جمهوری اسلامی، خلاصی فرهنگی و تناقض ذاتیش با جامعه ایران

خلاصه ای از مصاحبه رادیو پرتو با علی مطهری
رادیو پرتو: رژیم اسلامی مبلغان مذهبی زیادی ازشهر قم ، تهران و اصفهان به سایر شهرهای ایرام اعزام نموده است و این نشان دهنده آن است که هنوز هم با تمام ظرفیتش مشغول تبلیغ دین است، با وجود این نتوانسته مردم ایران را با خود همراه کند. مردم ایران بیش از سه دهه است با رژیم اسلامی ایران سر سازگاری ندارند، چرا مردم بطور عمومی جمهوری اسلامی را نمیخواهند؟
علی مطهری: همچنانکه شما نیز اشاره کردید این رژیم از بدو تولدش با مردم ایران و بویژه با نسل جوان سازگار نبوده است و با جامعه متمدن ایران خوانایی نداشته و ندارد و فرسنگ ها از بخش پیشرو جامعه عقب تر است. جمهوری اسلامی بیش از سه دهه است تلاش میکند فرهنگ اسلامی را به جامعه ایران تزریق نماید و خرافه اسلامی را به عنوان ابزار تحمیق بکار گیرد و اشاعه دهد و از این طریق خواستهای و مطالبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کارگران، جوانان و زنان را حاشیه ای کند، و با اشاعه خرافات اسلامی، مبارزه جوانان را برای خلاصی فرهنگی با سد فرهنگ عقب افتاده اسلامی روبرو نمایند و از تلاش آنها برای یک زندگی بهتر جلوگیری کند. ولی شرایط امروز با اوایل انقلاب که توده مردم سر مست سرنگونی شاه و حکومت سلطنتی بودند و تحت تاثیر ساپورت خمینی توسط غرب انتظار تحولی در زندگی خود داشتند، بکلی متفاوت است. مردم امروز تره هم برای تبلیغات مذهبی جمهوری اسلامی خرد نمی کنند و وقعی به اراجیف مذهبی اش نمیگذارند. با وجود این متوسل شدن به تحمیق مذهبی یک رکن اساسی هویت حکومت ایران است و زندان، شکنجه اعدام، تجاوز به حریم خصوصی مردم، کنترل خیابانی زنان و جوانان و سرکوب هر صدای مخالفی، ابزاری است برای ساکت کردن کارگران، زنان و جوانان و از این طریق ادامه دادن به حیات ننگینش، بدون این جمهوری اسلامی چند روز هم دوام نخواهد آورد.
رادیو پرتو: جمهوری اسلامی با زندگی واقعی مردم خوانایی ندارد، موارد ملموس این ناخوانایی کدام ها هستند؟
علی مطهری: در سوال قبلی نیز به این اشاره کردم که جمهوری اسلامی با زندگی مردم متمدین ایران بی ربط است، این بی ربطی در ابعاد مشخص سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امروز برای اکثریت جامعه ایران روشن شده است. جمهوری اسلامی مسبب اصلی فقر، بیکاری، گرانی و مصائب و معضلات متعدد اجتماعی از قبیل اعتیاد، کودک خیابانی، فحشا و… میباشد. در بعد اقتصادی نیز یک زندگی بسیار فلاکت باری را به کارگران و مردم کم در آمد ایران تحمیل کرده است، کلا هیچ درجه آزادی سیاسی در ایران وجود ندارد، یک اختناق بشدت مذهبی بر جامعه ایران حاکم است و در بعد فرهنگی نیز جمهوری اسلامی طی این سی و اندی سال تلاش نموده فرهنگ متحجر اسلامی و اخلاقیات اسلامی را به مردم تحمیل نماید. زنان شهروندان درجه دو و نصف مرد محسوب