حکومت روحانی و کف زدن دوباره حامیان “سرمایه داری متعارف”!

مقدمه:

از روی کار آمدن روحانی زمان زیادی نگذشته اما حرکتهای سیاست خارجی او خصوصا عده ای را که همیشه دنبال توجیه موقعیت سیاسی خود مبنی بر خانه نشینی یا “اصلاح طلبی” بوده اند به شوغی زود رس کشانده است.ما آزادیخوهان و کمونیستهای کارگری با این گرد و خاکها بر سر “متارف شدن سرمایه داری” و “وعده بهبود اوضاع” بسیار آشنا هستیم! این اولین بار نیست که حاکمیت رژیم اسلامی بخاطر تخفیف موقت بحرانهایش مجبور می شود چهره عوض کند. ما دوران خاتمی را گذراندیم و دیدیم دوران “گفتگوی تمدنهای او ” چه بود! اون زمانها هم عده ای فریاد می زدند که قرار است حکومت ایران لیبرال شود! قرار است آزادی بدهد.قرار است روابطش را با غرب عادی کند. البته وقتی نشد همانها گفتند :”نگذاشتند آقا”! “شسید خندان زورش را زد نشد”! البته ما اون سید خندان را خوب یادمان هست که در مراسم وداعش در کنار خامنه ای چمباتمه زده بود و قسم می خورد که زورش را برای حفظ نظام اسلامی زد! و مورد تشویث آقا خامنه ای قرار گرفت! اون صحنه ها را ما یادمان هست و مردم هم یادشان هست که ما چقدر دقیق ایستادیم و جامعه را فراخواندیم به مبارزه بر علیه کلیت رژیم اسلامی و تکرار کردیم که این رژیم “متعارف” نمی شود!

این روزها هم عده ای (۱و ۲) دارند همان ادعاها را در مورد روحانی تکرار می کنند. اینبار می گویند که روحانی قرار است به خصومتهای حکومت با غرب پایان دهد.سرمایه داری را متعادل کند ، “جنبش سرنگونی وجود ندارد”! ” رژیم اسلامی در قدرت مندترین موقعیتش قرار دارد”،”کمونیستها دیگر از دست جنبش سرنگونی خلاص شدند، “دیگر بورژوازی در اپوزسیون نیست”کمونیستها  باید بروند “عمق مراکز صنعتی” و هسته بزنند و به حرف احزاب در تبعید برای سرنگونی “گوش ندهند”! خلاصه زیر پوست ماجرای روحانی دارند دو جریان یکی در راست که رفرمیستها باشند و یکی در چپ که حکمتیستها، بدجوری دارند قند می شکنند!

من در این مقاله کوتاه سعی می کنم مقداری روی واقعیت ماجرای روحانی و اسطوره “سرمایه داری متعارف” بحث را باز کنم:

(۱)واقعیت ماجرای روحانی و “سرمایه داری متعارف”

این چندمین بار است که رژیم اسلامی به بن بست استراتژیک مواجه می شود. بحرانهای رژیم اسلامی بطور دوره ای به بن بست ختم می شود.دوران بن بست در جنگ با عراق را دیدیم.دوران بن بست سیاستهای دولتمداری دوران موسوی را دیدیم، دوران رفسنجانی رسید و شروع سمت گیری به “اقتصاد آزاد” را دیدیم که با وجود دنبال کردن سیاستهای بانگ جهانی به بحرانی نزدیک به سرنگونی کشید و خاتمیزم را ساختند تا رژیم نفسی بکشد و فشار غرب را کمتر کند. بعد دچار فشارهای بیشتر شدند و تعادلشان بیشتر به هم خورد و قرار شد “رضا شاه رژیم طلوع کند” که شد احمدی نژاد! او هم دوره ای با سرکوب و بگیر و ببند سعی کرد همان سیاستهای بانگ حهانی را ادامه دهد و حذف سوبسیدهای دولتی را با “یارانه ها” توام کرد تا شاید به مردم نشان دهد “مردمی است”! جنایتهای او در برابر کارگر و زحمتکش جامعه ثبت شد و بحرانهای سیتست خارجی بیشتری افرید تا سرانجام حلقه های محاصره اقتصادی با ماجراجوئیهای گاه بگاه کار دست رژیم اسلامی داد و لازم شد یکبار دیگر رژیم چهره عوض کند! این بود که روحانی را دوباره از کیسه مشترک خامنه ای رفسنجانی کشیدند بیرون!

آنطرف یعنی در غرب هم در چند سال گذشته اوضاع به شدت بحرانی بود.بزرگترین بحران سرمایه داری را غرب دارد می گذراند.ورشکستگی های دولتها در اروپا و امریکا موج بیکارسازیها فقیر شدنها و کاهش حمایتهای دولتی جنبشهای ۹۹ در صدیها و انقلابات خاورمیانه دنیا را لرزاند و از غرب و خصوصا حکومت امریکا یک پدیده ورشکسته و رو به فرار باقی گذاشت.

