شباهنگ راد—چریک همیشه فدایی و انقلابات خاورمیانه

شباهنگ راد—چریک همیشه فدایی وانقلابات خاورمیانه

یک مقاله از چریک فدایی عزیز آقای شباهنگ راد در سایت “آزادی بیان” با نام ” مفهوم انقلاب از دیگاه چپ” را مشاهده کردم.. واقعا آدم به این همه مواضع مارکسیست-لنینیستی-چریکی “مفت خر” میشود.
چریک همیشه فدایی ما تمام جنبش های انقلابی در ایران ومنطقه خاورمیانه، در سالهای اخیر را توطئه امپریالیستی میداند…ومیپندارد که این جنبش های انقلابی هیچ چیز نیست مگر جابجایی سرمایه بدست امپریالیستها. ..خب شاید در وهله اول آدم بگوید ایشان طبع بسیار بلندی دارد…وواقعا دارد مفهوم انقلاب وجنبش انقلابی را از دیدگاه مارکس وعلمی وتاریخی بررسی میکند…..بر این اساس..بالاخره تا فورماسیون یک جامعه عوض نشود نام انقلاب را نمیشود بر آن گذاشت…….مثلا باید جامعه فئودالی به سرمایه داری تبدیل شود..تا بشود به آن انقلاب نام نهاد. با این حساب ، چریک همیشه فدایی ما-آقای شباهنگ راد منتظر یک جامعه بتمام عیار کمونیستی است که در آن طبقات از بین رفته وجامعه بدون طبقه جایگزین جامعه طبقاتی شده…واز کثافات جامعه طبقاتی آثاری موجود نیست را ، شباهنگ مد نظر دارد… خب میشود گفت که با این حساب ایشان خیلی خیلی آرمانگرا است..وهر تحول کوچک انقلابی وهر سرنگونی توسط مردم وطبقه کارگر و جنبش انقلابی را انقلاب واقعی نمیداند..ومنتظر انقلاب واقعی به مفهوم عوض شدن فورماسیون کل جامعه جهانی است.
جناب چریک شباهنگ راد معتقد است که در انقلاب ویا جنبش انقلابی ۸۸، اصلا انقلاب وجنبش انقلابی در کار نبود..وحزب کمونیست کارگری ودیگر انقلابیون..دنبال کرسیهای پارلمان رژیم اسلامی بودند که با موسوی وکروبی شریک شوند(عجبا).واز جنبش میلیونی مردم حمایت کردند……البته قبلا هم ما از طرف حکمتیستها این جنبش انقلابی راکه دعوای دوجناح در حکومت است را دیده بودیم…اما فرق شباهنگ با حکمتیستها از این جا است که شباهنگ ما، کل انقلابات در منطقه خاورمیانه را کلا توطئه امپریالیستی میداند….مثلا معتقد است که در مصر اتفاقی نیفتاده…فقط مثلا توطئه آمریکا بوده که یک دست نشانده را با دست نشانده دیگر عوض کرده…چرا؟ چون احتمالا در مصر فورماسیون از سرمایه داری به کمونیست نرسیده…..جامعه مصر هنوز سرمایه داری است…وتمام این فتنه ها زیر سر امپریالیست آمریکا بوده که از دست مبارک خسته شده..وقدرت را به مرسی داده..وحالا هم چند وقت است که از دست مرسی خسته شده..وجابجایی سرمایه کرده..ودوباره مرسی را زندانی کرده..وارتش را سر کار آورده.
واقعا حیف از اینکه مارکس زنده نیست..تا واقعا مفهوم انقلاب واقعی را از جناب چریک همیشه فدایی ما، آقای شباهنگ راد یاد بگیرد…..مارکس چقدر در اشتباه بود که میگفت.. در فرانسه انقلاب کبیر شد…واقعا که نشد..چون قدرت بدست ژاکوبن ها افتاد.وبعد هم که امپراتورناپلئون فتنه فرانسه را مغلوب کرد..وتمام انقلابیون را شکست داد..وانقلاب به هدفش که شعار آزادی-برابری-برادری بود نرسید…وهنوز هم در فرانسه آزادی وبرابری وجود ندارد.
ویا در انقلاب کمون پاریس مارکس چقدر در اشتباه بود که از انقلاب در فرانسه حمایت کرد. اولا که رهبری انقلاب دست کمونیستها نبود. هیچ فورماسیونی عوض نشد..یک جابجایی قدرت بود. ودوباره همان حاکمان بقدرت رسیدند…..وهنوز که هنوز است بعد از ۱۴۰ سال از کمون پاریس…طبقه کارگر در فرانسه شیشش گرو هفتش است.احتمالا مارکس خیلی متوهم بود.