میشوند، زنان در زندگی خصوصیشان نیز حق تصمیم گیری مستقل را ندارد، حق انتخاب پوشش ندارند، حق انتخاب آزادانه همسر خود را ندارند، در معابر عمومی راحت نیستند و مدام تحت کنترول اراذل و اوباش اسلامی هستند، جوانان نیز به همین منوال تحت فشار قوانین اسلامی، با محدودیت های زیادی روبرو هستند، حتی در زندگی خصوصی و چهار دیواری خانه نیز مردم با دخالت جمهوری اسلامی روبرو هستند. بیش از۳۴ سال از عمر این رژیم سیاه میگذرد. ولی مردم ایران هنوز یک زندگی معمولی که در جوامع سرمایه داری متعارف و نرمال هر از گاه با فروکش نمودم بحران قابل دست یافتن است، به خود ندیده است. هیچ دوره ای در حیات جمهوری اسلامی مردم از یک رفاه نسبی برخوردار نبوده اند، و در عرصه اقتصادی طبقه کارگر و مردم فاقد سرمایه همیشه در جنگ و گریز با رژیم بوده و زندان و شکنجه فعالین کارگری بی وقفه ادامه داشته و هنوز هم دارد. در عرصه اجتماعی جوانان، زنان، کودکان از ‌هیچ حقوقی برخوردار نیستند و… اینها مسائلی هستند که برای مردم قابل تحمل نیست، این جهنمی که حکومت ایران برای مردم درست کرده، کارگران، زنان و جوانان را در تقابل کامل با جمهوری اسلامی قرار داده است. مردم ایران بسیار متمدن تر و با فرهنگ تر از حاکمان اسلامی هستند، مردم خواهان یک زندگی بهتر و یک زنگی مدرن و امروزی هستند که در اساس با موجودیت جمهوری اسلامی خوانای ندارد و اینها تناقض جامعه مدرن ایران با جمهوری اسلامی و علل ناخوانایی حکومت اسلامی سرمایه با مردم ایران بوده و است. ما کمونیست ها خواهان سرنگونی نظام سرمایه داری از متعارف و غیر متعارفش هستیم، اما جمهوری اسلامی بدلیل تناقضش با مردم ایران نمیتواند رابطه متعارفی با جامعه ایران بر قرار نماید.
رادیو پرتو: جمهوری اسلامی در مضحکه انتخاباتی اش تعدادی خانم های نیمه محجبه را در تبلیغات رفسنجانی و قالیباف وارد کرد. علت وارد کردن این زنان نیمه محجبه در این نمایش انتخاباتی چیست؟
جمهوری اسلامی علیرغم هارت و پورت هایش در مورد اسلام، سالهاست به ناسازگاری مردم با حکومت اسلامی سرمایه و بویژه سنت شکنی و تقابل زنان با حجاب و کلا پوشش اجباری پی برده، مردم در ابعاد میلیونی و در عرصه های مختلف با جمهوری اسلامی دست و پنجه نرم کرده اند و یک عرصه از نبرد مردم با حکومت ایران عرصه فرهنگی بوده و از همان ابتدای حکومت اسلامی و بویژه در دوره رفسنجانی و سپس خاتمی و تا همین امروز، زنان جنگ و مقابله دائمی با دخالت جمهوری اسلامی در زندگی شان و محدودیت های غیر قابل تحملی که به آنها تحمیل نموده، داشته اند و یک پای اصلی مبارزه با جمهوری اسلامی بوده اند. و برای خلاصی فرهنگی و یک زندگی مدرنی تلاش کرده اند، و همین است که جناحی از حکومت با شروع مضحکه انتخاباتی برای جلب توجه زنان و کسب آرای آنها، تبلیغات خود را به این عرصه نیز گسترش می دهند و عکس گرفتن با زنان نیمه محجبه را در دستور تبلیغات خود قرار میدهند.
