غروبى براى فاشیسم

روز هیجدهم سپتامبر در یک عملیات سازماندهى شده توسط یک باند بیست نفره ازحزب فاشیستى گولدن داون (طلوع طلایى) در خیابانهاى آتن و با حضور پلیس،پاولوس فیساس موزیسین چپ و عضو فعال یک گروه ضد فاشیستى با ضربات مهلک چاقو به قتل رسید. قتل فیساس به دنبال مجموعه اقدامات فاشیستى گولدن داون و از جمله قتل یک کارگر مهاجر پاکستانى در عملیاتى مشابه قتل فیساس در فوریه سال جارى نقطه عطفى تعیین کننده در مقاومت یونان در برابر فاشیسم و نژادپرستى بود.
به دنبال قتل فیساس،پرونده جنایات گولدن داون و همدستى پلیس یونان در این جنایات باز شد. تمام شواهد حاکى از همدستى پلیس و از جمله اموزش نظامى سه هزار نفر از اعضاى این حزب براى تعقیب و آزار مهاجران در یونان دارد. هزاران نفر از مردم آزادیخواه در اعتراض به این جنایت هولناک وآشکارا فاشیستى به خیابان آمدند و با گارد گرفتن در مقابل پلیس و اعضاى گولدن داون،نیروى مقاومت خود را به نمایش گذاشتند و معادله قدرت را به نفع انسانیت تغییر دادند. روز بعد دو تن از امراى پلیس در اعتراض به همقطاران خود،از کار کنار کشیدند و چند روز بعد حزب گولدن داون غیرقانونى اعلام شد.دستگیری رهبر این حزب توسط پلیس به کشمکش حاد در جامعه یونان میان قطب راست و چپ جامعه منجر شده است.
گولدن داون سمبل فاشیسم در یونان و گرز سهمگین راستگرایان در یونان است که طى نزدیک به سه دهه پرونده سیاهى از فاشیسم بر جاى گذاشته است. خارجى ستیزى،کمونیست ستیزى،یهودى ستیزى و ضدیت با دگرجنس گرایان از مشخصه هاى فاشیسم در دوران هیتلر، بى کم و کاست در اجندا و پراتیک این حزب تکرار مى شود که آخرین نمونه آن قتل پاولوس بود.گولدن داون بر متن بحران عمیق اقتصادى در یونان که بیکارى گسترده، قطع خدمات اجتماعى،بالا رفتن مالیات ها،کاهش حقوق و دستمزدها و همه و همه در خدمت نجات بانکها از تبعات ناگزیر آن است، رشد کرد. در یونان که سیر کردن شکم به اصلى ترین معضل توده هاى محروم و اقشار آسیب پذیر تبدیل شده است و انواع انجمن هاى “خیریه” و البته ارتجاعى و ریاکار مذهبى در جامعه گسترش یافته، فضا براى احزاب فاشیستى چون گولدن داون نیز مساعد بود تا از طریق ارائه خدمات اجتماعى (البته براى یونانیان اصیل) و نیز استثمار مضاعف کارگران مهاجر و بهره کشى از آنها بدون پرداخت دستمزد و در موارد متعدد اذیت و شکنجه مهاجران”غیرقانونى” در کنار بورژوازى حاکم به فعالیت بپردازد.با قتل پاولوس مقاومت چپ جامعه در برابر عنان گسیختگى فاشیسم وارد فاز جدیدى شده است که مى تواند به همبستگى بیشتر و سازماندهى و انسجام بیشتر چپ و کمونیسم در یونان بینجامد.