این مرده است که راه می‌رود! وقتی آذرین استراتژیست می‌شود و رضامقدم؟

محمد فتاحی

m.fatahi@gmail.com

ایرج آذرین روزهای آخیر حضور جنجالی اش در سیاست چپ را با درج دو پست در وبسایت های خود و کومله ایها آبدیت کرده است. یک اطلاعیه پلیسی و یک بیانیه سیاسی. اقدام پلیسی شان قبلا جواب گرفته است. مسئولین چند سایت اینترنتی ادعای او مبنی بر بی خبری از واقعه را تکذیب نموده و اعلام کردند که فایل اولیه آن نوشته پلیسی اول بار توسط رفقای آذرین به سایت آنها ارسال شده بوده و آنها به دلیل امنیتی بودن آن از انتشارش خود‌داری کرده‌اند. با اثبات دروغ بودن ادعای اولیه‌، می ماند پاسخ سیاسی به جهت‌گیری سیاسی و نکات اصلی در تئوری هایش.  مشی آذرین مثل همیشه نماینده لیبرالیسم چپ، و در عمل اجتماعی پاسیو، منفعل، خنثی و بی مایه است. این جوابیه به او میخواهد همین نکته را نشان دهد.

 اما قبل از جواب به وی یک نکته را در مورد نقش جدید رضا مقدم بگویم به عنوان کسی که  تشخیص آنرا به خواننده این متن میسپارم. او عمدا اصرار دارد که دانشجویان دستگیر شده فعالین تشکیلاتی حزب حکمتیست بوده‌اند. برای توجیه ایفای این نقش  از مقالات و نوشته‌های کادرهای حزب فاکت می‌آورد تا به سبک مارگیرها ثابت کند که ادعای پلیسی او را تایئد  می‌کنند. ما به درست به نفوذ حکمتیست‌ها نه فقط در دانشگاهها که در محافل فکری و سیاسی کشور اشاره کرده‌ایم. ولی هر کس که قصد همکاری با وزارت اطلاعات را ندارد می‌داند که ما خیلی وقتها در مورد نفوذ لیبرال‌ها و قوم‌پرستان و ناسیونالیست‌های ترک و کرد هم اظهار نظر کرده‌ایم که همه هوادار‌ سیاست‌های آمریکا در منطقه‌اند. کسی هم این نتیجه را نگرفته که منظور ما گسترش اعضای سازمان جاسوسی آمریکا و یا تعلق تشکیلاتی کسانی به احزاب سیاسی قوم‌پرست و ناسیونالیست است، چون همه میدانند اشاره نه به وابستگی تشکیلاتی که به یک گرایش سیاسی است. عینا به همان شیوه وقتی که به درجه نفوذ حکمتیست‌ها در دانشگاه هم اشاره دادیم، معنی آن نه اعلام تعلق و رابطه تشکیلاتی فعالین چپ به حزب که درجه نفوذ گرایش حکمتیست‌ها در دانشگاهها مد نظر است.

ما بیست سال قبل در موارد متعددی به درست ادعا می‌کردیم صدها هزار کارگر و زحکمتکش در کردستان کومه‌له‌اند. بدون اینکه این ادعا اعلام تعلق تشکیلاتی کسانی به کومه‌له باشد. این را آنروز هیچ آدم حتی غیرشرافتمندی علیه کومه‌له و هیچ فعال دستیگر شده‌ای به یک اتهام پلیسی تبدیل نکرد، همچنانکه امروز هم نمیکنند. امروز هم اگر بحث از وجود یک گرایش سیاسی در میان میلیونها دانشجوی کشور است، امثال رضا مقدم و ایرج آذرین از آن پدیده به عنوان یک گرایش سیاسی در جامعه یک پرونده پلیسی مشخص برای این لیست معین یا بخشی از آن درست کرده اند تا در دادگاه علیه شان استفاده شود:

