اعتصاب پیروزمندانه قهرمانان کشتی فرنگی ایران!

مسابقات کشتی قهرمانی جهان در رشته های آزاد و فرنگی طی روزهای ٢۴تا٣١شهریور ماه٩٢در بوداپست پایتخت مجارستان برگزار شد. تیم کشتی آزاد ایران با کسب دو مدال طلا، یک نقره و دو برنز به مقام اول قهرمانی جهان رسید. تیم فرنگی نیز با کسب ٢ مدال طلا و ٢٩ امتیاز در رده چهارم جهان قرارگرفت. 
قبل از برگزاری این مسابقات، کارمندان فدراسیون کشتی ایران و ورزشکاران کشتی فرنگی کار در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود در فاصله بین ماه های مرداد و شهریور اعتصاب کردند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا”ابتدا حدو ٢٠٠ نفر از کارمندان قرار دادی و رسمی وزارت ورزش و جوانان روز سه شنبه اول مرداد ١٣٩٢در اعتراض به عدم پرداخت حقوق ٢تا۵ ماه و پرداخت نشدن چندین ماهه حق بیمه خود دست به اعتصاب‌زده و اعتراض‌شان را علنی کردند.”
یک هفته قبل از اعزام تیم های کشتی فرنگی و آزاد به مسابقات جهانی در بوداپست”امیرعلی اکبری”فرنگی کار در وزن١٢٠کیلو گرم درباره ترک اردو ی آمادگی از سوی ملی‌ پوشان کشتی فرنگی، به ایسنا گفت”بچه‌ها تصمیم قاطعی گرفته‌اند که اردو را ترک کنند، چون تبعیض و دروغ خسته‌شان کرده است. ما در اردوها املت و عدس پلو خوردیم، خودمان از بیرون گوشت خریدیم و استفاده کردیم، حرفی هم نزدیم، الان بحث تبعیض، دروغ گفتن و گرو کشیدن به میان آمده است. بحث ما پول نیست، بلکه بحث بر سر تبعیضی است که بین کشتی گیران آزاد و فرنگی کار توسط مسئولین اعمال میشود.”علی اکبری در مسابقات کشتی فرنگی روز ٣١ شهریور ٩٢در مسابقات جهانی کشتی فرنگی در بوداپست مدال طلا گرفت.
به این ترتیب روز شنبه ٢٣شهریور تمامی اعضای تیم ملی کشتی فرنگی اعزامی به رقابتهای جهانی بوداپست در اقدامی هماهنگ و اعتراض آمیز، اعتصاب کردند، سپس تصمیم به ترک خانه کشتی گرفتند و در نهایت تهدید به عدم حضور در مسابقات جهانی کردند.
درسال١٣۴٠تختی با سایر کشتی گیران تیم ملی اعتصاب کردند، امتناع آنان از شرکت در مسابقه ها تا بر آورده شدن خواسته های چهار گانه شان ادامه داشت. اعتصاب کشتی گیران تیم ملی فرنگی در روز شنبه ٢٣ شهریور سال ٩٢، دومین اعتصاب پیروزمندی است که در تاریخ مبارزات این رشته ورزشی همراه با کسب دو مدال طلای ورزشکاران فرنگی کار در مسابقات بوداپست به ثبت خواهد رسید.
این اقدام جسورانه کشتی گیران تیم ملی فرنگی زنگ خطری بود برای رژیم اسلامی. کشتی گیران فرنگی کار با توسل به این شیوه از مبارزه مسئولین فدراسیون کشتی را به زانو در آوردند، وزیر ورزش ناچارآ به ارودی آمادگی این ورشکاران رفت و قول داد مسئله را حل کند. در نهایت کشتی گیران فرنگی کار در این عرصه از مبارزه(علنی و قانونی)ابتدا خواست خود را به رژیم تحمیل کردند و سپس روز ٢۵شهریور به اردوی آمادگی برگشتند.
سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی در گفت و گو با سایت اخبار کشتی ایران گفت”حقوق عقب افتاده اعضای کادر فنی تیم های ملی را پرداخت کرده اند”این دست آورد با ارزش ناشی از تجمع اعتراض و اعتصاب کارمندان فدراسیون کشتی ایران است.
خبر گزاری دولتی مهر، این اعتصاب پیروزمند را به زعم خود”غائله”خاتمه یافته ای تلقی کرد، که با واریز کردن پول به حساب کشتی گیران فرنگی روند این رویداد مهم را پایان یافته اعلام میکند!؟
روزانه در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی کارگران، معلمان، کارمندان و سایر مزدبگیران برای افزایش دستمزد و حقوق معوقه خود در محل کار، جلو درب ورودی مجلس، جلو ادارات و سازمان های دولتی به اعتراض و اعتصاب متوسل خواهند شد. این حرکت سازمانیافته و متحدانه ورزشکاران کشتی فرنگی پشتوانه و قوت قلبی است برای اعتراضات روزانه کارگران و اقشار ناراضی در سراسر ایران.
