در تهران”قاتل خاموش به ٢٧ دانش آموز ابتدایی حمله کرد”؟!

تمامی وسایل گرمایی نفتی و گازی می توانند تولید کننده منواکسید کربن باشند. این گاز بدلیل نداشتن بو و رنگ و مزه”قاتل نامرئی”هم نام گرفته است و قدرت کشندگی بسیار بالایی دارد و بدلیل این که انسان را بدون اطلاع از بدی حال خود می کشد به آن کشنده”بی صدا”هم می گویند.
هر سال حدود ١٠٠٠نفر در ایران بر اثر مسمومیت با منواکسیدکربن جان خود را از دست میدهند. منو اکسید به عنوان”شیطان سیاه”معروف است و مرگ بر اثر آن را”مرگ خاموش”می خوانند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اورژانس تهران، روز سه شنبه ۵ آذر، خبری مبنی بر”مسمومیت دانش آموزان مدرسه ابتدایی شاهد امام علی در تهران با گاز منو اکسید کربن به مرکز اورژانس مخابره شد.”خبر گزاری فارس، سرتیتر”قاتل خاموش به ٢٧ دانش آموز ابتدایی حمله کرد”را جهت گزارشی از این حادثه انتخاب کرده بود.
در رابطه با این رویداد، مسئولین آموزش و پرورش رژیم و خبرگزاری های وابسطه به آنها این خبر را پرده پوشی و بعضآ مسکوت گذاشتند. من عنوان این گزارش خبر ی گزارشگر فارس رابرای این نوشته مختصر به عاریه گرفتم، تا به بخش هایی از عملکرد، سیاست گزاران رژیم اسلامی در وزارت آموزش و پرورش و مجریان پشت پرده”قاتلان خاموش”در این حادثه و حوادث مشابهی که روزانه، والدین دانش آموزان، معلمان و خود دانش آموزان با آن دست به گریبانند، بپردازم.
این قاتل خاموش(منو اکسید کربن) و مشتقات سمی ریز و درشت حاصل از آن، مهمان های ناخوانده ای هستند که همزمان با شروع فصل سرما، با بیم آتش سوزی در مدارس همراه است. این “قاتل خاموش”در کلاسهای درس مدارس ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی، به دلیل استفاده از امکانات فرسوده و غیر استاندارت گرمایشی، حضور فعالی دارند.
خوشبختانه درحادثه اخیر مدرسه ابتدایی دخترانه”شاهد امام علی”در روز سه شنبه ۵ آذر، با هوشیاری مسئولین واحد آموزشی و مشاهده علائمی مثل سر گیجه و حالت تهوع در بین دانش آموزان، آنها را با کمک و راهنمایی بی دریغ مأمورین زحمتکش و دلسوز اورژانس، به موقع دختران این کلاس را، که میانگین سنی آنها ١٠ تا ١٣ سال و تعداد آنها ٢٧ نفر اعلام شده بود، به محیط باز هدایت و به این ترتیب آنها را از فاجعه ای هولناک نجات دادند.
با توجه به عدم وخامت حال دانش آموزان، مأمورین زحمتکش اورژانس همه آنها را در محل مورد مداوا قرار دادند و هیچ یک از این دانش آموزان به بیمارستان اعزام نشدند. مأمورین اورژانس علت این حادثه را”نقص در سیستم گاز رسانی و نشت گاز منواکسید کربن در کلاس اعلام کردند.”
موقعیت جغرافیایی مدارس ایران، اختصاص بودجه به مدارس، نوع مصالح بکار برده شده، امکانات درمانی، کمکهای اولیه و ….. در شهر و روستا، برای مقابله با این”قاتل خاموش”به دانش آموزان بی پناه، متفاوت است. ١۵ آذر سال گذشته، این”قاتل خاموش”در نقش بخاری نفتی چکه ای در مدرسه دخترانه روستای شین آباد، واقع در آذربایجان غربی، آتش به پا کرد. متأسفانه جان دو دانش آموز را گرفت، ٣٧ دانش آموز باقی مانده در این کلاس، همراه با معلم و سرایدار مدرسه شین آباد را به طرز فجیعی سوزاند. متأسفانه تعدادی ازاین دختران دانش آموز حادثه دیده، تا کنون در بیمارستان های اصفهان بستری هستند و امیدی به بهبود آنها نیست. 
