عراق چرخش بسوی ایران … ترجمه و تلخیص شده از آسیا تامیز آنلاین

جمال کمانگر
یک لطیفه مشهور چنین میگوید: مرد مسنی  با دختر جوانی سالهای قبل ازدواج کرده  و با هم بودند. اسم دختره "مانا" بود.هروقت مرد از عروس جوانش دیدن میکرد دختر از اینکه ریش بلند پیرمرد خیلی سفید شده است گله داشت، و موهای سفید او را می کند.روز بعد مرد از زن اولش "هانا" دیدن میکند که با هم، هم سن بودند و او شکایت میکرد که ماندن موهای سفید برای او زیاد برازنده نیست و موهای سیاه را میکند! مرد سرانجام ریشی برایش باقی نماند و شوربختانه با خودش در مقابل آینه حرف میزد:" بین هانا و مانا ، من ریشم را از دست دادم"!! روح این داستان در عربی این است که مردها نمیتوانند تمام سلیقه های زنانشان را برآورد کنند.

عراقیها امروز از این داستان برای نخست وزیرشان نوری مالکی استفاده میکنند که با وجود همه نا یکسانی ها او بین آمریکا که در سال ۲۰۰۶ وی را به قدرت رساند دلجویی کند و در عین حال ایران حامی و هم مذهب را هم خشنود گرداند.
آمریکاییها به مالکی گفته اند که پیمان بلند مدت با آمریکا را که به آنها اجازه میدهد ۵۰ پایگاه نظامی دائمی در عراق داشته باشد امضا کند.ایرانیها خشمگینانه به مالکی دستور دادند که این کار را نکند و مدعی شدند که این یک تهدید مستقیم برای امنیت کل منطقه و خصوصا ایران است.
طبق گزارشات ، آمریکائیها برای به نتیجه رساندن آن تا ۳۰ جولای ۲۰۰۸ فشار میاورند و از اینکه پیشرفتی  پس از شروع گفتگوها از فوریه امسال حاصل نشده، ناراحت هستند.ایران یک کمپین قوی و عمومی در این رابطه علیه این معاهده راه انداخته است و از تمام شیعیان در عراق خواسته که آنرا غیر ممکن کنند.
در هفته های اخیر دشمنان سنتی مانند "عبدالعزیز حکیم" رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق و" مقتدا صدر" به بالاترین سطح فشار بر مالکی رسیده اند که معاهده را امضاء نکند.
حکیم که رابطه خوبی با واشنگتن دارد و از آن راضی است نمیتواند علیه حامیش ایران یا علیه شیعیان حوزه انتخابیه اش بیاستد و توافقنامه را قبول کند. ایران چنین توافقنامه ای را بهانه یا دستاویزی برای اشغال طولانی مدت عراق در نظر میگیرد.
اولین بار آیت الله کاظم هیری که در قم مستقر است علیه آن به شدت سخن گفت. این سخنان  تنها زمانی با هم میخواند که سیستانی را با خودش داشته باشد و فتوای مذهبی برای ممنوع کردن چنین معاهده ای را صادر کند.علی رغم تنشها میان "صدریها" و ایران، مقتدا صدر بیانه ای برای تظاهرات های عظیم علیه توافق نامه صادر کرده است.
آمریکا علاوه بر ۵۰ پایگاه نظامی دائمی، میخواهد که در طولانی مدت  سرپرستی وزارتخانه های داخلی و دفاع را (کمتر از ۱۰ سال نباشد) بعهده داشته باشد. این به آمریکائیها حق ویژه برای بازسازی عراق، آموزش نیروهای نظامی و نگهداری نیروهایش، در حالت فعلی در خاک عراق با مصونیت از دادگاههای عراقی میدهد.
این معاهده به آمریکائیها حق میدهد تا هر عراقی که علیه منافع آمریکا در عراق فعالیت کند دستگیر و مورد تعقیب قراردهد. آمریکا متعهد میشود تا عراق را از هر جنگی،کودتایی یا انقلابی محافظت کند. همچنین آمریکا حق کنترل مرز هوایی عراق را بر عهده خواهد داشت.