بیچاره مارکس چقدر در اشتباه بود…اشتباه به این بزرگی را هیچکس متوجه نشده بود…مارکس احتمالا یک شورش ویک جابجایی قدرت در فرانسه را اشتباها بجای انقلاب جا میزد….
در انقلاب ۱۹۰۵ چقدر لنین در اشتباه بود که نام آن فتنه را انقلاب نام نهاد…چرا ؟ چون اصلا انقلابی نبود…چه قبل از ۱۹۰۵ وچه بعد از آن فتنه ،تزار در قدرت بود..وطبقه کارگر گوشت دم توپ تزار شد..ومیلیون میلیون در سال ۱۹۱۴ در رکاب تزار در جنگ امپریالیستی شرکت کردند…چه اشتباه فاحشی لنین کرد واسم این جابجایی قدرت در بالا را انقلاب میخواند….
از این اشتباهات در تاریخ بسیار اتفاق افتاده…مثلا انقلاب ۵۷٫٫انقلاب پرتقال-.انقلاب آمریکا…….چریک همیشه فدایی ما فقط یک گوشزد کرد به حزب کمونیست کارگری وحمید تقوایی که نام جنبش انقلابی در ایران ومنطقه خاورمیانه را بی جهت انقلاب نام ننهند..چون هیچ چیز عوض نشده…در حقیقت ایشان به در میگوید که دیوار بفهمد…ما باید بفهمیم که مارکس ولنین هم بی جهت سرنگونی یک جناح از طبقه حاکمه با جناح دیگر را انقلاب نام مینهادند.
انقلاب واقعی از نظر شباهنگ راد:
اما اشتباه است اگر فکر کنیم که شباهنگ مفهوم یک انقلاب واقعی را انقلاب تغییر فورماسیون میداند. چرا ؟ چون ایشان خودش یک چریک فدایی بتمام معنی است. ایشان همواره معتقد بوده که جنبش کمونیستی خارج کشور بدرد نمیخورد…باید در داخل ایران رفت…این احزاب کمونیستی همه خارج نشینند….البته ایشان بما ثابت نکرده که خودش در داخل است یا نه؟ دارد کارهای چریکی میکند یا نه؟..مسلح به هفت تیر است یا نه؟ سیانور در دهان دارد یانه؟.. با کفش کتانی یواشکی بیرون میرود یا نه؟.ویا در جنگل سیاهکل اسکان یافته یا نه؟..به بانک صادرات حمله کرده یا نه؟…..چون اینها همه از خصوصیات یک چریک واقعی است…..امید وارم که چریک شباهنگ تمام این خاصیت را دارا باشد..تا انقلاب چریکی هر چه زودتر به ثمر برسد.
باز هم چند سوتی بزرگ دیگر از مارکس وانگس ولنین را اینجا میشود مشاهده کرد….هرسه در خارج از کشور فعالیت کمونیستی میکردند. مسلح نبودند..تا چه رسد به سیانور و کفش کتانی مهشید وملی..وجنگل فرانکفورت…..وکارهایشان هیچ فایده ای نداشت…برای همین هم کمونیست هنوز هیچ جا پیاده نشده مگر در کوبا…. به این میگویند نبوغ کمونیستی-چریکی داخل کشوری..که نه مارکس متوجه اش شده بود ونه لنین.
تا اینجا متوجه شدیم که تز جدید سوپر چریکی- انقلابی شباهنگ، هیچ جنبش انقلابی در ایران وخاورمیانه از جمله در مصر وتونس وجاهای دیگر را قبول ندارد، چون فقط جابجایی قدرت در دست امپریالیستها شده……….ایشان همه نیروها وافرادی را که از این جنبشهای انقلابی در ترکیه ومصر حمایت کرده اند را بباد انتقاد گرفته..ومسخره میکند………………اما ببینیم که ایشان از چه چیز حمایت میکند؟
تا آنجا که من در مقالات ایشان متوجه شده ام…ایشان هر ساله در سالروز ۱۹ بهمن، سالگرد حماسه سیاهکل مقالاتی در اینمورد به چاپ میرساند…واز همه کمونیستها میخواهد که باید راه سیاهکل را رفت..چرا؟ چون آن ده- بیست نفر چریک فدایی اولا در ایران بودند..ثانیا مسلح به تفنگ وهفت تیر بودند.ثالثا با رژیم جنگ مسلحانه کردند.
