بردلی منینگ قهرمان دیگر آزاد سازی اطلاعات و کاندید جایزه صلح نوبل

مقدمه:

بردلی منینگ  ۲۵ سال سن دارد و اهل اوکلاهامای امریکاست.چند سالی در ارتش امریکا مقل اکثر جوانان طبقع پائین امریکا  سربازی کرد و بخاطر دسترسی به اطلاعات محرمانه و داشتن وجدان انسانی ، اسنادی که در دسترس داشت به سازمان ویکلیکس فرستاد. بعد از یکماه دادگاه نظامی، بردلی مانینگ در تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۳،  بخاطر ۱۷ فقره اتهام در دادگاه نظامی ارتش امریکا، رسما  به ۹۰ سال زندان محکوم شد. دادستان ارتش امریکا برای او ۱۳۶ سال زندان درخواست کرده بود اما قاضی دادگاه، اتهام “کمک به دشمن” را نپذیرفت و حکم نهائی ۹۰ سال زندان را صادر نمود.

بردلی منینگ موفق شد تصاویر حمله و کشتار  نیروهای ارتش امریکا بر علیه مردم غیر نظامی بغداد( در سال ۲۰۰۷ )و افغانستان (در سال ۲۰۰۹) و همچنین ۲۵۰ هزار سند محرمانه وزارت خارجه امریکا و ۵۰۰ هزار سند مخفی ارتش امریکا را در فاصله آوریل تا نوامبر ۲۰۱۰ به ویکیلیکس و همکاران این شبکه منتقل کند.

در ماه مه ۲۰۱۰، یکی از هکرهائی که در ارتباط با او قرار گرفته بود بنام آدرین لامو، بردلی را به اف بی آی لو داد و باعث دستگیری او شد.

 می گویند بردلی جوان سختی کشیده ایست.قدی کوتاه و بدنی نحیف دارد. در خانواده ای از هم پاشیده بزرگ شده، از سن ۱۳ سالگی مخالف مذهب بوده ذهنی تیز و سیاسی دارد. تا سن ۱۷ سالگی کنار مادرش، در ویلز زندگی کرد و بخاطر شرایط بد زندگی به امریکا بازگشت و کنار پدر و خواهر پدرش با سختیهای فقر و خانواده متلاشی دست و پنجه نرم کرد . می گویند همجسگراست و همین باعث شد چه در دوران کودکی و چه دوران “خدمت در ارتش” مورد حقارتها قرار بگیرد. دوست دارد با جراحی بدنش را به جنس زن تبدیل کند و فعال عرصه برابری برای همجنسگراها  بوده است.

تبلیغات حکومتی می خواهد از او جوانی “مسئله دار، روانی، افسرده و آشفته” بسازد . دارند اعلام می کند که او بخاطر بحران روانی دست به آزادسازی اطلاعات زده.پدرش که سابقه عضویت در ارتش امریکا داشت را به تلویزیون دعوت کردند تا بپذیرد که بردلی به کشور امریکا و مردمش “خیانت کرده”. تلاش مدیای مسلط اینست که او را کنار سنودن بعنوان خائنان به مردم و وطن محکوم و منزوی کنند. چهره های این قهرمانان آزاد سازی اطلاعات را در هیاهوی تبلیغاتی مهمل و ارزان پنهان کنند تا مگر زشتی جنایات حکومت امریکا بر علیه مردم جهان و مردم امریکا پنهان بماند.

(۱)اسنودن و بردلی سمبلهای دوران آزاد سازی اطلاعات و افشای حکومتهای “دموکراسی”

 

یکی دو هفته ای است که اسنودن برگه اقامت یکساله در روسیه را بعنوان پناهنده سیاسی گرفته و فرودگاه موسکو را ترک کرده است.دولت امریکا و سازمان اطلاعتش مرتب دنبال او در روسیه هستند.تهدید بر علیه او ادامه دارد. دولت امریکا قرار دارد او را به هر صورتی شده به امریکا بکشاند تا محاکمه کرده و این زخم غروری که نصیبش شده التیام دهد!

