تلاشهای دیر هنگام اما خجسته حمید تقوائی برای پیوستن به فعالین سازماندهی بلوک چپ

تلاشهای دیر هنگام اما خجسته حمید تقوائی برای پیوستن به فعالین سازماندهی بلوک چپ

مقدمه:

نزدیک دو سالی می شود که فعالین چپ ، چه منفردین و چه  در سازمانهای مختلف سیاسی ایران تلاشی مجدد را شروع کرده اند برای ایجاد نزدیکی سیاسی بین چپها و کمونیستها تا چپ ایران بتواند نقش تاریخی خود را بهتر و گسترده تر در مبارزه حاد طبقاتی ایفا کند.هر کس که حتی دستی دور بر آتش تاریخ معاصر ایران دارد و شکستهای پی در پی جامعه ایران برای پایان دادن به بساط نظام سرمایه و دیکتاتوری مشاهده کرده می تواند به این نتیجه رسیده باشد که ضعف مهم چپ ایران اینست که توان ارائه یک گفتمان متحد و سازمانیافته سیاسی نداشته و این باعث شده که درون تفکرات ایدئولوژیک و فرقه خود غرق شود و نتواند سربزنگاه تاریخی نفش ایفا کند.

لذا تلاش برای ساختن بلوگ چپ نه از سر اتحاد ایدئولوژیک بلکه از سر اتحاد حوزه ای و سیاسی نه تنها نیاز مبرم جامعه بوده بلکه ضعف مهم چپ ایران است. نزدیک به یکسال پیش نزدیک ۲۵ سازمان و حزب چپ و تعداد زیادی از فعالین منفرد به این نیاز رسیدند و اولین نشست برای سازماندهی اتجاد سیاسی را در آلمان برگزار کردند و بعد احلاس دوم بود(۱) که در اسناد آن حوزه عمومی فعالیت مشترک که مبارزه برای آزادی و برابری طلبی، سوسیالیزم و پایان دادن به بساط رژیم اسلامی و همه جناح هایش هدف قرار گرفته بود و توصیه شده بود که سازمانها و احزاب درون این نشست به تلاششان برای گسترش گفتمان اتحاد سیاسی ادامه دهند.

اما ببینیم احزاب کمونیست کارگری چه موضعی گرفتند؟

(۱)مواضع ابتدائی احزاب کمونیست کارگری در مورد پروژه اتحاد چپ:

گروه “اتحاد کمونیزم کارگری” تنها گروهی بود که در اجلاس اول شرکت کرد. در آنزمان دو حزب دیگر کمونیست کارگری سکوت کردند و حتی نقد جدی هم به این جریان ارائه ندادند. مدتی گذشت و حزب کمونیست کارگری از سمتی و حکمتیستها از سوی دیگر مدعی شدند که “نمی شود” اینها تعریفشان از سوسیالیزم درست نیست..بعضی هاشان راست هستند و قبلا هم تلاش کرده اند نشده! (۱) نمونه مخالفت محمد آسنگران در حزب کمونیست کارگری نمونه بسیار جالبی بود از درک ایدئولوژیک و بسته که سنتا این احزاب را از درک واقعیت اتحاد و مکانیزمهایش عقب نگه داشته که در همانزمان من در نقدی بهش پرداختم.

موازی با بحثهای حول این سمینارها بود که حمید تقوائی رهبر حزب کمونیست کارگری در سخنرانی در اروپا فراخوان معروفش برای “اتحاد بین احزاب کمونیست کارگری” را مطرح کرد مه از دید من تلاشی بود که سعی داشت “پاسخ آلترناتیو” به بحث اتحاد نیروهای چپ بدهد!

ایرادهای متعددی این بحث حمید تقوائی داشت که من بازهم همانموقع در مقالاتی از جمله مقاله “افتاب آمد دلیل آفتاب” بهش پرداختم و نشان دادم که حمید تقوائی اتحاد حزبی را با اتحاد سیاسی بین نیروهای چپ یکی گرفته و اتفاقا پیشنهاد اوست که عملی نیست و گردش به عقب است. جالبست که حمید تقوائی تا آنچا جلو رفت که گفت”باید بدون هیچ پیش شرط برویم توی جلسه اتحاد با حکمتیستها و نقطه از سر خط شروع کنیم”! خوشبختانه این پیشنهاد او از سوی حزب رحمان حسن زاده مردود اعلام شد و پیشنهاد حمید تقوائی روی دستش ماند.

از دید من اما همینکه حمید تقوائی و تعدادی معدود از رهبری حزب کمونیست کارگری ایران متوجه شده اند که حزبشان و احزاب کنونی بواقع از جلو بردن انقلاب ایران ناتوانند و در قالبهای موجود نمی شود کاری کرد ، خودش بسیار اهمیت داشت و تا حدی روشن بینی حمید تقوائی را نشان داد هر چند که پاسخ واقعی او به مسئله کاملا بی ربط و غیر واقعی بود.