از نظر شباهنگ راد به این میگویند انقلاب واقعی وباید هر سال هم که شده برایش عاشورای سیاهکل تهیه دید. از نظر ایشان میلیونها نفر که در ایران وخاورمیانه ماهها وسالها به خیابان آمدند..وچندین حکومت را که دهها وصدها سال حکومت میکردند را بزیر کشیدند…قابل حمایت نیستند..وطرفداران این انقلابات وسرنگونی ها را باید مسخره کرد……اما چند نفر چریک فدایی که ۴۰ سال قبل با تفنگ به کوههای سیاهکل رفته بودند..وهمه اشان در آنجا بقتل رسیدند..وحتی بعضی ها را هم دهقانان آن منطقه از سر ناآگاهی تحویل ژاندارم شاه دادند….وبعد از آن دیگر جز چند حرکت چریکی در خیابانهای تهران هیچ حادثه مهمی از اینان رخ نداد..وفقط باعث شکنجه واعدام صدها نفر از بهترین آرمانگراها وانقلابیون بدست حکومت شاه شد..ومردم وطبقه کارگر هیچ چیز از این عملیات چریکی یاد نگرفتند…ودر سال ۵۷ دنبال پروژه امپریالیستی خمینی رفتند…وخود سازمان فدایی با اکثریتش طرفدارپروژه خمینی شد….اینها را شباهنگ فقط قابل دفاع میداند….واز همه میخواهد اگر میخواهند انقلابی باشند….باید به داخل کشور بروند-چریک مسلح شوند…و سیاهکل وار عاشورا بسازند تا قدرت حق چریکی-کمونیستی بر باطل پیروز شود.
واقعیت چیست؟
واقعیت آن است که در تمام جهان سیستم سرمایه داری در بحران غیر قابل علاج بسر میبرد وبخصوص در منطقه خاورمیانه سرمایه داری به بن بست کامل رسیده..در همه جای جهان دارد جنبشهای انقلابی ظهور میکند…از جنبش کارگری در یونان تا اسپانیا…از جنبش اشغال در آمریکا تا اروپا…از ترکیه تا مصر- از برزیل تا اردن.. از بلغارستان تا فرنسه وایران ودیگر نقاط جهان جنبش های انقلابی سر بر آورده ودارند دنبال حقوق انسانی خود میگردند..اولین حرکتشان با تمام ناپختگی که میتوانند داشته باشند یک حرکت انقلابی است..چرا که قدرت حاکمه را نشانه گرفته اند ودارند سرنگونش میکنند….اینکه هنوز نتوانسته اند..دشمن را کاملا شناسایی کنند وضربه کاری را به آن بزنند، نمیتواند قابل دفاع نباشد…باید در این جنبشها شرکت کرد..باید از این جنبشها حمایت کرد..بایستی رهبری این جنبشها بدست کمونیستهای کارگری بیافتد..تا شکست نخورد وبه سوسیالیسم وآزادی وبرابری کامل انسان درجامعه ختم شود…..مسخره کردن این جنبشهای انقلابی ومردم انقلابی که برای زندگی انسانی خود به میدان آمده اند..وتمسخر کمونیستها وانقلابیونی که از این جنبشها حمایت میکنند…وآدرس دادن این همه جنبشهای انقلابی وسرنگونی طلب به جنگل سیاهکل، اگر از سر جهل وبی منطقی نباشد..در نهایت به فرخ نگهدار وخمینی ختم میشود.اما خوشبختانه دوران فرخ نگهدارها وخمینی ها خیلی وقت است که بسر رسیده…شباهنگ ما باید لباس و افکار چریکیش را در بیاورد وهمراه با ۹۹% ها حکومت کمتر از ۱% را بزیر بکشد.
فرازهایی چند از کلمات قصار چریک فدایی(نور چشم ما):
“نمیتوان کار چندان مشکلی باشد تا به اهمیت وانگیزه اساسی بانیان سیاهکل پی برد.جدا از پاسخگویی دهها معضل سیاسی جامعه آن زمان…………………………”دستاوردها قابل کتمان وتحریف شدنی نیست ومگر بی دلیل بود که شعار “فدایی فدایی تو افتخارمایی” به یکی از شعارهای جنبشهای اعتراضی ۵۶ و۵۷ تبدل گردید”
از مقاله بمناسبت ۱۹ بهمن ۴۹و۲۲ بهمن ۵۷….۷ فوریه –
-شباهنگ راد… ۲۰۱۲
اما راجع به حرکت دهها میلیون مردمی که حکومتهای ارتجاعی خاورمیانه رانشانه گرفته اند:
” خوشباوری وذوق زدگی عجیب وغریبی بر فضای اپوزسیون چپ خارج کشورسایه انداخته است.نگاهها وارزیابی ها کمتر به حقیقت نزدیک است.به باوری وتاکنون دنیا بویژه ……..شاهد دهها “انقلاب” منطبق بر تمایلات وخواستهای آپسوزیون بوده……….”
از
مقاله مفهوم انقلاب از دیدگاه چپ –شباهنگ راد