تلاشهای روحانی برای “عادی سازی روابط با حکومت امریکا” و شادی زودرس “رفرمیستها”! مروری به نوشته رضا فانی یزدی

مقدمه:

تلاشهای دولت روحانی برای کاهش تنشها با حکومت امریکا، هر چند هنوز در نطفه است و با معضلات بسیار روبرو، از سوی بخشی از اپوزسیون “رفرمیست” بعنوان “تجول قطعی و کیفی” تلقی شده و اینها مثل گذشته کف زنان و پایکوبان به میدان آمده اند تا نشان دهند که “اوضاع دارد عادی می شود” و “تلاش مسالمت آمیز برای دموکراسی دوباره جان می گیرد”!

اینست که همانها که در دوره خاتمی فراخوان صادر می کردند برای حمایت از او و در “انتخابات رژیم اسلامی” فراخوان می دادند که باید شرکت کرد تا دموکراسی جلو برود، امروز هم اعلام می کنند که بالاخره رژیم اسلامی دارد سر عقل می آید. “آقای روحانی و جواد ظریف” با اوباما دارند کنار می آیند و عصر “همزیستی مسالمت آمیز” شروع شده و زمینه برای تحولات غیر خشونت آمیز فراهم آمده و انقلابی گری و سرنگونی طلبی باید جام زهر بنوشد!

واقعیت البته اینها نیست! نه ماجرای “همزیستی” هنوز روی هواست و هم در بهترین شکلش تازه رژیم اسلامی را از درون بیشتر متزلزل می کند و بنیادش را مثل رژیم پهلوی در اواخر عمرش بیشتر در حال سقوط! واقعیت اینست که جامعه از این “همزیستی” سودی نمی برد بجز فقر بیشتر و تضاد طبقاتی بیشتر چرا که تخاصم رژیم با غرب اساس بحران جامعه ایران نیست.خود نظام سرمایه داری که اتفاقا توسط حکومتهای غرب هدایت می شود مسئله اصلی جامعه است. در کشورهائی که کاملا روابط نزدیکی را با حکومتهای غرب داشتند و حیات خلوت نظام جهانی  بودند مثل مصر و تونس ، انقلاب اجتماعی و سیاسی شروع شد!

در این مقاله من نگاهی می اندازم به یک نمونه از این سردمداران رفرمیزم “دموکراسی خواه” که عضو “اتحاد جمهوریخواهان”است و سالهاست مردم را به “شرکت در انتخابات رژیم اسلامی برای “پیشبرد دموکراسی” دعوت کرده.(۵و۶). ایشان ، رضا فانی یزدی نام دارد و ما مقاله اخیر ایشان(۱) را مورد بررسی قرار می دهیم:

(۱)مقاله رضا فانی یزدی  چرا در  رادیو فردا خوانده نشده؟

رضا فانی یزدی در انتهای مقاله اخیرش (۱) می گوید که خودش از زجر کشیده های زندانهای رژیم اسلامیست که “تا پای مرگ پیش رفته” و این مقاله اش را به رادیو فردا داده بخوانند و نخوانده اند لذا او مقاله اش را به سایر سایتها فرستاده. اینکه چرا این مقاله ایشان خوانده نشده ؟ فرض می کنیم که دلیلش سیاسی باشد .

رادیو فردا خط سیاسی وزارت خارجه امریکا را منعکس می کند و از دید من گره عدم انتشار را همینجا باید دقت کرد!اینکه مقاله رضا فانی یزدی نظری را ارائه داده که نظر دستگاه حاکمه امریکا نیست. اما چرا؟ چرایش را در بحث زیر بیشتر توضیح می دهم:

(۲)فرمولبندی رضا فانی یزدی:

دلیل عدم انتشار مقاله رضا فانی یزدی را باید در فرمولبندیش یافت.ایشان مدعی است که روحانی و وزیر خارجه اش، آقای ظریف” خردمندی کرده اند و پا پیش گذاشته اند و توافق بین اوباما و رژیم اسلامی به “عادی سازی” روابط می انجامد و لذا؟ حکومت امریکا دیگر تحریم اقتصادی را برمی دارد، پمپاژ اقتصادی به ایران می کند، پروژه های سرنگونی را می گذارد کنار و لذا؟ اون اپوزسیون پروغرب سرنگونی طلب (حامی رژیم چنج) ول معطل هستند و بقیه “خارج نشینان” باید به “داخل نشینان” حامی رفرم و دموکراسی بپیوندند! این خلاصه مقاله جناب رضا فانی یزدیست!(۱)

خوب چرا باید حکومت امریکا با نظر آقا رضا مخالف باشد؟ اگر ماجرا به همین سادگیست که ایشان کشف کرده و حکومت امریکا هم که “منطق سرش می شود” پس؟ باید مقاله ایشان شب و روز در رادیو فردا خوانده شود!