اسماعیل‌زاده مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی، در مصاحبه ای با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت”در شرایط فعلی، بیش از ۶٠٠٠کلاس درس آموزشی در مدارس استان نیاز به استانداردسازی سیستم گرمایشی دارند، که همچنان با استفاده از سیستم بخاری نفتی گرم می شوند. با توجه به مشکلات متعدد امنیتی در استفاده‌ از این سیستم‌های گرمایشی در مدارس، بر لزوم تغییر آن‌ها به سیستم‌های گرمایش مرکزی و موتورخانه، رقمی حدود١٠٠میلیارد تومان اعتبار نیاز است که به محض تحقق، نسبت به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی این مدارس اقدام می کنیم.”؟!
اظهارات صریح و بی پرده این مأمور رژیم، پیام روشن و بعضآ خطرناکی را برای والدین دانش آموزان روستاهای آذر بایجان غربی و دانش آموزان ۶٠٠٠هزار کلاس درس در مناطق مختلف این استان را به  همراه دارد. پیام این مسئول رژیم در سطح گسترده تری، خطرات به مراتب جدی تری را متوجه دانش آموزان ایرانی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس”توانا”و به گفته معاون نوسازی و بازسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش”حدود ١۵٠ هزار کلاس درس در مناطق محروم و ٢٠٠ هزار کلاس درس در سراسر ایران سیستم گرمایشی استانداردی ندارند.”
با استناد به آمار فوق، یک سوم کلاس های درس مدارس ایران فاقد سیستم حرارتی استاندارد و امن هستند. که بیش از ۴ میلیون دانش آموز این کلاس ها در فصل سرما، در معرض حمله “قاتلان خاموش”قرار دارند.
علاوه بر نقل قولهای فوق و هشدارهای مکرر معلمین این دانش آموزان، نهادها و سازمانهای مدافع کودکان و خبرگزاری های ایرانی در رابطه با خطرات ناشی از سیستم های گرمایشی فرسوده و غیر استاندارت در مدارس ایران و نگرانی والدین دانش آموزان، سیاست و راه حل دست اندر کاران وزارت آموزش و پرورش رژیم اسلامی جهت”پیشگیری”از این حوادث ناگوار و چگونگی مقابله با آن جای تأمل دارد. 
امسال در اغلب شهر های ایران، سرما زودتر از بودجه به مدارس رسیده است. ظاهرآ دست اندر کاران آموزش و پرورش رژیم اسلامی متفق القول هستند، به بودجه ای معادل یک هزار میلیارد تومان، برای بهسازی سیستم های گرمایشی در مدارس نیاز دارند. حدود ۶ ماه از سال ٩٢ می گذرد، اما به گفته رئیسی معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش”هنوز ریالی از اعتبار مذکور تخصیص نیافته است”                       
به گزارش آژانس خبری کُردپا، سال گذشته نیز در حالی که چند روستا از توابع “اورامانات تخت” بدلیل نبود سوخت مصرفی و گرمایش کلاس‌ها در فصل زمستان به تعطیلی کشیده شده بودند که پیشتر مسئولین مدرسه از هر دانش‌آموز، مبلغ ١٠٠ هزار تومان جهت تأمین سوخت مصرفی در فصل زمستان، دریافت کرده بودند. مقامات مدارس ابتدایی شهرستان پیرانشهر به دانش آموزان اعلام کرده اند،که برای تأمین سوخت مصرفی در فصل سرما”هر دانش آموز باید ٣٠ هزار تومان وجه نقد به مدرسه بپردازد.”