۱- میلاد معینی ۲- بهرنگ زندی ۳- حامد محمدی ۴- آرش پاکزاد  ۵- حسن معارفی ۶- انوشه آزادفر ۷- ایلناز جمشیدی  ۸- مهدی گرایلو  ۹- نادراحسنی ۱۰- سعید حبیبی۱۱- بهروز کریمی زاده ۱۲- کیوان امیری الیاسی ۱۳- نسیم سلطان بیگی ۱۴- علی سالم ۱۵- محسن غمین ۱۶- روزبه صف شکن ۱۷- روزبهان امیری ۱۸- یاسر(صدرا) پیر حیاتی ۱۹- سعید آقام علی ۲۰- علی کلائی ۲۱- امیر مهرزاد ۲۲- هادی سالاری ۲۳- فرشید فرهادی آهنگران ۲۴- امیر آقایی ۲۵- میلاد عمرانی ۲۶- یونس میرحسینی ۲۷- سروش هاشم پور ۲۸- سارا خادمی ۲۹- شوان مریخی ۳۰- رضا عرب ۳۱- پارسا کرمانجیان ۳۲- عابد توانچه ۳۳- سعید آقاخانی ۳۴- مجید اشرف نژاد ۳۵- پیمان پیران ۳۶- مرتضی خدمتلو ۳۷- بهزاد باقری ۳۸- جواد علی زاده، ۳۹- مهدی الهیاری ۴۰- نیما نحوی ۴۱-بیژن صباغ ۴۲- آناهیتا حسینی ۴۳- امین قضایی ۴۴- سروش دشستستانی ۴۵- محمد پورعبدالله ۴۶- بیتا صمیمی زاد ۴۷- سروس ثابت ۴۸- عابد توانچه ۴۹- مهسا محبی ۵۰- اختای حسینی ۵۱- مرتضی اصلاحچی ۵۲- علی کانتوری ۵۳- فرهاد حاجی میرزایی ۵۴-… 

 

 

 رضا مقدم اصرار دارد که الا و بالله این لیست یا حداقل بخشی از آن به شهادت ایشان و وزارت اطلاعات فعالین تشکیلاتی حزب حکمتیست هستند.

دفاع وکیل "داب" آقای رمضان حاجی مشهدی که وکالت لیستی از با شرف‌ترین آدمها در این جامعه بر عهده داشته است را با شیوه  کار رضا مقدم در بستن اتهام به آنها مقایسه کنید:

دویچه‌وله: شما علاوه بر آقای عابد توانچه وکالت دیگر دانشجویان آزادیخواه و برابری‌طلب را پذیرفتید، یعنی فعالان دانشجویی چپ را. اتهام این دانشجویان چیست؟

رمضان حاجی مشهدی: اتهام اینها به موجب پروندهای که در شعبه‌ی دوم دادرسی امنیت انقلاب اسلامی تهران مطرح شده، اقدام علیه امنیت کشور است. ولی اتهامات دیگری هم چون ارتباطات با گروههای سیاسی خارج از کشور و احزاب غیرقانونی به‌زعم دادسرا هم به اینها زده شده است، از جمله شرکت در تظاهرات. ولی عمده‌ی اقدام موکلین من یعنی دانشجویان آزادیخواه و برابری‌طلب، شرکت در تظاهرات ۱۳ آذر سال ۱۳۸۶ است. این تظاهراتی خودجوش و مستقل بوده که دانشجویان به استناد حقوقی که قانون اساسی ایران،اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و میثاق‌های بین‌المللی داده، در مورد دانشگاه به صورت مسالمت‌آمیز برگزار کردند. اما قبل از برگزاری تظاهرات عده‌ای از لیدرهای آنها، چون بهروز کریمی‌زاده (بازداشت شدند)، اینها پس از ماهها بازداشت با وثیقه‌های سنگین آزاد شدند، بجز فرهاد حاجی‌میرزایی. آخرین نفرشان هم علی کانتوری بود که ایشان هم آزاد شد. بهر تقدیر ما منتظر برگزاری محاکمه‌ی عادلانه هستیم که اینها بتوانند در این محاکمه از خودشان دفاع کنند و بالاتر از آن من بعنوان وکیلشان بتوانم فرصت کافی برای مطالعه داشته باشم.

دویچه‌وله: آقای حاجی مشهدی، این دانشجویان، که شما وکالت‌شان را به عهده گرفته‌اید، چه تعداد هستند؟

رمضان حاجی مشهدی: تعداد دانشجویان ب