آزادی امینه تایلر دستاورد جنبش ضد اسلامی مردم در تونس!

امینه سبویی که با نام امینه تایلر هم شناخته می شود، طبق گفته وکیلش در اول اوت از زندان آزاد شد. آزادی امینه در شرایطی انجام گرفته است که تونس علیه حکومت اسلامی النهضه به خروش آمده است. جنبش اعتراضی مردم علیه حکومت اسلامی، قوانین اسلامی و حزب النهضه پس از ترور محمد البراهی، فعال سیاسی چپ و سکولار و عضو مجلس تدوین قانون اساسی اوج چشمگیری گرفت. اعتراضات علیه این حزب و حکومت اسلامی همچنان ادامه دارد. حزب النهضه ترور محمد البراهی را محکوم کرده و طرفداران خود را به خیابان آورده است؛ اما مردم به این تحرکات وقعی نگذاشته اند و خواهان استعفای دولت هستند. نخست وزیر در تلاش برای آرام کردن مردم معترض و حفظ قدرت، اعلام کرده است که استعفای دولت در این شرایط به هرج و مرج خواهد انجامید.

امینه در ماه مارس دو عکس از نیم تنه لخت خود در فیس بوک منتشر کرد، در یکی از عکس ها بر روی سینه اش به انگلیسی نوشته بود::”Fuck your morals” بدنبال انتشار این دو عکس یکی از آخوندهای حکومتی اعلام کرد که امینه باید سنگسار شود. پس از آن گفته شد که خانواده اش او را به یک بیمارستان روانی سپرده اند. امینه گفته است که خانواده اش او را کتک زده اند، تخدیرش کرده و دزدیده اند. امینه همچنین اعلام کرده که بزور از او تست بکارت گرفته اند. اما علیرغم تمام این تهدیدات و اذیت و آزار امینه اعلام کرده بود که به مبارزه اش برای حقوق زنان ادامه خواهد داد. امین مدتی مخفی بود و در ۲۰ مه ۲۰۱۳ در حالیکه اسم “فمن” را بر دیوار گورستانی در “کای رُوان” می نوشت، دستگیر شد. در زمان دستگیری درگیری میان یک گروه سلفیست و پلیس روی داد که منجر به کشته شدن یک سلفیست و مجروح شدن ۱۵ پلیس گردید. امینه به جرم “توهین به یک گورستان، هرزگی در ملاء عام، تشکیل یک اتحاد برای حمله به املاک و افراد دستگیر و زندانی شده بود”. به گفته وکیل او، امینه از دو اتهام آخر تبرئه شده اما هنوز باید برای اتهام اول محاکمه شود.

حزب النهضه وابسته به اخوان المسلمین است و مانند اخوان المسلمین بدنبال خیزش انقلابی مردم در دو سال و نیم پیش از صندوق رای بیرون آمد و حکومت را بدست گرفت. این حزب کوشیده است که قوانین اسلامی شریعه را به قانون اساسی تونس بدل کند و از همان ابتدا با اعتراضات وسیع مردم روبرو شد. شش ماه پیش اولین ترور سیاسی توسط اسلامیست ها انجام شد و شکری بالعید سخنگوی جبهه چپ و سکولار بقتل رسید. ترور شکری اعتراضات وسیعی را دامن زد. و اکنون یک فعال سرشناس ضد اسلامی دیگر توسط اسلامی ها ترور شده است. قطعا مبارزات مردم در مصر که منجر به سقوط دولت اسلامی اخوان المسلمین شد، اعتماد به نفس بیشتری به مردم معترض تونس بخشیده است. همچنین مبارزات مردم ترکیه علیه حکومت اسلامی اردُغان که بیش از دو ماه است ادامه یافته، در گسترش مبارزات مردم در تونس نقش مهمی داشته است. اکنون منطقه اسلام زده علیه جنبش اسلامی از هر نوع “افراطی یا معتدل” بمیدان آمده و تاکنون ضربات مهمی بر پیکر آن وارد آورده است. نقش جنبش آزادی زن در حاشیه ای کردن این جنبش ارتجاعی، تروریست و ضد زن بسیار تعیین کننده است. در تمام منطقه جنبش حقوق زن باشکال مختلف علیه محدودیت های قانونی و اجتماعی باعتراض بلند شده است.

آزادی امینه یک دستاورد مهم تاکنونی خیزش مردم علیه حکومت اسلامی در تونس است. سازمان آزادی زن آزادی امینه را به او، خانواده اش و تمام آزادیخواهان و برابری طلبان، جنبش آزادی زن و سکولار تبریک می گوید. جنبش آزادی زن در مبارزه برای دستیابی به خواستهای خود یک مبارزه بی امان علیه جنبش اسلامی را به پیش می برد. *