مهمترین دست آورد این اعتصاب جنبه سیاسی این حرکت اعتراضی است، که نه تنها در عرصه ورزش بلکه تجربه ای است برای سایر اقشار زحمتکش و در رأس آنها طبقه کارگر، این نوع از اعلام موضع قاطع در یک تیم ورزشی، آنهم در آن شرایط حساس نشان از تصمیم جمعی کوچک اما مصمم از کشتی گیران فرنگی کار در ایران تحت حاکمیت رژیمی دارد که در آن، تجمع، اعتراض، تظاهرات و اعتصاب ممنوع و غیر قانونی است. اراده جمعی و حرکت نقشه مند این قهرمانان قابل تقدیر، ستودنی و آموزنده است.
این اعتصاب پیروزمند که خبرگزاری مهر آنرا”غائله”ختم شده ای می نامد، در ابعاد بزرگتری از همان “غائله ای”بود که فرمان آن در ٢٨ مرداد سال ۵٨ توسط خمینی و رئیس جمهور دست بوس او بنی صدر ٩ ماه بعدتر تحت عنوان”بند پوتین هایتان را باز نکنید تا غائله کردستان را سرکوب نمائید.” جنبش مقاومت و عدالخواهانه مردم مبارز کردستان با اتهام “غائله کردستان” نه تنها خاتمه نیافت، بلکه به سنگر مقاومت مردم ایران در پایداری و رزمندگی علیه رژیم اسلامی تبدیل شد، که بخشی از این مبارزات از کانال اعتصاب های عمومی در کردستان تحقق و ادامه یافت.
ورزشکاران فرنگی کار نیز با الهام از اعتصابات عمومی در ایران و کردستان از جمله اعتصاب عمومی در روزپنجشنبه ٢٣ اردیبهشت ٨٩ در اعتراض به اعدام فرزاد کمانگر و همراهانش که یبدیل به تجربه ای با ارزش و مهم در سطح سراسری شد، الهام بخش اعتصاب کشتی گیران فرنگی کار در رسیدن به خواست واقعی آنها بود. نه”غائله”مردم انقلابی کردستان و نه”غائله”کشتی گیران فرنگی کار تا سرنگونی رژیم اسلامی پایانی برایشان ممکن نیست.
کارمند معترض، بودجه ناکافی، تغذیه نا مناسب(املت و عدس پلو)، تبعیض، نابرابری، جیب خالی، استرس، عدم مدیریت، فشارهای روحی-روانی(٨۵ در صد از کشتی گیران در شرایط روحی نامناسب آسیب دیده اند) و …. چگونه میتوان در چنین شرایطی آنهم در رشته کشتی، قهرمان جهان شد؟
کشتی گیران فرنگی کار علی رغم این همه نابسامانی و کمبود ها همانگونه که اراده کردند تا در این شرایط خفقان با توسل به اعتصاب خواست واقعی خود را به رژیم اسلامی تحمیل کنند، تمام توان خود را بکار گرفتند تا با کسب مدال عنوان قهرمانی کسب کنند. هر چند کار ساده ای نبود.
پیروزی در دو سطح متفاوت از مبارزه(اعتصاب و مسابقه) دست آوردی مهم، آموزنده و فراموش نشدنی است، این اعتصاب و حرکت اعتراضی در تاریخ ورزش کشتی ایران به اسم این قهرمانان فرنگی کار به ثبت خواهد رسید.
اگر کشتی گیران عزیز تیم آزاد در دفاع از حرکت اعتراضی رفقای خود در رشته فرنگی سهیم می بودند، علاوه بر کسب مدال طلا و کسب قهرمانی در مسابقات جهانی بوداپست، محبوبیت و اتوریته معنوی آنها در میان مردم ورزش دوست، کارگران و جوانان به مراتب از جایگاه بهتر و برتری برخوردار می شدند.
به امید اتحاد و همبستگی سراسری بین ورزشکاران، جوانان، ورزش دوستان و طبقه کارگر جهت مبارزه متحدانه و آگاهانه به منظور سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی که شکوفایی استعدادهای روحی و جسمی جوانان و ورزشکاران یکی از پیش شرط های شکوفایی دیگر استعدادهای جمعی جامعه خواهد بود.
به سهم خود پیروزی در این دو عرصه از مبارزه(اعتصاب و مسابقه)را به کارمندان کادر فنی وزارت ورزش، ورزشکاران کشتی فرنگی و آزاد تبریک میگویم.

۲۰۱۳-۰۹-۲۴