تحمیل ریاضت اقتصادی و تشدید سرکوب و اعدام: دو وجه سیاست دولت “اعتدال” روحانی

تحمیل ریاضت اقتصادی و تشدید سرکوب و اعدام: 

 دو وجه  سیاست دولت “اعتدال” روحانی

تلخیصی از مصاحبه رادیو پرتو با علی مطهری

رادیو پرتو: حسن روحانی با شعار “اعتدال و تدبیر” سر کار آمد. بعضی تصورشان این بود که قرار است روحانی بهبودی در اوضاع سیاسی و اقتصادی بوجود آورد، ولی نه تنها چنین نشد بلکه وضعیت معیشت مردم در سه ماه گذشته بدتر شده و بیش از ۳۰۰ نفر نیز در این مدت اعدام شده اند. آیا ارتباطی بین سیاست اعدام و وخامت اقتصادی مردم وجود دارد؟

علی مطهری: شعارهای دوره انتخاباتی جنبه تبلیغاتی دارد، هر چند آن وقت نیز وعده ای برای بهبود اقتصادی در کار نبود. روحانی نیز قادر نیست به ابتدای ترین نیاز مردم پاسخ دهد. روحانی از روزی که کابینه اش را تشکیل داد، مرتب در مصاحبه با رسانه های داخلی از تحویل گرفتن یک دولت ورشکسته اقتصادی با خزانه خالی، با کسر بودجه سرسام آور، با قروض بسیار زیاد و… حرف زده است، تا از این طریق جامعه را متوجه نماید که بهبودی اقتصادی در کار نیست، تا مردم را در انتظار نگاه دارد و سطح توقعشان را پائین بیاورد و ریاضت اقتصادی بیشتری را به آنها تحمیل کند و آنها را از اعتراض باز دارد. تشدید سرکوب و اعدامها نیز در شرایطی که مجبور شده اند در مقابل آمریکا و غرب نرمش نشان دهند، برای چشم زهر گرفتن و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم است، تا از انفجار اجتماعی جلوگیری نمایند. دولت روحانی نیز مانند اسلافش تلاش میکند شرایط برده واری را به کارگرن و مردم محروم جامعه تحمیل نماید و زمینه را برای استثمار بیشتر کارگران توسط صاحبان سرمایه فراهم نماید، اما کارگران و مردم متنفر از حکومت اسلامی سرمایه باید با تعرض متقابل خود مجال سرکوب و اعدام را از جانیان اسلامی بگیرند و تجربه مبارزات مردم سقز و مریوان را در سایر شهرهای ایران بکار گیرند و تکرار نمایند. نباید اجاز دهند فرزندانشان توسط یک مشت آدمکش دولتی اعدام شوند. باید سیاست ریاضت اقتصادی و تحمیل شرایط برده وار را با اعتراض متشکل و سازمانیافته علیه جمهوری اسلامی به شکست کشانید.

رادیو پرتو: شما در میان صحبتهایتان گفتید روحانی همانند اسلافش قادر به حل معضلات اجتماعی و وضعیت وخیم معیشت مردم نیست، اما اصلاح طلبان حکومتی و جریانات ملی اسلامی میگویند این سنگ اندازی و مانع تراشی محافظه کاران حکومتی است که روحانی را از اقدامات اقتصادی و اجتماعی باز میدارد، نظر شما در این مورد چیست؟

 علی مطهری: این حرفها بی اساس و پوچ است و دیگر در میان مردم خریداری ندارد. روحانی نیز یکی از سرکوبگران مردم و مدافع حفظ و بقای جمهوری اسلامی است، چیزی بیش از این نیست. اعتدال روحانی نه در مقابل کارگران و مردم ایران، بلکه در مقابل جناح های حکومتی و نرمش نشان دادن در دیپلماسی با آمریکا و غرب جهت کاهش بحران اقتصادی و ایجاد مناسباتی قابل پذیرش برای قدرت های جهانی است. در همان حال تحمیل ریاضت اقتصادی بیشتر به کارگران و مردم محروم ایران، سیاست ایندوره روحانی و دولتش است. امروز دارند طرح حذف یارانه ها را به میان میکشند و مردم را به صبر و برد باری دعوت میکنند، اظهار میدارند، دو سال وقت لازم است که تازه روحانی کشور را به قبل از ریاست جمهوری احمدی نژاد برگرداند. این هشدار دولت “معتدل” روحانی به مردم است که میگوید کمر بندها را سفت کنید، که اوضاع اقتصادی خراب است و از بهبود خبری نیست. این همان پیام خاتمی است که چند روز بعد از مضحکه انتخاباتی و پیروزی روحانی گفت، “مواظب باشیم شتاب زدگی نکنیم تا توقعات بیجا از دولت ایجاد نشود” دولت نمیتواند معجزه بکند. روحانی نیز چند روزى بعد مشابه آنرا تکرار کرد و امروز دارد با سرکوب و اعدام آنرا عملی میکند. این ها از معتدل و اصلاح طلب و محافظه کار، همگی سر و ته یک کرباسند و همه ضد کارگر، ضد زن، ضد شادی، ضد تمدن و فرهنگ پیشرو هستند. کسانی که سنگ اندازی و ایجاد موانع از طرف جناح محافظه کار را به خورد مردم میدهند، ملی اسلامی ها و اکثریتی ها و… خود طرفداران بقای حکومت اسلامی از طریق اصلاح آن هستند، این جریانات جزو خدمت گذاران رژیم بودند و هستند و یکی از موانع سرنگونی جمهوری اسلامی محسوب میشوند و باید مدام جانبداری و وابستگی آنها را به جمهوری اسلامی افشا کرد.

