“صحبت از یک انقلاب”

“صحبت از یک انقلاب”

ترانه ای از ترِیسی چپمَن

ترجمه از: زهره مهرجو  و نریمان زمانزاده

۰۶ دسامبر ۲۰۱۳

“خبر نداری ..؟

صحبت از یه انقلابه !

صداش مثل نجوایی پیچیده.

وقتی این مردم

در بین صفهای تأمین اجتماعی،

در آستانارتش رهایی بخش

وایستادن و زار می زنن،

وقتشون رو بیهوده در صفهای بیکاری

در انتظار یک ارتقاء به هدر می دن؛

صحبت از یه انقلابه –

صداش مثل نجوایی پیچیده!

مردم فقیر برمی خیزن ..

و سهم خودشون رو می گیرن!

فقرا برمی خیزن ..

و اون چیزی رو که مال خودشونه

می گیرن!

نمی دونی ..؟

بهتره بدویی،

بدو، بدو، بدو ..!

اوه..بهت گفتم بهتره بدویی،

بدو، بدو، بدو ..!

چون بالاخره میزا دارن برمی گردن،

صحبت از یک انقلابه !

آره بالاخره میزا دارن برمی گردن

صحبت از یک انقلابه !

اوه .. نه!

صحبت از یک انقلابه،

صحبت –

از یک انقلابه ..!”

مختصری درباره خواننده:

تریسی چپمن به انگلیسی:Tracy Chapman ، متولد ۳۰ مارس ۱۹۶۴ میلادی؛ یک خواننده و ترانه سرای آمریکایی است که بخاطر کارهایش مثل: “ماشین سرعت” “Fast Car”، “صحبت از یک انقلاب” “Talking about a revoloution”، “عزیزم می تونم در آغوشت بگیرم” “Baby can I hold you”، “مکان تقاطع جاده ها” “Crossroads”، “بهانه ای به من بده” “Give me one reason” و “قصه گفتن” “Telling Stories” بخوبی شناخته شده است. او تا کنون چهار بار برنده جایزه گرَمی “Grammy Awards” شده، و نیز آلبوم هایش بارها به عنوان “مولتی پلاتینیوم” دست یافته اند.

تریسی در “کلیولَند” ایالت اوهایو واقع در مرکز غربی کشور آمریکا بدنیا آمد. مادرش که تنها نگهدارنده تریسی بود بزودی متوجه علاقه او به موسیقی شد، و علی رغم نداشتن پول زیاد هنگامیکه تریسی فقط سه سال داشت، برای او یک “اوکالِی لی” (نوعی گیتار) خرید.

تریسی در سن هشت سالگی آغاز به نواختن گیتار و نیز ترانه سرایی نمود. طبق گفته خودش ابتدا از نمایش تلویزیونی “هی ها” “Hee Haw” الهام گرفته بود.

او در رشته انسانشناسی و مطالعات درباره آفریقا تحصیل کرد، و در سال ۱۹۸۸ میلادی در این رشته ها موفق به دریافت فوق لیسانس شد. در دوران تحصیل تریسی با ابتکار خودش مشغول کار نواختن در میدان “هاروارد”، کلوب “پاسیم” که یک قهوه خانه بی نام و نشان بود، و همچنین چند قهوه خانه دیگر در کمبریج – ماساچوسِت شد.

در همین زمان بود که دانشجوی دیگری بنام “برایان کوپِل مَن” که بعدها یک نمایشنامه نویس، رمان نویس، کارگردان و تهیه کننده آمریکائی شد؛ با شنیدن آهنگهای تریسی متوجه استعداد او گشت و او را به پدرش “چارلز کوپل من” –  هنرمند، تهیه کننده موسیقی و مسئول کار انتشارات “SBK Publishing” – معرفی کرد. چارلز کوپلمن در سال ۱۹۸۷ میلادی با تریسی قراردادی در انتشارات “اِس بی کا” بست، و یکسال بعد نیز پس از فارغ التحصیل شدن او از دانشگاه؛ مقدمات قراردادش را با “الکترا رکوردس” “Electra Records” فراهم کرد، که در واقع سرآغازی برای همکاری دراز مدت تریسی چپمن با این انتشارات بود.

پس از بستن قرارداد با الکترا رکوردس تریسی چپمن شروع به کار و جهانگردی کرد که منجر به شناخته شدنش و بوجود آمدن علاقمندان زیادی در نقاط مختلف دنیا گشت. اثر مشهور او بنام “Fast Car” که در ماه ژوئن ۱۹۸۸ میلادی بمناسبت هفتادمین سالگرد تولد “نلسون ماندلا” در برنامه تلویزیونی بهمین مناسبت تهیه شده بود؛ مدت کوتاهی پس از انتشاردر چارتهای آمریکا بالا رفت و مقام ششم را در آهنگهای پاپ آن زمان بدست آورد.

فعالیتهای اجتماعی:

چپمن بطور گسترده ای بعنوان یک هنرمند و نوازنده فعال در زمینه های سیاسی و اجتماعی شناخته شده است. او در یک مصاحبه رادیویی در سال ۲۰۰۹ میلادی اینچنین گفت:

“تعداد زیادی از سازمانها و افراد مستقل برای حمایت و همکاری به من رجوع می کنند، و من همه را در نظر می گیرم و سعی می کنم آنچه از دستم برمی آید را برایشان انجام بدهم. من همچنین گرایشهای خاص خودم را دارم؛ که عموما در رابطه با حقوق بشر است.”

علاقه چپمن به حقوق بشر را می توان در لیریک های موسیقی اش پیدا کرد. آهنگهای مختلفی از او، بخصوص آنها که در سال ۱۹۸۸ میلادی منتشر شدند نظیر: “صحبت از یک انقلاب” به اهمیت ایستادن در برابر بی عدالتی تاکید می کنند، و برخی نیز مثل “ماشین سرعت” مشکلات حاصل از فقر انسانها را پر رنگ می سازند.

البته فعالیتهای تریسی چپمن تنها به لیریکها و آهنگهای او محدود نمی شوند. او تا کنون در برنامه های اجتماعی متعددی شرکت کرده است و هنوز به این نوع کارهایش ادامه می دهد. بعنوان مثال در سال ۱۹۸۸ میلادی بمناسبت چهلمین سالگرد جهانی شدن حقوق بشر با سازمان عفو بین الملل در لندن برنامه اجرا کرد، و در همان سال در برنامه ای که بمناسبت هفتادمین سالگرد تولد ماندلا و برای جمع آوری پول برای جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی برگزار شده بودنیز شرکت کرد. چپمن همچنین در سال ۲۰۰۴ در برنامه ای که برای قربانیان بیماری اِیدز برگزار شد بنام “AIDSLifeCycle ” شرکت نمود.

در سال ۲۰۰۴ به تریسی چپمن بخاطر تعهدش در فعالیتهای اجتماعی، از جانب دانشگاه “تافتس” “Tufts” که قبلا در آنجا در رشته انسانشناسی و مطالعات آفریقا تحصیل کرده بود؛ مقام دکترای افتخاری در رشته هنرهای زیبا اعطا شد.

منابع دیگر:

ترانه “صحبت از یک انقلاب – تریسی چپمن”:

http://www.lyrics007.com/Tracy%20Chapman%20Lyrics/Talkin’%20Bout%20A%20Revolution%20Lyrics.html

درباره خواننده:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tracy_Chapman