بردلی منینگ را روانه زندان ۹۰ ساله کردند تا نشان دهند که افشای اطلاعات حکومت امریکا یعنی نابود شدن زندگی!قرار است از این دو نفر درس عبرتی بسازند

اما همه این صحنه ها در دورانی اتفاق می افتد که دنیا لحظه به لحظه انرا مشاهده می کند و جنبش دفاع از این قهرمانان آزادی اطلاعات در امریکا و سایر نقاط جهان ادامه دارد:

(۲) جنبش دفاع از اسنودن و بردلی منینگ

در امریکا بخش بزرگی از جنبش ۹۹ در صدیها در حال تبلیغات در دفاع از اسنودن و بردلی منینگ هستند. هنوز دفاع از اینها در مقابل تبلیغات شدید ناسیونالیستی حکومت امریکا کار ساده ای نیست.اما در مدیای جنبش ۹۹ در صدیها عکسهای اسنودن و بردلی و اهمیت کار انها منعکس شده است.

بنا به گزارش مجله گاردین، فعال ایرلندی برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۷۶ بنام ماریاد کوریگان ماگور، بردلی مانینگ را کاندید جایزه صلح اعلام کرد.

همه می دانند که حکومتها جایزه صلح را تحت کنترل خود دارند اما جنبشهای احتماعی در اروپا و امریکا بر فشار خود بر مسئولین کمیته نوبل برای قرار دادن رسمی نام اسنودن و بردلی منینگ می افزایند.

آزاد سازی اطلاعات حکومتها، اهمیت بسیار بالائی برای جنبشهای اجتماعی دنیا دارد. تاریخ همیشه شاهد پنهانکاری حکومتها با توجیه “ایجاد امنیت” بود. همیشه حکومتها عملیات مخفی خود را بر علیه مردم با این حکم توجیه می کردند که بالاخره “اسرار ملی” وجود دارد و این اسرار ملی ، جاسوسی بر علیه مردم را توجیه می کند و می پوشاند. تا بحال این حوزه “اسرار حکومتی” حق حکومتها محسوب می شد!

حالا با عروج ویکی لیکس، اسنودنها و بردلی ها دارد اون تاریخ ورق می خورد و ناممکن می شود.

این افشاگریها و آزاد سازیهای اطلاعاتی حکومتها بی شک تازه شروع شده است و تلاش حکومت امریکا و حکومتهای غرب برای “پایان دادن” و تمام کردن این لیکها از هم اکنون هم شکست خورده است. اسنودنها، آسانژها و بردلی ها دیگر استثناء نیستند.دارند نهادینه می شوند. عریان شدن جنایات حکومتها و اطلاع رسانی در سطح جهان، زمینه بسیار مهمی برای فهال شدن جنبشهای اعتراضی است.

زنده باد دوران آزاد سازی اطلاعات و تلاشگران عرصه افشای جکومتها!

منابع بیشتر:

(۱)بردلی منینگ

http://en.wikipedia.org/wiki/Bradley_Manning

(۲)حکم ۹۰ سال زندان برای بردلی منینگ

http://www.theguardian.com/world/2013/aug/06/bradley-manning-sentence-reduced-90-years

(۳)اعلام کاندیداتوری سنودن و منینگ برای حایزه صلح نوبل

http://www.fourwinds10.net/siterun_data/peace_freedom/peace_statements/news.php?q=1375365125

http://readersupportednews.org/opinion2/424-national-security/18755-give-manning-and-snowden-the-nobel-peace-prize

(۴)منینگ و سنودن ،راه ساختن  امریکای بهتری را نشان دادند

http://www.popularresistance.org/manning-and-snowden-show-way-to-a-better-united-states/

(۵)سعید صالحی نیا:ایستادگی سنودن و ترکهای بیشتر در نقاب دموکراسی

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=42414

(۶)سعید صالحی نیا:سنودن ، آسانژ قهرمانان دوران آزاد سازی اطلاعات به نفع مردم دنیا

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=42074