از قرار معلوم این باجگیری بابت پول نفتی است، که پارسال در مدرسه دخترانه شین آباد فرزندان کارگران و زحمتکشان این روستا را با آن سوزاندند. به گزارش خبر گزاری فارس، رئیسی، روز ٢٩ آبان ٩٢ گفت”١٠٠ میلیارد تومان اعتبار به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داده اند. این در حالی است که هنوز هم١٠٠میلیارد تومان از این بابت بدهکار  است.”این مبلغ معادل ده درصد اعتبار لازم برای ایمن سازی سیستم گرمایشی در مدارس ایران است.
این بخشش ده در صدی مورد نظر جناب رئیسی، توسط وزارت آموزش و پرورش رژیم، اولین معجزه از معجزات ١٠٠روزه حاکمیت روحانی و دولت”تدبیر و امیدی”است، که قرار است جلو دار تخریب مدارس شود. برابر آمار خود رژیم، یک سوم از دانش آموزان ایرانی در مدارسی مشغول به تحصیل هستند، که می بایستی سال ها پیش تخریب و بازسازی می شدند. اما تا کنون هیچ برنامه ای برای تخریب و نوسازی آن در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار نگرفته است. رئیس ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻮﺳﺎزی ﻣﺪارس ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻨﮑﻪ اﻋﺘﺒﺎرات ﻋﻤﺮاﻧﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش در ﺳﺎل ﺟﺎری١۶درﺻﺪ ﮐﺎھﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ، به خبر نگار، پانا ﮔﻔﺖ”اﯾﻦ ﮐﺎھﺶ اﻋﺘﺒﺎر در ﺣﺎﻟﯽ رخ داده ﮐﻪ ۵٠ ھﺰار ﮐﻼس درس در ﮐﺸﻮر ﺧﺸﺘﯽ و ﮔﻠﯽ و ﻓﺎﻗﺪ هر ﮔﻮﻧﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد و اﯾﻤﻨﯽ ھﺴﺘﻨﺪ.”
وی در ادامه گفت”اﯾﺮان ﮐﺸﻮر زﻟﺰﻟﻪ ﺧﯿﺰی اﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﮐﻪ وﺟﻮد ۵٠ ھﺰار ﮐﻼس درس ﻧﺎ اﯾﻤﻦ و ﻏﯿﺮ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﯾﮏ ھﺸﺪار ﺟﺪی ﺑﺮای ﮐﺸﻮر ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد، ﭼﺮا ﮐﻪ اﯾﻦ ﮐﻼس ھﺎ ﻓﺎﻗﺪ ھﺮﮔﻮﻧﻪ اﺳﺘﺤﮑﺎم و اﺳﺘﺎﻧﺪاردی ھﺴﺘﻨﺪ و ﺑﺎ زﻟﺰﻟﻪ ھﺎی ﮐﻮﭼﮏ دﭼﺎر ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺧﻮاھﻨﺪ ﺷﺪ.”
به این ترتیب این کلاس های نا امن و غیر استاندارت مورد نظر رئیس سازمان نوسازی رژیم اسلامی نه تنها در فصل سرما و زمستان، بلکه خطر تخریب این مدارس در خلال سال تحصیلی، تهدیدی است جدی برای یک سوم از ۵/١٢ میلیون دانش آموزانی که در کلاس های این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
سیستم حاکم بر نظام سرمایه داری رژیم جمهوری اسلامی در نوع خود بی نظیر است، افشاگری و اذعان جناب رئیسی، در رابطه با نا امن بودن کلاس های مدارسی که، “اسکلت آنها از خشت و گل ساخته شده و در مقابل وقوع زلزله به شدت تخریب خواهند شد”نوعی حیله شرعی به منظور فریب افکار عمومی است، که مدت ها است خریداری ندارد.
رئیسی و همکاران او در وزارت آموزش و پرورش در جریان آتش سوزی دبستان شین آباد با همین تحلیل ها و انتقادات از عدم رسیدگی به وضع گرمایشی و بخاری های فرسوده نفتی و غیر قابل استفاده تا قبل از وقوع این حادثه پی در پی تذکر و انتقاد داشتند. اما به محض اینکه این مدرسه آتش گرفت و جان تعدادی از دانش آموزان را گرفت و بقیه را سوزاند، بلافاصله این حضرات اعلام کردند، مسبب اصلی این آتش سوزی سرایدار مدرسه است؟!
