزایش یافته. قیمتها افزایش یافته و قیمت نیروی کار کاهش! اینست که می شود گسترش فقر را ازش نتیجه گرفت.فقری که دارد رشد می کند و بسیاری را تحت فشار قرار می دهد.طبقه بالای جامعه درآمدهای میلیاردی دارد و طبقه متوسط تحلیل می رود و به طبقه پائین می پیوندد.

این دلیل واقعی جنبشهای اشغال بود که مدتی است ظاهرا خاموش شده اند اما بصورتهای دیگر خود را نشان می دهند و یکیش جنبشهای اخیر اعتصابی کارگران برای افزایش دستمزد حداقل است که چند ماهیست از وال مارت شروع شد و این روزها فروشگاههای زنجیره ای مواد غذائی را دارد به میدان می کشد. طبقه کارگر امریکا دارد حکومت را زیر فشار قرار می دهد و اعتصابهای سراسری امریکا را در می نوردد:

(۱)اعتصابات اخیر بر سر افزایش دستمزد حداقل

اعتصابات و تظاهرات سراسری در شهرهای سیاتل، نیویورک، لس آنجلس و  شیکاگو در مقابل فروشگاههای مک دانلاد انجام شد. هزاران نفر از کارگران این صنایع تغذیه در روز ۵ شنبه هفته گذشته (۵ دسامبر ۲۰۱۳)بخاطر افزایش سطح حداقل دستمزد به اعتصاب و تظاهرات دست زدند. در شیکاگو از ساعت ۶ صبح در هوای سرد زمستانی صدها کارگر خواستار افزایش سطح دستمزد خود به ۱۵ دلار(در ساعت) شدند. طبق گزارشات، ۹ منطقه در شیکاگو به اعتصاب پیوستند. بجز فروشگاههای مک دانالد، فروشگاههای زنجیره ای والگرین، می سی، سیرز هم به اعتصاب پیوسته بودند.

اعتصاب کارگران برای افزایش حداقل دستمزد در امریکا در این روز به ۱۰۰ شهر توسعه پیدا کرد.شهرهای بوستون، دیترویت،نیویورک، اوکلند، لوس آنجلس و سنت لوئیس از حمله شهرهائی بودند که به اعتصاب پیوستند. اکیلاروس تاممپسون ۲۴ ساله، کارگر فروشگاههای مک دانلاد می گوید:”برای اینکه بدانید وضع ما چقدر بد است، بگویم که من دیروز حقوق گرفتم ، امروز هیچ پولی در جیبم نمانده”. او یکسال است در مک دانالد کار می کند و پشت صندوق سرویس می دهد.او در حال حاضر ۸ دلار و ۲۸ سنت در ساعت حقوق می گیرد. تازه حقوق او سه سنت از حد معدل حقوق در ایالت ایلی نویز بیشتر است!

او می گوید که یک شغل دیگر هم دارد در فروشگاه غذائی “خرچنگ سرخ”اما هنوز برای تغذیه فرزندنش باید از کمک “خیریه” استفاده کند.

خانم تامپسون می گوید:”برای تغذیه فرزندم باید از این خیریه به اون خیریه بروم. این شده راه زنده ماندن من و فرزندم. این منرا بسیار افسرده می کند اما مجبورم لبخند دروغی روی لبم نگه دارم تا مشتریها ناراحت نشوند اما این غمها از درون منرا می خورد در حالیکه همیشه کار می کنم و همیشه در حال ورشکستگی هستم.”

خانم تامپسون تنها نیست . امثال او بسیارند که با اینکه دو شغل هم دارند قادر به تامین فرزندانشان نیستند.

جنبش سراسری برای افزایش حداقل دستمزد برای فشار به دولت امریکاست تا حداقل دستمزد را بالا ببرد. این در حالیست که هزاران کارگر والمارت (بزرگترین فروشگاه زنچیره ای امریکا) هم در هفته های گذشته به اعتصاب برای افزایش دستمزد پیوسته بودند.

در حال حاضر حقوق پایه رسمی در امریکا که در فروشگاههای غذائی داده می شود ، ۷ دلار و ۲۵ سنت در ساعت است که معادل دوران حکومت ترومن در ۵۰ سال پیش است که حتی اوباما هم در سخنرانیش بدان اشاره کرد!

این حداقل رسمی ، در شیکاگو بخاطر مبارزات کارگران به ۸ دلار و ۲۵ سنت افزایش یافته بود اما اعتصاب کنندگان اعلام کرده اند که این رقم بسیار عقب تر از خرج زندگی آنهاست. اعتصابت کارگران توسط برخی سندیکاهای امریکا حمایت می شود. در شیکاگو، کمیته سازمانده کارگران شیکاگو دست اندرکار سازماندهی اعتصابات بوده است که درخواست حداقل ۱۵ دلار در ساعت را اعلام کرده.

در ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه صبح، ۲۰۰ تظاهر کننده اطراف فروشگاه زنچیره ای والگرین در مرکز شهر شیکاگو جمع شدند و فریاد زدند:” ما با این حقوق فعلی نمی توانیم زنده بمانیم..شما صاحیان والگرین سعی نکنید خودتانرا پنهان کنید!”

