نبود بخش مربوط به دفاع از حقوق انسانی همجنسگرایان در “برنامه دنیای بهتر” / بخش ۱۶ از نقد برنامه “دنیای بهتر”

نبود بخش مربوط به دفاع از حقوق انسانی همجنسگرایان در “برنامه دنیای بهتر”

بخش ۱۶ از نقد برنامه “دنیای بهتر”

از: سعید صالحی نیا

salehinia@aol.com

۱۹ اکتبر ۲۰۱۳

مقدمه:

همانطور که در مقالات قبلی(۱) توضیج دادم، حقوق شهروندی پدیده ای دائما در حال گسترش است و لازمست با رشد درک جامعه از حقوق انسانی مرتب توسعه یابد و در برنامه سیاسی تحزب کمونیزم کارگری هم منعکس شود. در دوران فعالیتم در حزب کمونیست کارگری شخصا و در سطح حزبی همراه فعالین دیگر این حزب چندین بار در تظاهرات دفاع از حقوق همجنسگرایان شرکت کردم و برنامه های تلویزیونی متعددی هم در دفاع از حقوق این بخش اسیب پذیر ارائه دادم. تحزب کمونیست کارگری اولین تحزب سیاسی ایرانست که در پراتیک خود دفاع از حقوق همجنسگرایان و خصوصا افشای ماهیت ضد همجنسگرای رژیم اسلامی و اعدام همجنسگرایان را هدف کمپینهای خود قرار داده. مشکل اینجاست که در برنامه این حزب، بخش مستقلی در این موضوع مهم وجود ندارد و حتی نامی هم از این بخش از جامعه نیست!(۲)

همجنسگرایان(چه مرد و چه زن) همراه بخش های دیگر منجمله انسانهائی که گرایش جنسی به زن و مرد همزمان دارند یا آنها که علاقه به پوشیدن لباس جنس مخالف دارند یا می خواهند بدن خود را به شکل جنس مخالف در آورند بخشی از جامعه انسانی بوده اند و مطالعات چند دهه اخیر نشان داده که اکثریت مطلق این پدید ها طبیعی است و حتی بیماری محسوب نمی شود.این جمعیت بین ۱ تا ۵ در صد هر جامعه ای را شامل می شود که متاسفانه تحت فشارهای مذهب و ارتجاع فرهنگی در تمام دنیا تحت فشار شدید فرهنگی و روانی و قانونی حکومتها و جامعه بوده اند.اعدام شده اند و تحت شدیدترین حقارتها قرار گرفته اند و هویت انسانی برابرشان کاملا انکار شده است.

حتی در دوران حکومت شوروی(لنین) هم با وجود ممانعت قانونی از سرکوب این اقلیت در اویل انقالاب در روسیه، در کشورهای “خاور” لنین و حکومتش پذیرفتند که مجازاتهای مذهبی در مورد این گروه قانونی باشد و در دوران استالین رسما همجنسگرائی غیر قانونی بود و مجازات ۵ سال زندان داشت. وضعیت در کشورهای غربی هم بهتر نبود تا اواخر قرن ۱۹ که بتدریج جنبشهای حقوق همجنسگرایان در اروپا رشد کرد و سرانجام در دوران بعد از جنگ دوم جهانی به بخشی از جنبش حقوق مدنی تبدیل شد.

در این مقاله کوتاه نگاهی عمیقتر به این مسئله می اندازیم تا خواننده قانع شود که هیچ جنبش انسان محور نمی تواند در این موضوع سکوت کند و حقوق این بخش از جامعه حتما باید در برنامه “دنیای بهتر” و قوانین حکومت آزاد ایران منعکس شود:

(۱)مسئله همجنسگرایان، دگر جنس گرایان و ترانس چندرها در ایران و کشورهای اسلام زده

همه فعالین آزادیخواه می دانند که این بخش جمعیت چقدر در ایران و کشورهای اسلام زده هم توسط حکومتها و هم مردم مورد تهدید و توهین هستند و از حقوق اولیه خود محروم هستند.حتی گفتن اینکه فردی به این جمعیت تعلق دارد “خجالت و شرم” محسوب می شود.خانواده ها و خود افراد پنهان می کنند. این افراد قرنهاست مورد آزار هستند.کشته می شوند و حقوق اولیه انسانیشان حتی توسط دوستان و خانواده رعایت نمی شود.

رژیم پهلوی و رژیم اسلامی هردو هموفوب بودند و هرگز حقوقی برای این افراد قائل نبودند.همجنسگرائی در مذاهب ابراهیمی و اسلام یک گناه کبیره است و مستحق اعدام و پرتب به جهنم برای همیشه است. اعدام همجنسگرایان یک پدیده شناخته شده و روزمره در رژیم اسلامی بوده است جالبست که گاها رژیم اسلامی حتی وجود این بخش از جامعه را انکار کرده است.

