حجاب برای همیشه در ترکیه ممنوع شد

سیفه حیدری 

دقایقی قبل رسانه‌های گروهی ترکیه در خبری فوری اعلام کردند؛ دادگاه قانون اساسی این کشور حجاب اسلامی را برای همیشه در ترکیه ممنوع کرد.

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، دقایقی پیش رسانه های گروهی ترکیه اعلام کردند که بر اساس تصمیم نهایی دادگاه قانون اساسی ترکیه ، مصوبه جدید پارلمان این کشور مبنی بر آزادی استفاده از حجاب اسلامی در دانشگاه های ترکیه ملغی شده و از این پس استفاده از حجاب در تمامی مراکز دولتی ترکیه همانند ۲۵ سال گذشته ممنوع است.

 

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه در اولین اظهارنظر خود پیرامون این تصمیم دادگاه قانون اساسی تر کیه گفت: این یک مسئله حقوقی است و من در آن دخالتی نخواهم کرد.

 

قانون آزادی استفاده از حجاب اسلامی در دانشگاه‌های ترکیه حدود دو ماه پیش توسط پارلمان این کشور تصویب و ابلاغ شده بود.

 

دادگاه قانون اساسی ترکیه بر اساس شکایت حزب جمهوریخواه خلق که تنها ۸ درصد کرسی‌های پارلمان این کشور را در اختیار دارد ، مصوبه اکثریت مطلق مجلس ترکیه را باطل کرد. حزب اسلامگرای عدالت توسعه در انتخابات اخیر ترکیه ۴۷ درصد کرسی‌های پارلمان این کشور را به خود اختصاص داده و حائز اکثریت مطلق است.

 

گفتنی است، دادگاه قانون اساسی ترکیه متشکل از ۱۱ دادستان است که همگی لائیک هستند و تصمیم ممنوعیت حجاب با رای ۹ تن از آنان اتخاذ شده‌است.