(۳) سابقه سیاتگذاریهای حکومت امریکا در ایران:

از ویژگیهای سیاستگذاری حکومت امریکا اینست که مثل گربه مرتضی علی هزار رنگ دارد. تجربه گرائی و قابلیت تغییر در تاکتیک و استراتژی دارد.ایدئولوژیک و سیخکی وارد سیاست نمی شود. این ویژگی را در عمل ضرب کنیم می توانیم در تاریخ سیاستگذاری در ایران ببینیم.دز بعد جنگ دوم جهانی دیدیم چگونه در مقطعی مصدق السلطنه را باد کردند تا “قهرمان ملی کردن نفت” بشود تا کنترل نفت ایران را از حکومت انگلیس بگیرند.بعد با خود حکومت انگلیس توافق کردند تا در مقابل انقلاب مردم کودتا بشود تا محمد رضا برگردد! همینها دوباره در سال ۵۷ شاهشانرا بردند و خمینی را اوردند به ایران تا کمونیستها را بکوبد و کمربند سبز بچینند.

بعد از امدن رژیم اسلامی هم حکومت امریکا زیر میزی با رژیم همیشه ارتباط داشته و کیک می فرستاده و کلید می فرستاده و سلاح می فروخته و نفت می خریده! در جریان حمله صدام به هر دو طرف سلاح می فروختند!

رابطه با رژیم اسلامی یکی از نمونه های پیچیدگی سیاست خارجی امریکاست. هم با رژیم کار کرده اند و هم مخالفان پروغربش را بموفع تقویت کرده اند.مورد فرقه مجاهد بامزه ترینست! هم اینها را در پادگانهای عراق نگه داشتند و هم خلع سلاح کردند.هم در لیست تروریزم گذاشتند و هم گاها بیرون اوردند! هم با رژیم اسلامی در عراق و افغانستان و پاکستان کنفرانس گذاشتند و هم با مریم رجوی در دالانهای کنگره عکس گرفتند!

با این سابقه وارد ماجرای روحانی و “پروژه همزیستی” می شویم ببینیم چه خبر!

(۴) ماجرای “همزیستی ” روحانی و اوباما

رضا فانی یزدی، دچار فرافکنیست.چون می خواهد اوضاع بین حکومت ایران و امریکا “عادی” شود تا انقلاب متنفی شود، پس اینجور می بیند! تایید حکم کانت که ناظر خودش بخشی از عنصر نظارت است.یک ناظر راست سیاسی که با انقلاب مردم ایران دشمن است پس؟ مرتب می بیند که زمان انقلاب تمامست! ارتجاعیون حاکم ساخته اند و کارو کاسبی انقلاب خوابیده!

واقعیت اینست که این “فاز” همزیستی هنوز در شروعش هست.دلیلش اینست که هر دو طرف دچار ذلت هستند و مشکل اینست که هیچکدام کنترل واقعی سیاست را ندارند. حکومت ایران با ضد امریکائی گری روی کار امده و تنه اصلیش زیر بار این جام زهر خوردن را اگر اصلا نرود بی مقاومت نخواهد داد.اوباما و تیمش هم در سرازیر دوران ریاست جمهوریش هست و نمی تواند زیاد قدرت مانور داشته باشد.

گذشته از این و مهمتر از همه اینها عامل نارضایتی مردم ایرانست که وقتی تشدید شود حکومت ایران محبور است دوباره حول بیرق ولایت متمرکز شود و برای سرکوب فریاد مرگ بر امریکا را نیاز دارد! اما راستی بحران موجود در ایران ریشه اش چه بود؟