معادله بالا یک منطق را جلو گذاشت و آن همینست که دو طرف بحران زده و ورشکسته یعنی اسلام سیاسی و حکومتهای غرب بیایند دنبال “مذاکره” و یکجوری با هم کنار بیایند . وقتی دو طرف صحنه خوب کتک خورده اند مجبورند “صلح کنند” ! این یک توافق دوجانبه است برای ماندن!

حالا عده ای در راست و چپ اپوزسیون این توافقها را معادل “متعارف شدن” سرمایه داری می دانند! دارند در همان بوق می دمند که دمیده بودند در گذشته! بیشتر روایت خودشانست نه بحثی از واقعیتی جدید

(۲)مذاکرات هسته ای بعنوان بخشی از سیاست مذاکره و کاهش درگیریها-راه حلهای پراگماتیک

در مقالات قبلی توضیح دادم که حکومت امریکا حاضر است شرط تولید صلح امیز انرژی و سوخت اتمی (تا ۲۰ در صد غنی سازی) را بپذیرد.این تحولی مهم در چرخش سیاست امریکا در مورد رژیم است و برای رژیم محل فراری مهم فراهم می کند.قبلا حکومت امریکا اینرا نمی پذیرفت و خواهان فروش اورانیوو بستن تمام مراکز غنی سازی اورانیوم در ایران بود.این چرخش حکومت امریکا در بستر بحران حکومتی غرب و امریکا، بحران در سوریه و ناتوانی غرب در ارام سازی منطقه قابل توضیح است.رژیم اسلامی در همین حد حاضر است مسئله تحریمها را کنار مسئله اتمی بگذارد و خواهان پایان تحریمها شود تا در مقابل با غرب و امریکا همکاریهای وسیعتری بکند.

آنچه در پشت این مذاکرات پنهان است، رسمی کردن مجدد این حکم است که حکومت امریکا تلاشی برای سرنگونی رژیم اسلامی انجام ندهد و فشار عمومی را روی رژیم کاهش دهد.اینها مقرارات اصلی این سری از مذاکرات و توافقات است. هم رژیم و هم حکومتهای غرب و حکومت امریکا به این مذاکرات به شیوه ای بسیار پراگماتیک نگاه می کنند و در آن مفری برای بقا تا مرحله بعد می جویند.این مذاکرات ایدئولوژیک نیست دقیقا و دقیقا پراگماتیک است.

(۳)ما جرای “متعارف شدن سرمایه داری”

کف زدنهای راست و بخشی از چپ که خودش را جکمتیست می داند بر این اساس استوار است که موقعیتی بنام “سرمایه داری متعارف” می تواند در ایران وجود داشته باشد که رژیم اسلامی با کمک غرب دارد به سمتش می رود! از دید من این نفهمیدن اصل ماجرا یا سقسطه ای بیش نیست.رژیم اسلامی که هیچ لیبرالترین حکومتهای ایران نمی توانند متعارف شوند! نمی توانند مدلهای شبیه ترکیه را حتی بازتولید کنند.بحران سرمایه جهانی نشان داده که اون مدلهای متعارف جهان سومی از سرمایه داری دارد دورانشان تمام می شود و مرتب بیشتر به مراکز بحران جهانی تبدیل می شوند.اگر چند دهه گذشته سیستمهای سوسیال دموکراسی به مناطث زلزله سرمایه داری تبدیل شدند حالا آیا می شود به متعارف شدن سرمایه داری در ایران و پیوستن “کلیه جناح های بورژوازی به پوزسیون” دلخوش بود؟!

سرمایه داری حتی صرف نظر از ایدئولوژی اسلامی موجود ، توان متعارف شدن ندارد. دموکراسی نمی تواند در ایران شکل بگیرد.دموکراسی به حداقل ازادیهای اجتماعی خصوصا ازادی اکثریت جامعه نیاز دارد.جامعه ای که ۸۰ در صدش را مزدبگیران شامل می شوند و راهی جز کاهش مداوم قیمت نیروی کار برای “رشد سرمایه داری” برش مترتب نیست، نمی تواند خطر دموکراسی را حتی به گردن بگیرد.رژیم اسلامی باشد یا رژیم پهلوی یا هر فکلی غربگرای دیگر ! “نامتعارف بودن” نظام سرمایه به ایران حتی مشروط به حکومت کنونی ایران هم نیست.

