شورای اسلامی شهر سنندج، مجری سیاستهای سپاه پاسداران در کردستان

در جریان برگزاری نمایش دور چهارم بنام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کردستان، یوسف اسدی (مشهور به غلام) مجری برنامه ی “ریگا” در سیمای استان، طنزپرداز و بازیگر گروه هنری “خم ره وین” سیمای استان که فعالیت هایش مورد تائید ارشاد می باشد، بشکلی حیرت آور و در یک پروسه مهندسی شده، با کسب ۳۹ هزار و ۸۲۳ رای بعنوان عضو اول شورای اسلامی شهر سنندج، سر از صندوقهای رای بیرون آورد. در بازخوانی این رویداد دلائل متعددی را می توان بر شمرد، اما یکی از دلائل این رویداد حیرت آور را می توان دخالت سپاه پاسداران در مهندسی کردن این نمایش نام برد که در ادامه مطلب به آن، و رابطه اش با فعالیتهای هنری اسدی می پردازم.

به دنبال این نمایش و به بهانه آغاز فعالیت دور جدید شوارهای اسلامی، خبرگزاری فارس وابسته با سپاه پاسداران در دو گفتگوی جداگانه با دوتن از دست اندرکاران این شورا یوسف اسدی و سید انور رشیدی ترتیب داده که متن کامل آنها بر روی سایت فارس منتشر شده است. اسدی در این گفتگو با تقلیل آگاهانه مشکلات عدیده مردم شهر سنندج تا سطح مشکلاتی فرهنگی، از اولویتهایش در چهار سال آینده بعنوان عضو شورای اسلامی سخن می گوید.

با بررسی این گفتگو ماهیت فعالیتهای هنری و اولویتهای اسدی و تقابل آن با خواسته ها و مطالبات مردم کردستان بخصوص جوانان جویای کار و زندگی بهتر، و برعکس همخوانی آن با سیاستهای ضد فرهنگی سپاه پاسداران در کردستان را به اثبات خواهم رساند.

از یوسف اسدی بنام یک هنرمند طنزپرداز نام برده می شود، این واقعیت دارد؛ اما رواج این نوع هنر در سنندج و کردستان به زمانی برمی گردد که سپاه پاسداران علاوه بر تسلط نظامی بر جغرافیای کردستان، بر حوزه  ادبیات، مطبوعات و هنر نمایشی نیز چنگ انداخت، و فعالیت تمام گروههای هنری پیشرو و نسبتا” رادیکال، حتی نشریات منتقد چارچوب نظام را تعطیل و ممنوع کرد، و بجای آن با براه انداختن سفیران میلتاریزم هنری، و برگزاری جشنواره های توجیه اعدام و سنگسار زنان، هنر تسلیم و توجیه وضع موجود و به انحراف بردن اذهان مردم و دور کردن آنها از واقعیات تلخی که بر آنها می رود را رواج داد. یوسف اسدی نماینده این نوع هنر مورد نظر سپاه پاسداران و در بهترین حالت هنر خنثی است. هنر تحقیر و سرگرم کردن مردم به مسائل سطحی و دور کردن آنها از پی بردن به عمق فجایعی که توسط سپاه و نظام اسلامی در کردستان به مردم و بخصوص جوانان تحمیل شده است. هنری مورد تائید ارشاد اسلامی، و دستگاه فرهنگ ساز سپاه پاسداران و امامان جمعه. اسدی کارمند سیمای کردستان که برای کسب چنین موقعیتی همانند کاندید شدنش برای عضویت شورا باید از فیلتر دستگاههای اطلاعاتی رژیم عبور کرده باشد، نماینده هنر توجیه وضع موجود و انتقاددات مهار شده و تحت کنترل نهادهای امنیتی است، هنری که در یک فضای دمکراتیک در مقابل تئاتر خیابانی “هزاران خورشید تابان” و ” اکسیژنی برای مرگ” حتی یک روز هم دوام نمی آورد. اما در کردستان تحت سلط دستگاههای امنیتی فعالیت گروه های هنری چون “کمون” و تئاترهای خیابانی بدون مجوز ارشاد ممنوع می شود و در مقابل سپاه پاسداران برای فعالیتهای اسدی نه تنها مجوز صادر می کند، بلکه فضا نیز ایجاد می کند.

این کاراکتر هنر تسلیم و توجیه در چنین فضائی و در حمایت چنین نهادی در حالیکه امکان حضور روزانه در سیمای استان را داشته است، با عبور از فیلتر هئیت هائی اجرائی ناظر بر نمایش انتخابات و وزارت اطلاعات عضو شورای اسلامی شهر می شود. در مقام عضویت شورای اسلامی شهر مشکلات مردم کردستان و اولویتهایش را در گفتگو با خبرگزاری ولی نعمت چنین تشریح می کند.

او در پاسخ به پرسشهای دستوری “شیرین مرادی” خبرنگار فارس پاسخ کلیشه ای و دستوری منطبق با سیاستهای ضد فرهنگی سپاه می دهد و می گوید: بلی. بزرگترین مشکل در شهر سنندج و حتی کل استان بعنوان استانی فرهنگی، مشکلات و خلاء برنامه های فرهنگی است. متاسفانه در حال حاضر خلاء بزرگی در بحث فرهنگی داریم.