رادیو پرتو: بفرض توافق احتمالی مذاکرات رژیم اسلامی با امریکا و غرب، آیا این امکان که در جامعه یک فضای باز فرهنگی بوجود آید و رژیم اسلامی از تبلغات ضد امریکای خودش دست بکشد وجود دارد، آیا زنان این امکان را خواهند داشت به فعالیت های اجتماعی خودشان به پردازند؟ آیا جناح های جمهوری اسلامی بر سر فضای باز فرهنگی با هم اختلافی دارند یا نه؟
ببینید، جمهوری اسلامی در هر حالتش، چه توافق صورت گیرد یا نه، این اجازه را نمیدهد فضای کاملا باز فرهنگی بوجود آید، به این معنی که مردم اختیار داشته باشند به دلخواه خود رفتار نمایند و هر طور دوست داشتند در جامعه و اماکن عمومی ظاهر شوند. دختران و پسران جوان آزادانه یک رابطه انسانی باهم داشته باشند، زنان این امکان پیدا نمایند که آزادانه و بدون قید و بند های اسلامی در خیابان ظاهر شوند و یا تشکل های اجتماعی و دفاع از حقوق زن را ایجاد نمایند. ضد امریکایی گری صوری جمهوری اسلامی نیز طی بیش از سه دهه به نوعی هویت برایشان تبدیل شده و هر عقب نشینی جمهوری اسلامی از شعارهای ضد امریکای و انطباق خود با غرب و پذیرش خواست های امریکا، پیامد های زیادی را برای جمهوری اسلامی در داخل و در منطقه به همراه خواهد آورد و به سادگی دست کشیدن از آن برای حکومت اسلامی ایران مقدور نیست، در زمینه‌ سوال آخرت باید بگویم که جناح های جمهوری اسلامی با هم اختلاف ماهوی ندارند، اختلاف بسیار سطحی است. جناحی خواهان کمی کاهش فشار فرهنگی و کم کردن کنترل دائمی جوانان و زنان در خیابان ها و اماکن عمومی هستند، چون فکر میکنند به گسترش نا رضایتی و اعتراض منجر میشود و برای نظام شان ایجاد خطر میکند. ولی همه اینها در اسلامی نگاه داشتن جامعه و رعایت پوشش اسلامی از سوی زنان و تحمیل قوانین اسلامی بر رابطه زن و مرد هم نظر هستند، اختلاف بر سر کاهش فشار است تا از این طریق به عمر رژیم اضافه نمایند.
رادیو پرتو: مردم برای دست یابی به یک جامعه آزاد، برابر و مرفه چکار باید بکنند آیا با وجود جمهوری اسلامی مردم میتوانند به چنین جامعه ای دست پیدا نمایند یا نه؟
با وجود جمهوری اسلامی نه تنها دسترسی به چنین جامعه ای امکان پذیر نیست، بلکه حتی دسترسی به یک بعد کوچکی که ما در موردش صحبت کردیم، یعنی خلاصی فرهنگی نیز، که امروز جزو بدیهیات جوامع مدرن سرمایه داری است ممکن نیست. جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی به بن بست رسیده، هیچ جناح و هیچ فردی قادر به ایجاد یک تحول و نتیجه مثبت اقتصادی نیست، برای خروج از بن بست اقتصادی راه و آلترناتیوی در شرایط فعلی وجود ندارد. عاقبت سیاسی این روند همه جناح های رژیم را به وحشت انداخته است. نرمش در مذاکرت نیز نتیجه این شرایط است، رژیم اسلامی سرمایه ۳۴ سال است با بحران روبرو است و هر سال نیز ابعاد آن گسترش بیشتری پیدا کرده است، در همه این سالها با فشار و تعرض به مردم، با زندان وشکنجه، با کشتار و اعدام بخش زیادی از بار این بحران را بر دوش کارگران و مردم کم در آمد گذاشته است. شکاف تاریخی و عمیقی جمهوری اسلامی را از دنیای مدرن امروز و مردم متمدن ایران جدا نموده است. تا زمانی که جمهوری اسلامی در قدرت است، شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم ایران تغییر نخواهد کرد، برای دسترسی کارگران و مردم ایران به یک زندگی بهتر باید جمهوری اسلامی ایران را از سر راه خود بردارند.