رادیو پرتو: در میان جدال های درونی رژیم، هر از گاه اتفاق میافتد تعدادی از مسئولین و نماینده گان مجلس اسلامی ایران از بیکاری، گرانی و تورم و نابسامانی اوضاع اقتصادی مردم صحبت میکنند، آیا بیانات اینها ناشی از نگرانی، دلسوزی و حمایت از مردم است؟

علی مطهری: اینها نه حامی مردم و نه سر سوزنی نگران معیشت خانواده های کارگری هستند. بیانات نماینده گان مجلس، از ترس انفجار اجتماعی و عواقب خطرناک آن برای جمهوری اسلامی است. هشدار و پیامی است برای دولت روحانی تا متوجه اوضاع باشد. تورم و گرانی تاثیری بر زندگی نمایند گان مجلس و کار بدستان جنایت کار جمهوری اسلامی سرمایه ندارد. آنها علاوه بر اینکه حقوق کلان ماهانه دریافت میکنند، سالانه میلیون ها دلار از طریق دزدی و چپاول ثروت های جامعه به جیب میزنند. اینکه هر از گاه فلان نماینده مجلس و یا مسئول حکومتی سنگ مردم را به سینه میزند و دم از گرانی و بیکاری میزند و یا از حقوق معوقه کارگران صحبت میکند، تنها ناشی از این است که مبادا مردم کارد به استخوانشان برسد و بساط رژیم را در هم پیچند. اینها بخشی از سرمایه دارن ایران هستند که از کار ارزان کارگران ذینفعند و سود به جیب میزنند و ذره ای نگران مردم نیستند، بلکه نگران موقعیت خود در آینده و ثروت های نجومی شان هستند. بحث گرانی و بیکاری و تلاش برای بهبود اوضاع از جانب تعدادی از نمایند گان مجلس و مهره های حکومتی جعلی است، آنچه واقعی است سخنان ترکان مشاور روحانی است که در همان اوایل سر کار آمدن روحانی گفت، اولین چالش روحانی به محض آغاز بکار، این باید باشد که برای پرداخت یارانه ها، قیمت ها را بالا ببرد.

رادیو پرتو: جمهوری اسلامی میخواهد در پروسه نرمش در دیپلماسی با غرب، با خشونت و اعدام جامعه را مرعوب کند و از این طریق از اعتراضات اجتماعی جلوگیری نماید، بنظر شما دولت روحانی قادر است جامعه را مرعوب نماید؟

مردم ایران طی ۳۴ سال گذشته بارها جمهوری اسلامی را به چالش کشیده اند، به خیابان آمده اند،اعتراض کرده اند و جنگیده اند. جمهوری اسلامی نیز مردم را سرکوب کرده، کشته، بدون محاکمه تیرباران نموده، اعدام کرده و طناب را در ملاء عام به کردن زندانیان انداخته است، این همه جنایت و کشتار تنها چند صباحی توانسته توقف در مبارزات و اعتراضات کارگران، جوانان و زنان ایجاد نماید، ولی هرگز نتوانسته مردم را مرعوب کند و از مبارزه باز دارد. مبارزه کارگران و مردم برای آزادی و رفاه، برای یک زندگی بهتر، برای خلاصی فرهنگی و رهای از جهنم جمهوری اسلامی هیچ وقت متوقف نشده است، تنها ابعاد آن تغییر کرده است. روحانی نیز قادر به مرعوب کردن مردم و مهار مبارزات و اعتراضات آنها نخواهد شد. جمهوری اسلامی وصله ناجوری بر تن جامعه ایران است و مردم مجددا از هر کشایش سیاسی و از هر فرصتی برای مبارز و اعتراض استفاده مینمایند، این دوره نیز سپری میشود و  تشدید مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی شروع خواهد شد.