دیژان جکسون ۲۳ ساله که بعد از دو سال کار در والگرین هنوز ۱۰ دلار و ۴۹ سنت در ساعت حقوق می گیرد در میان اعتصاب کنندگان روز پنجشنبه بود. در حالیکه  جمعیت تظاهر کننده به سمت خیابان شیکاگو حرکت می کرد ،در مقابل ساختمان غول اسای سیرز متمرکز شد. دیژان می گفت :”او دو فرزند کوچک دارد و می خواهد انها زندگی خوبی داشته باشند و در محل زندگی خوبی بزرگ شوند. تابستان سال پیش ، ماشینی مقابل خانه او متوقف شد و شروع به تیراندازی کرد..بچه های در خیابان مشغول بازی بودند و مرتب فریاد می کشیدند..این وضعیت زندگی ماست..من به این مبارزه پیوستم بخاطر بچه هایم.”

در ایالت نیویورک، ۵۵ هزار کارگر در فروشگاههای تغذیه کار می کنند. حداقل حقوق آنها هنوز ۷ دلار و ۲۵ سنت در ساعت است. اعتصابات وسیعی در نیویورک انجام شد.

عکس العمل اوباما در مقابل جنبشهای اعتصابی اخیر برای افزایش دستمزد:

اوباما روز قبل از این اعتصابات در یک سخنرانی از “نا برابری درآمد” بعنوان مهمترین معضل جامعه امریکا یاد کرد.اوباما در روز چهارشنبه (روز قبل از اعلام اعتصابات)اعلام کرد که “من تلاش می کنم حقوق پایه تمام امریکا را بالا ببرم. این برای رشد اقتصاد و برای خانواده ها  خوبست .” او اعلام کرد که سنای امریکا را حمایت خواهد کرد که سطح حقوق پایه را به ۱۰ دلار و ده سنت در ساعت بالا ببرد هر چند که جمهوریخواهان با این امر مخالف هستند.او در ماه فوریه هم در جلسه مشترک کنگره همین خواست را مطرح کرده بود اما تغییر چندانی در وضع انجام نشده.

(۲)افق پیش رو؟

امواج اعتصابی اخیر ، به نظر من موج دوم جنبش اعتراشی وضع موجود است.موج اولش همان جنبش اشغال بود.ضعفهای اون جنبش این بود که جریانات لیبرال و انارشیست انرا از قدرت انداختند و به حاشیه و رکود کشاندند.اما چون مسئله جامعه و مردم نه تنها حل نشد لکه در حال بدتر شدنست، جنبش اعتصابی موجود پا به صحنه گذاشت و حکومت را بیشتر از گذشته زیر فشار قرار داد. هنوز داستان به سرانجام نرسیده.اوباما قولی داده و طبعا مثل بقیه حرفهایش در مقابل جناح دیگر حکومتی توان جلو بردن ندارد و تازه اگر جلو برود از خواست کارگران بسیار عقب است. بانکها و شرکتهای غول اسای سرمایه داری زندگی را دارند به مردم اعماق امریکا تنگتر می کنند و حاضر نیستند عقب نشینی کنند. مردم اعماق امریکا بدهکارتر از همیشه در بیم بیخانمانی و فقر و نبود آینده به امواج اعتراضی می پیوندند.

جنبش اعتصابی موجود بخشی از جنبشهای اعتراضی در مقابل سرمایه داری و عواقب ضد انسانیش می باشد.امید که این طوفان سرانجام سرمایه داری را نزدیکتر کند و عناصر رادیکالتر فعال درون جنبش طبقه کارگر را بجلو بکشد. آینده بشریت بنوعی دست طبقه کارگر امریکاست. امریکا صحنه نهائی نبرد سرمایه داری و طبقه کارگر جهانی است!

منابع بیشتر:

(۱)منابعی در مورد خبر اعتصاب کارگران  مواد غذائی امریکا

http://www.theguardian.com/world/2013/dec/05/fast-food-workers-strike-minimum-wage

http://www.usatoday.com/story/money/business/2013/12/05/fast-food-strike-wages/3877023/

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-25239433

(۲)لیست برخی مقالات اخیر از این نویسنده در موضوع وضعیت امریکا:

(سعید صالحی نیا)“تعطیل شدن موقت دولت امریکا” نتیجه جدید بحران حاکمیت در امریکا , در حاشیه “تعطیلی دولت امریکا”

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=44136

سعید صالحی نیا: افق تشدید بحرانهای درون حاکمیت امریکا و دلایل آن

http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۲۴-اافق-تشدید-بحرانهای-درون-حاکمیت-امریکا-و-دلایل-آن

(سعید صالحی نیا)جنبش حمایت از تریوان در امریکا و معضلات پیش رو

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=42703

ایستادگی سنودن و ترکهای بیشتر در نقاب دموکراسی! ناگزیری تشدید بحران دموکراسی(سعید صالحی نیا)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=42414

گزارشی کوتاه از تظاهرات اول ماه مه در امریکا(سعید صالحی نیا)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=40926