دستهای امپریالیستها، جانیان جاکم بر سوریه و اسلامیها از سوریه کوتاه!

دستهای امپریالیستها، جانیان جاکم بر سوریه و اسلامیها از سوریه کوتاه!

در حاشیه عروج جنبش مخالفت با دخالت امپریالیستی حکومت امریکا در سوریه

از: سعید صالحی نیا

Salehinia@aol.com

۷ سپتامبر ۲۰۱۳

مقدمه:

در مقاله قبلی،(۱) تاکید داشتم که جنگ تجازوکارانه اوباما بر علیه مردم سوریه با روکش “جنگ مجدود” نمی تواند محدود باشد.هم جنایتکارانه جان ملیونها انسانرا نشانه خواهد گرفت، هم مجبور است تا سرنگونی بشار اسد چلو برود و مهمتر اینکه این جنگ بخشی از سیاست حکومت امریکاست برای اشغال بخش دیگر خاورمیانه. همانطور که در لیبی شاهدش بودیم یا عراق یا افغانستان.

حکومت امریکا خصوصا به گرفتن این مناطق برای کنترل ذخائر انرژی نیاز دارد و اشغال سوریه بخشیست از سنگر سازی بر علیه سر اسلام سیاسی یعنی رژیم اسلامی. هر کس ذره ای دورنگری داشته باشد، فریب ادعاهی اوباما و تیمش را نخواهد خورد و دنباله این خر دچال نخواهد دوید. در حمله نظامی امریکا چه محدود و چه گسترده سودی برای جامعه مظلوم سوریه نخوابیده.

اشاره ای هم داشتم به اینکه اوباما در ردیف کردن متحدینش دچار مشکل است.هم سازمان ملل و هم دولتهای اروپائی با او مخالف هستند و الان در کنگره و سنای امریکا هم مخالفتهای جدی در مقابل اوست. خارح از جنبه های تکنیکی و استراتژیک جنگ در سوریه اوباما از متحد خوبی چه در امریکا و چه خارج آن برخوردار نیست و این معضل بیشتری برایش ساخته است:

(۱)تقویت و عرج جتبش ضد دخالت نظامی امریکا در سوریه در خود امریکا:

طی هفته های گذشته دو جنبش اساسی مترقی در امریکا یکی جنبش ضد جنگ (انسر) و دیگری جنبش اشغال(۹۹ در صدیها) بتدریج دارند بر علیه جنگ تجاوزکارانه امپریالیستی اوباما، سازمان می دهند.(۲و۳)

معضل این جنبشهای اعتراضی در مرحله ای وجود حامیان اوباما در این جنبشها بود که در مراحل قبل هم سنگ اندازی می کردند در مقابل رادیکالیزه شدن این جنبشها که در نقدهایم به جنبش اشغال توضیح مفصل دادم.اما خوشبختانه این موانع را دارند از سر می گذارند و در حال خاضر برنامه راهپیمائی و تظاهرات سراسری در سطح امریکا از واشنگتن دی سی تا شیکاگو تا اوهایو در جریانست و پیش بینی می شود این جنبشها بتدریج فشار خود را بر حکومت اوباما بیفزایند.

خکومت اوباما هم از بخش درون هیئت حاکمه امریکا و حکومتهای غربی و هم از درون جنبشهای اجتماعی در حال حاضر زیر فشار است.

(۲)معضل اوبامائیزم در شرایط نگرفتن کانسنسوس:

مشکل ایدئولوژیک اوباما اینست که قرار داشت مثل بوش عمل نکند! قرار داشت یک طرفه تصمیم نگیرد و کامسنسوس داخلی و جهانی را پشت خود داشته باشد و الان تا همین لحظه اوباما تنهاست! نه حمایت متحدین خارجی را دارد و نه پشتیبانی بخش مهمی حتی از حزب دموکرات خودش را!

این معضل سیاسی خودش یک دیوار بزرگ در مقابل او ایجاد کرده!

اوباما قرار دارد در تاریخ ۱۰ سپتامبر یعنی چند روز دیگر به تلویزیونها بیاید و “با مردم امریکا صحبت کند”. بسیاری روی این سخنرانی حساب بازکرده اند تا این دست راستی خجول بالاخره با پرب زبانی هم شده ، مردم امریکا را متقاعد کند که یکبار دیگر برای سود انجصارات و محکم کردن جای امپریالیزم امریکا لشکرکشی کند و جنایت بیافریند!

(۳)موضع درست و انقلابی چیست؟

بسیاری در چپ، گیج می خورند و نمی دانند توی این دعوای جناح های ارتجاعی چه کنند.برخی از جنبش ضد تهاجم نظامی فاصله می گیرند “چون به نفع بشار اسد می شود” برخی در این جنبش شرکت می کنند و از جنایات بشار اسد “چشم می پوشند” چون؟ دشمن اصلی امپریالیزم است!

از دید من موضع انسانی و انقلابی ، موضع “خط سوم” است.باید در جنبشهای اعتراضی ضد تهاجم امریکا فعالانه شرکت کرد و در عین حال جنایات بشار اسد و اسلامیها را هم افشا کرد.مردم سوریه تنها آلترناتیو ثانونی تصمیم گیری در مورد سرنوشتشان هستند.باید از انقلاب سوریه بر علیه بشار اسد و اسلامیهای آدمخوار حمایت کرد.این فضائی است که کمونیستها و انقلابیون باید درون جنبش ضد تهاجم حکومت اوباما بیافرینند.

نباید گذاشت حکومت اوباما به بهانه مخالفت با بشار اسد در سوریه جنایت بیافریند.باید پرچم مبارزه با تجاوز نظامی او را کمونیستها و ازادیخوهان مخالف بشار اسد و مخالف اسلامیها بدست بگیرند.این جنگ جناح های ارتجاعی را باید به نبرد بین انقلاب و ضد انقلاب تغییر جهت داد.بنام سعادت و شادی مردم سوریه بنام آزادیخواهی و برابری طلبی و سوسیالیزم!

دستهای امپریالیزم امریکا، جنایتکاران حاکم بر سوریه و اسلامیها از سوریه کوتاه! این شعار را باید درون جنبش ضد جنگ برد و تبلیغ کرد.

منابع دیگر:

(۱)معضلی بنام “حمله محدود” نظامی و تنگناهای دخالت حکومت امریکا در سوریه(سعید صالحی نیا)

http://www.azadi-b.com/G/2013/08/post_390.html

(۲)اخبار جنبشهای ضد تهاجم نظامی حکومت امریکا

http://www.fightbacknews.org/2013/9/2/anti-war-movement-mobilizes-against-war-syria

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2013/08/29/where-did-the-antiwar-movement-go/

http://en.ria.ru/world/20130906/183194765/Americans-Ramp-Up-Protests-Against-Syria-Strike.html

(۳)جنبش اشغال بر علیه اعلام  جنگ اوباما در سوریه

http://occupywallst.org/

http://occupyportland.org/2013/08/28/no-war-on-syria-rally/

http://www.occupylv.org/news/protesters-line-overpass-rally-against-war-syria