(۵) ریشه بحران حاکمیت در ایران؟

جناب رضا فانی یزدی مثل همه همفکران راستش مدعی است که رژیم ایران دچار بحرانست چون با حکومتهای غرب و امریکا نمی سازد! من اینطور فکر نمی کنم! بحران حکومت ایران بحران نظام سرمایه داریست.این نظام در جهان سوم باید دیکتاتوری کند چه کنار غرب بایستد و چه در مقابل آن! این حکومت توان دادن دموکراسی را حتی وقتی کنار غرب بایستد ندارد! دموکراسی به حداقل آزادیها به حد اقل توان درونی اقتصادی به حداقل توان نظام برای ساختن یک قشر وسیع “طبقه میانی” نیاز دارد.امارها نشان می دهد که جامعه ایران به سرعت دارد بخاطر ادامه سیاستهای بانک جهانی به دره فقر سقوط می کند! دقیقا از این زوایه و بر خلاف حامیان نظم سرمایه! جامعه ایران چه حکومتش با غرب بسازد و چه نسازد، به تعادب و ایستائی زیر چتر سرمایه داری نمی رسد!

(۶) کی قرار است جام زهر بنوشد؟

رضا فانی یزدی مدعی است که اپوزسیون “خارج نشین” باید جام زهر بنوشد! ایشان دارد نعل وارونه می زند! چرخش رژیم اسلامی و مسکوت گذاشتن دوره ای شعار مرگ بر امریکا دقیقا جام زهر نوشیدنست. رضا فانی یزدی دارد از قول اون رژیم این ماجرای جام زهر را به حیاط اپوزسیون پرت می کند ! این رندی بامزه ای است!

رندی دیگر ایشان اینست که مخالفین سرنگونی طلب رژیم اسلامی را معادل فرقه مجاهد و پهلویستها و احزاب قومی جدائی طلب می داند و نتیجه می گیرد که تغییر سیاست خارجی امریکا اینها را اچمز خواهد کرد و ؟ همان سناریوی رفرم رژیم اسلامی باید بشود راه !

در بالا توضبح دادم که حتی حکومت امریکا هم اینقدر ساده نیست که همه تخم مرغهایش را در کیسه رژیم اسلامی بگذارد.فقط دارد بازی جدیدی می کند با احتیاط تا ببیند چگونه با مهره “کذاکره” بازی کند و طبعا مهره های فرقه مجاهد و پهلویستها و جدائی طلبها و قوم گراها را هم در کیسه نگه خواهد داشت! همینست که مقاله ایشانرا نخوانده اند! زرنگتر از ایشان هستند!

طبعا در این دوره مثل دوره های مشابه جریاناتی که به حکومت امریکا و غرب اویزانند و خوهان رژیم چنج (نه سرنگونی انقلابی) بوده اند مقداری عقب خواهند نشست. این بار اول هم نیست.دوران این دموکرات در حکومت امریکا تمام می شود و دور دیگر در راهست! با رژیم اسلامی و این مهره ها بارها حکومت امریکا بازی کرده و خواهد کرد.تازه امده های سیاست هستند که نمی فهمند!

جام زهر را باید مردم ایران و انقلابشان به تک تک بازیگران این صحنه ارتجاعی بخورانند.اینکار را فقط انقلابها می توانند بکنند.بدون انقلاب مردم، این صحتنه ها تکرار و دست بدست خواهد شد.رضا فانی یزدی متعلق به جنبشی است که توی این ثحنه ها دنبال راه حلست ، ما کمونیستهای کارگری و جنبش انقلابی بیرون این صحنه ها مردم را به سازماندهی و انقلاب فراخواهیم خواند.چه در خارج نشسته باشیم چه در داخل!

منابع دیگر:

(۱)جام زهر در انتظار اپوزیسیون خارج نشین(رضا فانی یزدی)

http://www.tipf.info/jame,zahre,opozesiyon.htm

(۲)حکومت روحانی و کف زدن دوباره حامیان “سرمایه داری متعارف”!(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۴۹۶-حکومت-روحانی-و-کف-زدن-دوباره-حامیان-سرمایه-داری-متعارف

(۳)مظفر محمدی:ایران بعد از انتخابات
http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=44470

(۴)محمد فتاحی: رابطه جمهوری اسلامی با امریکا و تاثیر آن بر جنبش های سیاسی اجتماعی در ایران
http://www.azadi-b.com/M/2013/10/post_465.html

(۵)سیری در متد فکری و تئوری های آقای رضا فانی یزدی

http://hadgarie.blogspot.com/2012/02/1_2630.html

(۶)رضا فانی یزدی درباره اتنخابات و اصلاح طلبان(مصاحبه با سعید بهبهانی-تلویزیون میهن)

http://vimeo.com/38167827