برهم صالح معاون نخست وزیر میگوید:" آمریکائیها تهدید کرده اند اگر این معاهده قبل از دسامبر ( تاریخی که سازمان ملل برای ماندن آمریکا در عراق تعین کرده است منقضی میشود) امضا نشود  کمتر از ۵۰ میلیارد دلار ارزش پول ملی عراق را مسدود کرده و تمامی بدیهی های پولی عراق به آمریکا را نگه میدارند.
صالح اظهار داشت:" دوستان آمریکایی ما نیاز به فهمیدن دارند که این معاهده باید برای حاکمیت عراقیها احترام قائل شود.ما به آنها احتیاج داریم که مدت طولانی بمانند ونیز  آنها میدانند باید برای مدتی طولانی اینجا بمانند".
 بعد از دیدار مالکی از تهران در این ماه مالکی موضع خود را به روشنی بیان کرد که آمریکائیها را شگفت زده کرده است و گفت :" عراق یک انتخاب دیگر دارد و احتمالا از آن استفاده کند. دولت عراق این حق را دارد که از سازمان ملل بخواهد که به حضور نیروهای بین المللی در خاک عراق پایان دهد.او اضافه کرد : ما خواسته هایی از طرف آمریکائیها گرفتیم که به طریق اولی حاکمیت عراق را مورد تجاوز قرار میدهد. و این چیزی نیست که ما هرگز آنرا قبول کنیم. ما به یک عدم توافق روشن رسیدیم اما من به شما اطمینان میدهم که تمام عراقیها توافقنامه ای که حاکمیت عراق را مورد تعدی قرار دهد  به هر نحوی رد خواهند کرد.
این سخنان بی باکانه مستقیما از طرف رهبر ایران علی خامنه ای در طی سفر مالکی به تهران دیکته شده است. در پیش نویس دوم (معاهده) که بوسیله آمریکائیها ارائه شده است نکات ساده ای  را عوض کرده اند که به عراقیها حق مجازات افسران، سربازان و پیمانکاران خصوصی  که قانون عراق را نقض کنند داده است و آمریکائیها برای بازداشت عراقیها به دادگاههای عراقی مراجعه میکنند تا اجازه دهند کسی را دستگیر کند.
پیش نویس اولیه معاهده از طرف مالکی با این توجیه که هنوز این معاهده از طرف نمایندگان پارلمان مورد بررسی قرار نگرفته رد شده است. یک نماینده پارلمان عراق از مالکی سئوال کرد " اگر فردا آمریکائیها تصمیم به ترک عراق بگیرند من میخواهم علیه آن باشم هنوز خیلی اوضاع بی ثبات است و ما توانایی دفاع از خودمان را نداریم"
چه چیزی در این نخست وزیر هست؟ یک جهش ناگهانی در ناسیونالیسم عراقی ؟ یا کوران دستوارت از تهران توسط رهبرانی نگران  از افزایش صحبت  حمله امریکا قبل از ژانویه ۲۰۰۹؟ عراقی وابسته به هیئت حاکمه آمریکا بعد از جرج بوش میتواند قابل استفاده تر برای هر ماجراجویی نظامی علیه تهران باشد.
رهبران ایران سه رویداد را با علاقه در منطقه دنبال میکنند که همه در یک هفته اتفاق افتاده است. یکی نیاز اسرائیل به  حمله نظامی  به ایران که توسط معاون نخست وزیر اسرائیل" شائول موفاز"  بیان شده بود.  این هم زمان بود با دیدار بوش و اولمرت نخست وزیر اسرائیل . دوم بحث امضاء یا عدم امضای توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا . سوم  سخنان ناگهانی باراک اوباما کاندید دمکراتها برای ریاست جمهوری  آمریکا در لابی موثر یهودیان آمریکا –اسرائیل بود.
در جهان سوم این استنباط  در مورد او وجود داشت که این رئیس جمهور مذاکره است تا بمباران ایران را عوض کرد. اوباما گفت: اورشلیم پایتخت ابدی اسرائیل یک پارچه باقی خواهد ماند.در مورد ایران گفت:" رژیم ایران حامی خشونتها و تندروها می باشد و منافع ما را در منطقه به مصاف طلبیده است. دنبال ساخت سلاح هسته ای است که میتواند منطقه را در مسابقه تسلیحاتی فرو برده  و  دانش  هسته ای را  به تروریستها انتقال دهد. خطر ایران بسیار جدی و واقعی است و هدف من از بین بردن  این خطر خواهد بود."
اینها دلایل کافی برای رهبران ایران است که بیشترین فشار را بر مالکی وارد آورند تا وضع را عوض یا کارش را ول کند و جا را برای یک حاکم شیعی دیگر که بتواند از منافع ایران دفاع کند بازنماید. خامنه ای از رهبران شیعه عراقی با وجود اختلافاتی که دارند خواسته که با هم متحد شوند تا این معاهده به سرانجام نرسد. به مالکی به صراحت گفته شده است که این معاهده را غیره ممکن سازد. با اینکه آمریکاییها فکر میکنند که با فشار بیشتری بر مالکی میتوانند  رسما جواب بگیرند، واقعیت خیلی فرق میکند.  البته آنها میتوانند او را از قدرت ساقط کنند .اما این وضعیت خیلی دشواری است تا کسی جدی و قابل اعتماد شیعی از میان" ائتلاف عراق متحد"  برای حاکمیت پیدا کنند که بخاطر آمریکا علیه ایران بیاستد.اظهارات "موفاز" و سخنان "اوباما" وضعیت را برای مالکی  بهتر نمیکند. ۶ ماه دیگر از عمر جورج بوش در کاخ سفید باقی مانده است و او هنوز قدرت اینرا دارد که به ایران حمله کند.  
۱۹ژوئن۲۰۰۸