همانطور که زن و کودک اهداف اولیه درک اسلامی و مذهب هستند ، بیشتر و اشکارتر حتی این بخش از جامعه مورد تنفر اسلام و مذهب است. اینها .واقعیت است و مشکل حتی بیشتر می شود که چپ ایران هم این بخش را اصلا انکار می کرده و چون مذهب زده بود از دفاع از حقوقشان سرباز می زد! تنها با عروج کمونیزم کارگری بود که این بخش از جامعه در پراتیک مبارزات برای حقوق انسان مورد توجه قرار گرفتند اما متاسفانه بطور رسمی بخشی در دفاع از این بخش از جامعه در برنامه “دنیای بهتر” خالی است!

(۲)رئوس عرصه های حقوق همجنسگرایان، دگر جنس گرایان و ترانس جندرها:

* این بخش از جامعه را باید بعنوان یک بخش کنار سایر جمعیت برسمیت شناخت.تمامی حقوق شهروندی از جمله حق اموزش بهداشت و حمایت قانون و حق ازدواج  و داشتن فرزند و نگهداری از فرزند و مالکیت شخصی بر زندگی و…باید به این بخش از جامعه تعلق بگیرد

* این بخش از جامعه نباید مورد هیچگونه تهدید قانونی یا غیر قانونی قرار گیرد.نظام اموزشی جامعه باید مرتب در بالا بردن درک جامعه نسبت به اینها سرمایه گذاری بشود. همجنسگرائی، دگرجنس گرائی و ترنسوسدیزم هیچکدام جرم محسوب نمی شوند.یک گرایش طبیعی انسانی هستند و اگر فردی از این بخش، نیاز به مراقبتهای ویژه پزشکی یا درمانی داشته باشد جامعه موظف است این خدمات را بطور رایگان در اختیار آنها قرار دهد.

*نهادهای حمایت از حقوق این بخش از جامعه باید توسعه یابد.مدیا وظیفه دارد به مسائل این بخش از جامعه مرتب بپردازد

*از انجا که این بخش از جامعه مستعد بیماریهای ثانویه روانی و بدنی بخاطر وضعیت فرهنگی جامعه است باید تحت حمایت ویژه بخش بهداشتی قرار داده شود و حمایتهای اضافی به آن تعلق گیرد

*هر گونه تبعیض قانونی و غیر قانونی و فرهنگی نسبت به این بخش جامعه باید جرم محسوب شود.

*از انجا که در دوره انتقال هنوز جامعه دچار ضعف بینش و تبعیض درونی شده نسبت به این بخش از جامعه است باید قوانین حمایت ویژه نسبت به آنها وضع شود و نهادها و تشکلهای مدافع حقوق این بخش از جامعه باید در تمامی عرصه های زندگی حق نظارت داشته باشند تا از برابری حقوقی انها توسط نمایندگانشان اطمینان حاصل شود

*نمایندگان این بخش از جامعه مثل نمایندگان جنبش زنان و دفاع از کودک و حقوق کارگر و سایر بخشهای مطالباتی باید در شوراها فعال باشند چه در زمینه تصویب قوانین و چه نظارت بر اجرای قوانین

خلاصه:

جامعه مذهب زده و فرهنگ عقب افتاده عامل مهم تجاوز به حقوق همجنسگرا، دگرجنس گرا و ترانسجندرها بوده است.قرنها و قرنها این بخش از جامعه سرکوب شدند کشته شدند تکفیر شدند.این جامعه را باید از حقوق برابر و انسانی برخوردار کرد.تحزب جنبش کمونیزم کارگری باید طلایه دار تثبیت حقوق انسانی آنها باشد.بخش مستقلی در این موضوع مهم باید به برنامه “دنیای بهتر ” اضافه شود.صرف نظر از اینکه چرا در برنامه کنونی سخنی در این موضوع نیست، سکوت و ادامه اش نباید تحمل شود.

منابع دیگر:

(۱)آرشیو نقدهای به برنامه دنیای بهتر از: سعید صالحی نیا

http://monazere-siasi.com/در-نقد-برنامه-دنیای-بهتر

(۲)برنامه دنیای بهتر

http://www.wpiran.org/asnsad-mosavab-wpi/index-asnad.htm

(۳)حقوق همجنسگرایان

http://legal-dictionary.thefreedictionary.com/Gay+and+Lesbian+Rights

(۴)سابقه تاریخی مبارزه برای حقوق همجنسگرایان، دگرجنس گرایان و ترانسجندرها(آنها که علاقه به پوشیدن لباسهای جنس مخالف یا تغییر شکل بدن به جنس مخالف دارند)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lesbian_and_gay_rights

(۵)کمیسیون بین المللی حقوق همجنسگرایان

http://www.iglhrc.org/

(۶)وضعیت حقوقی همجنسگرایان در “اتحاد شوروی”

http://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_rights_in_the_Soviet_Union#Soviet_Union