طبعا حکومت اسلامی تناقضهای درونی و ماهوی خودش را به تضادهای رشد سرمایه داری وارد می کند.طبعا اسلام سیاسی در تناقضات مشخص با نظام سرمایه جهانی هست.اما حتی وقتی این نظام نباشد حتی وقتی تمامی ادعاهای ایدئولوژیکش را پس بگیرد.اخوندهایش را بردارد و با مکلاها عوض کند باز هم دچار تناقضهای نظام سرمایه داری است.باز توان سازماندهی دموکراسی بیرون از خود را ندارد باز نمی تواند دموکراسی مدل غربی را در ایران بازتولید کند و لذا ؟ “متعارف” نخواهد شد که هیچ مرتب به لبه بحران تلاشی نزدیکتر خواهد شد.

(۴) کمونیستهای کارگری و حامیان “متعارف شدن سرمایه داری”

نبرد بین حامیان نظریه متعارف شدن سرمایه داری با مخالفانش یک نبرد جدی و محوری سیاسی است.یک جنگ تئوریک فقط نیست.حامیان روحانی در راست، و حامیان نظریه متعارف شدن سرمایه داری در “چپ” از این نظریه یک پرچم برای پراتیک معینی می سازند.پرجم برای ادامه خانه نشینی و “رفتن به اعماق مراکز صنعتی” و دوری از شعار سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی!

کمونیستهای کارگری بر عکس باید نشان دهند که اولا تلاشهای مرحله ای روحانی و حکومتهای غرب تلاشهای پراگماتیک و مرحله ای است برای بقا و پتانسیل استقرار و تداوم آن حتی نه قابل پیش بینی است و نه حتی ربطی خواه داشت به “متعارف شدن نظام سرمایه”! برای حکومتهای غرب و حکومت امریکا حتی “پروژه گسترش دمکراسی” در ایران اهمیت ندارد.اونها دنبال کاهش بحراتهای خود هستند.مدتهاست در عمل نشان داده اند که فقط و فقط کاهش بحرانها و درد سرها را می جویند.سازش با روسیه و چین و حتی رهبران کره شمالی ، ربطی به پروژه متعارف شدن سرمایه داری نداشت.با رژیم اسلامی هم همین سیاست را دنبال می کنند.”همزیستی مسالمت امیز” می کنند تا امروز را به فرادی بهتر تبدیل کنند.این یک سازش پراگماتیک و مقطعی است.

راه کمونیستها راه مبارزه برای افشای این حرکتها و سازمان دادن انقلاب بر علیه رژیم اسلامیست.طبقه کارگر و کلیت مزدبگیر جامعه ایران از این سازشها سودی نمی برد.بیشتر اعدام می شود بیشتر سرکوب می شود.از وجود این فضاهای بحرانی و نوشیدن جام زهرها و افزایش درگیریهای جناح های حکومتی باید جامعه را به جلو کشید و مطالبات جامعه را گذاشت جلو . فریب مدعیان بهبود اوضاع یا متعارف شدن سرمایه داری را افشا کرد.

منابع بیشتر:

(۱)مظفر محمدی:ایران بعد از انتخابات

 http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=44470

(۲) محمد فتاحی: رابطه جمهوری اسلامی با امریکا و تاثیر آن بر جنبش های سیاسی اجتماعی در ایران

http://www.azadi-b.com/M/2013/10/post_465.html

(۳)کاظم نیکخواه: آیا بحران اتمی رو به پایان است؟

http://www.azadi-b.com/G/2013/10/post_62.html

(۴)آندره دو نسنرا، تحلیلگر صدای آمریکا :بخش بزرگی از فعالیتهای اتمی ایران سری است

http://www.rowzane.com/html/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/4083-%D8%A2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D9%86%D8%B3%D9%86%D8%B1%D8%A7

(۵)جمهوری اسلامی۱۶نفر را به اتهام “مخالفت بانظام” امروزدر زاهدان اعدام کرد

http://www.rowzane.com/html/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/4087-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%DB%B1%DB%B6%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AF.html

(۶)درخواست دولت اوباما از کنگره برای تأخیر در افزایش تحریم‌ ایران

http://www.rowzane.com/html/ایران/۴۰۸۹-درخواست-دولت-اوباما-از-کنگره-برای-تأخیر-در-افزایش-تحریم‌-ایران.html

(۷)رادیو آمریکا،شرمن: آمریکا خواهان توقف تحریمهای جدید است

http://www.rowzane.com/html/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/4082-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%8C%D8%B4%D8%B1%D9%85%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA.html

(۸)افق “توافقهای مقطعی” جناح های حاکمیت امریکا برای باز کردن دولت(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۴۹۰-افق-توافقهای-مقطعی-جناح-های-حاکمیت-امریکا-برای-باز-کردن-دولت

(۹)نگاهی نزدیکتر به مصاحبه روحانی با کرستین امانپور(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۴۵۴-نگاهی-نزدیکتر-به-مصاحبه-روحانی-با-کرستین-امانپور