اما در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی، قاتل، خاموش و روشن، سیاه و سفید، نقابدار و بی نقاب ، مأمور و معذور ندارد، آنچه که هست و روزانه در عرصه اجتماعی- سیاسی عمل میکند، ریز و درشت آن بر عهده دولت و نظام ولایت فقیه است.
در این میان دانش آموزان و جوانان قربانیان اصلی این نوع از حکومت و سیستم دیکتاتور ی در ایران هستند. کودکان و نوجوانانی که توان مالی برای رفتن به مدرسه و تحصیل را ندارد، اغلب تن به کارهای شاق و پیش پا افتاده ای می دهند، البته اگر شانس داشته و چنین کارهایی نیز پیدا شود! در غیر این صورت باند های مافیایی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران، قاتلانی که در روز روشن، با آرم و پرچم الله، کودکان و نوجوانان بی پناه، گرسنه و سرگردان را در کوچه و بازار وادار به استفاده از مواد مخدر، فحشا و خرید و فروش آن خواهند کرد. سپس آنها را به عنوان ضد انقلاب، محارب با خدا ، پیغمبر و امام ، در ملاء عام حلقه آویز می کنند.
در توجیه این اعمال ضد انسانی، رئیس حقه باز دولت”تدبیر و امید”و کلید دار زندانهای مخوف و شکنجه گاه های رژیم اسلامی، در کمال وقاحت و پررویی سندی را تحت عنوان “منشور حقوق شهر وندی” منتشر کرده است که محتوای منشور حقوق شهروندی روحانی محدودیت هر چه بیشتر شهر وندان، قانونیت بخشیدن گسترەتر به شریعت اسلام بر اساس آیه هایی از قرآن و سخنانی از امام اول شیعیان است. منشوری که ٣۴ سال است قانون اساسی جمهوری اسلامی و دستگاه مخوف و چپاولگر ولایت فقیه براساس آن شکل گرفته است.
خبر مسمومیت دانش آموزان مدرسه “شاهد امام علی” در تهران در روز سه شنبه ۵ آذر، با گاز منو اکسید کربن ،نزدیک به سالگرد رویداد آتش گرفتن بخاری نفتی مدرسه روستای “شین آباد” از توابع پیرانشهر است، که در این حادثه درد ناک ٢ نفر از دانش آموز جانباختند و بقیه آنها دچارسوختگی شدید شدند.
اکثریت ما در مقابل این رویداد دردناک تنها به خبر رسانی و اعلام همدردی با قربانیان این فاجعه و خانودەهای آنان اکتفا کردیم و به رژیم هار جمهوری اسلامی اعتراض سازمانیافته ای آنجام ندادیم. جانیان اسلامی از این سکوت و بی عملی ما همچون دەها و صدها مورد دیگر از عم تحرک و تقابل تودەهای جان به لب رسیده، به نفع خود و حکومت سرکوب و توحش اسلامی سوءاستفاده نموده و اقدامی در جهت بهبود ویرانه هایی که اسم مدارس بر آنان گذاشتەاند و جگرگوشەهای مردم کارگر و زحمتکش به ناچار و با ترس و دلهره در آن مشغول تحصیل هستند، آنجام ندادند.
اکنون و بعد از ٣۴سال استبداد دینی حاکم بر ایران ،این واقعیت روشن و غیرقابل انکار است که تنها به نیروی اتحاد،سازمانیابی و آگاهی کارگران، جوانان، دانشجویان، معلمان ، دانش آموزان و خانوادەهای آنان میتوان و باید رژیم اسلامی را ناچار به تآمین محل امن و مناسب برای دانش آموزان و قشر تحصیل کردە نمود.
پنج شنبه ١۴ آذر ١٣٩٢