من همانموقع در مقاله ای جدا اعلام کردم که احزاب کمونیست کارگری فاقد تئوری منسجم اتحاد هستند و لذا توانائی درک گفتمان سیاسی و مدرن اتحاد را ندارند.(۱)

(۲)تلاشهای دیرهنگام اما خجسته  اخیر حمید تقوائی:

در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ در استکهلم ، سمیناری در موضوع سالگرد کشتار زندانیان سیاسی انجام شد که از جهت سیاسی به نظر من یک قدم مثبت بود از سوی حمید تقوائی که بالاخره پذیرفت که کنار برخی از بنیانگذاران پروژه اتحاد چپ بنشیند! مصاحبه او در کنار حسن حسام هم جالب بود چرا که اونجا اولا بحث اتحاد را از موضع سیاسی مطرح کرد و دوما پذیرفت بسیاری از درگیریها و جدائی های حزبش هم تاریخا بخاطر درک ایدئولوژیک حاکم به کمونیزم کارگری اتفاق افتاده.(۲)

از دید من این سمینار بهانه ای بود برای اینکه بالاخره حمید تقوائی هم کنار چند پایه گذار پروه چپ، از جمله: ابراهیم علیزاده: حزب کمونیست ایران)، عباس توکل:( فدائیان اقلیت)، حسن حسام:( سازمان راه کارگر-کمیته مرکزی)،علی صادقی از حزب رنجبر در میز گردی بنشیند و بپذیرد که می شود اینکار را کرد و بقول خودش نجس هم نشد!

از دید من این تلاش حمید تقوائی تا همینجا شایسته تقدیر است و علامت شجاعت اوست. او احساس مسئولیت نشان داده و از پیله ای که خودش مدتی برای خودش ساخته بود توانسته بیرون بیاید.باید به او تبریک گفت.

(۳) راه جمید تقوائی پر ستگلاخ است اما او باید پیش برود

حضور حمید تقوائی در سمینار کشتار زندانیان سیاسی در استکهلم یک حضور نمادین و سیاسی بود برای شروع شرکت حزب کمونیست کارگری در پروژه اتحاد.درون این حزب هنوز بسیاری مقاومتها وجود دارد.هم در سطح رهبریش و هم درون کادرهایش که گاها بزرگترین مفاومتها برای هر تغییر بوده اند! فرقه ایزم در حال توسعه از معضلات حزب کمونیست کارگری و تمامی احزاب به این نام است و شکستن این فرقه ایزم و تغییر جهتهای رادیکال حتی در حد رهبران این احزاب هم نبوده است! می گویند خود منصور حکمت هم در زمان حیاتش مشکل بزرگی داشته با حزبش و مقاومت درون حزبی را در بسیاری موارد هم شکوه داشته و هم می گفته که “حزبش خط او را نمی رود!”

لذا یک معضل بززگ حمید تقوائی مثل هر رهبر سیاسی اینست که با هوادارانش چه بکند و چکونه اونها را قانع کند که سیاستهای تا دیروز خودش را بکنار بگذارند!

این معضل را ضرب کنید در جناح بازیهای درونی حزب کمونیست کارگری و ناتوانئیهای تاریخی حمید تقوائی در جهت دادن به حزبش وقتی این جناح بندیهای پنهانی جلوی او می ایستند! خلاصه دینامیک این حزب هنوز مانده که آماده تغییرات بنیادین بشود و نمونه ساده اش همین عدم توانائی این حزب است در تجدید نظر در برنامه ۳۰ ساله اش!

به هر صورت امید من اینست که حزب کمونیست کارگری گرچه دیر، اما بالاخره به چنبش برای سازماندهی بلوک چپ بپیوندد و نقش مثبتی در چلو کشیدن سیاسیت و گفتمان چپ ایفا کند.

منابع دیگر:

(۱)نمونه هائی از مقالات این نویسنده در دفاع از تلاش برای سازماندهی بلوک چپ:

سعید صالحی نیا: چسبیدن به متدهای گذشته سد مهم سازماندهی قطب چپ

http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۶۹-چسبیدن-به-متدهای-گذشته-سد-مهم-سازماندهی-قطب-چپ

سعید صالحی نیا: متد” مخالفت” با سازماندهی قطب چپ از منظر “یک کمونیست حقیقی”!

http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۵۱-متد-مخالفت-با-سازماندهی-قطب-چپ-از-منظر-یک-کمونیست-حقیقی

سعید صالحی نیا: حق با حسن حسام است، چپ نمی تواند حول یک حزب متحد شود

http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۴۶-حق-با-حسن-حسام-است،-چپ-نمی-تواند-حول-یک-حزب-متحد-شود

سعید صالحی نیا: نیاز مبرم به تئوری دینامیک اتحاد در میان صفوف کمونیستهای کارگری

http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۴۴-نیاز-مبرم-به-تئوری-دینامیک-اتحاد-در-میان-صفوف-کمونیستهای-کارگری

سعید صالحی نیا:آفتاب آمد دلیل آفتاب! در حاشیه پاسخ حکمتیستها به حزب حمید تقوائی در موضوع اتحاد

http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۳۰-آفتاب-آمد-دلیل-آفتاب

سعید صالحی نیا: در حمایت از دومین نشست احزاب و سازمانهای چپ و کمونیست

http://monazere-siasi.com/مقالات/مقالات-سال-٢٠١٣/۳۲۸-در-جمایت-از-دومین-نشست-اجزاب-و-سازمانهای-چپ-و-کمونیست

(۲)نمونه ای از تلاشهای اخیر حمید تقوائی برای ایجاد همانگی با فعالین پروژه اتحاد چپ:

میزگرد سیاسی استکهلم با شرکت پنج حزب و سازمان چپ – بخش اول

http://www.youtube.com/watch?v=KaoEOQ_MbEg

میزگرد سیاسی استکهلم با شرکت پنج حزب و سازمان چپ – بخش دوم

http://www.youtube.com/watch?v=MS2rOtyog_I

بخش دوم میزگرد سعید افشار با حمید تقوایی و حسن حسام – پرسش و پاسخ با شنوندگان

http://www.azadi-b.com/J/2013/10/post_306.html

از انشعاب های گذشته تا طرح ها و برنامه های حال و آینده … گفتگوی سعید افشار با حمید تقوائی و حسن حسام (بخش اول)

http://www.azadi-b.com/J/2013/09/post_259.html