پاسخ اسدی با جمله ای از خامنه ای آغاز می شود که چهار سال پیش در سفر به کردستان این استان را استانی فرهنگی معرفی کرده بود.  سپاه پاسداران در این چهار سال با صرف صدها میلیون تومان هزینه در تلاش بوده که فرهنگ ارتجاعی و تسلیم طلبی را جانشین فرهنگ مبارزه و مقاومت سازد، اما به جلو صحنه راندن اسدی و تقلیل مشکلات مردم کردستان به مشکلات فرهنگی نشان می دهد که سپاه باوجود صرف هزینه های گزاف در تغییر افکار انقلابی مردم کردستان شکست خورده است. بهیمن دلیل است که بعداز سالها تلاش و اعزام کاروانهای راهیان نور به کردستان، برگزاری مراسم های دعای کمیل، طرحهای هجرت، و رواج فرهنگ توجیه و … هنوز از خلاء فرهنگی، و نفوذ شبکه های تلویزیونی ماهواره ای در میان مردم و بی رونقی کانالهای تلویزیونی دولتی، مراجعه مردم به سایتهای اینترنتی، بعنوان تهدیدات نرم علیه خود سخن می گویند.  بعنوان بخشی از سیاست خنثی سازی این مقاومت انقلابی مردم است که به اسدی ها نه تنها در فعالیتهای بنام فرهنگی شان میدان می دهند، بلکه با دادن جهت انحرافی، مشکلات مردم را فرهنگی جلوه می دهند و اولویت فعالیت شورای اسلامی شهر را پر کردن خلاء فرهنگی تعیین می کنند.

یوسف اسدی سالهاست در این میدان بازی می کند. او صدها هزار جوان تحصیل کرده کردستانی را بعلت بیکاری  با پرداخت باج به سپاه پاسداران و فرمانداریهای و با عبور از میادین مین و کمین های مرزبانان رژیم با جان خود بازی  و در مرزها به شغل جانسوز کولبری مشغولند، را نمی بیند. او موج  مهاجرت کاری از استان کردستان و شهر سنندج را که این استان را به تنها استانی که کاهش جمعیت دارد را نمی بیند، او حاشیه نشینی و آلونکهای حاشیه شهرهای کردستان که فاقد استاندارهای زندگی و محله “نایسر” شهر سنندج را که فاضلاب آن به تهدیدی جدی برای ساکنینش تبدیل شده است را نمی بیند، از کنار معتادین و کودکان کار و خیابانی عبور می کند و آنها را نمی بیند و اینکه حوزه سلامت مردم کردستان و شهر سنندج در رتبه آخر کشوری قرار دارد را بعنوان مشکل برسیمت نمی شناسد. خانواده های بی سرپرست روبه ازیاد تحت سرپرستی کمیته امداد خمینی در کردستان را که بشکلی تحقیر آمیز و در چارچوب  طرحهای  “اکرام ایتام” و “مفتاح الجنه” تق الباب می شوند و طعام روزانه دریافت می کنند را بعنوان مشکل مردم کردستان برسمیت نمی شناسد. بجای همه اینها در راستای سیاست انحراف اذهان “سپاه بیت المقدس”  در جایگاه عضو شورای اسلامی شهر مشکل مردم کردستان را فرهنگی ارزیابی می کند و اولویت فعالیت خود را فرهنگی تعیین می کند تا از خان یغما و بودجه ضد فرهنگی سپاه و ارشاد اسلامی برای اجرای نمایشات آینده اش بهره مند شود. اسدی بخیال خود با این نوع اظهارنظرها و منش فریبکارانه مردمی را که در کنار سرکوب مطالباتشان توسط سپاه و دستگاههای اطلاعاتی با هزار و یک درد و رنج روزانه دست و پنجه نرم می کنند را می تواند بخنداند. از بخت بد مردم کردستان است که یوسف اسدی بعنوان نفر اول شورای اسلامی شهر به این مردم تحمیل اما منتخب نامیده می شود. اسدی که حتی در نمایش انتخاباتی درونی شورا که ۱۳ شهریور خبرش منتشر شد در مقابل “زهرا اوجیان” برای نمایندگی در شورای شهرستان شکست خورد، با این اظهارنظرها و اولویتها غلام مردم نیست، سفیر سیاستهای مردم ستیز رژیم و سپاه در کردستان است.

نمایش بنام انتخابات شوراهای اسلامی که زیر نگاه وزارت اطلاعات و با مهندسی سپاه پاسداران برگزار شد مشروعیت نداشت و ندارد، از اینرو نه شورای اسلامی شهرسنندج نماینده مردم سنندج است و نه یوسف اسدی غلام مردم، شوراهای اسلامی شهر و روستا مجری سیاستهای دولت و سپاه پاسداران در کردستان، و یوسف اسدی هم مجری این سیاستهاست، نه غلام مردم.