رویکرد اصول گرایان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری

با گذشت پیروزی «حسن روحانی» در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اصول‌گرایان که از ابتدا تا کنون به مهندسی کردن معادلات سیاسی کشور عادت کرده،شکست خوردند. شکست اصول‌گرایان در مقابل اراده ملتی بود که با حضور در پای صندوق‌های رای تلاش کردند در تعیین سرنوشت خود نقش ایفا کنند.در یک ماه سپری شده اصول‌گرایان برخوردهای متفاوتی را با دیدگاه‌ها و برنامه‌های پیش روی رییس جمهوری منتخب داشته‌اند اما در کل باید گفت تمام تلاش این جریان سیاسی در کنترل دولت آینده و خط و نشان کشیدن برای حسن روحانی بوده است.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد حسن روحانی قصد دارد با دوری جستن از حاشیه‌هایی که اصول گرایان ایجاد می‌کنند، برنامه‌های خود را پیش ببرد. یکی از برنامه‌هایی که بدون شک روحانی در تلاش است در اسرع وقت آن را به مرحله اجرا بگذارد، ارتقاء جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی است. این‌‌ همان روندی است که محمد خاتمی نیز توانست انجام دهد و موفق به اعتماد سازی نسبت به ایران در عرصه بین المللی شد.
یکی از اقداماتی که در راستای بهبود موقعیت خود در صحنه بین‌الملل انجام شد؛ دعوت وزارت امورخارجه ایران از نمایندگان همه کشور‌ها برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی بود. این اقدام برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی رخداده است که می‌توان آن را از زیرکی‌های تیم روحانی دانست.در پی این دعوت رسمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم به شرکت نکردن در مراسم تحلیف گرفته‌اند، اما برخی شخصیت‌های سیاسی دنیا از جمله حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان، وزیر خارجه کشور هندوستان، رییس مجلس دومای روسیه، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی و رییس مجلس جمهوری آذربایجان،برای حفظ منافع اعلام کرده‌اند در این مراسم شرکت خواهند کرد.اصول گرایان هم در مقابل این دعوت‌ها ساکت ننشستند و به خصوص در مورد خبر دعوت حسن روحانی از جک استراو وزیر خارجه اسبق بریتانیا واکنش نشان دادند تا حدی که برخی نمایندگان اصول‌گرا تهدید کردند در صورت حضور جک استراو در مراسم تحلیف رییس جمهوری منتخب به وی گوجه فرنگی پرتاب می‌کنند.
تمام تلاش اصول‌‌گرایان در ماه گذشته کنترل دولت آینده و خط و نشان کشیدن برای «حسن روحانی» بوده است، واکنش اصول گرایان اما به حضور مهمانان خارجی این مراسم ختم نشد و در مورد حضور برخی شخصیت‌های سیاسی داخل کشور که از آن‌ها به عنوان فتنه یاد می‌کنند نیز واکنش نشان داده‌اند.اسماعیل کوثری نماینده اصول‌گرای مجلس از علی لاریجانی رییس مجلس و حسن روحانی خواسته که هوشمندانه در روز تحلیف عمل کنند و از افراد فعال و ساکتین در فتنه ۸۸ دعوت به عمل نیاورند. وی هم‌چنین در مورد حضور محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران در مراسم تحلیف حسن روحانی گفت:خاتمی تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند به مراسم تحلیف روحانی دعوت شود و نباید هم دعوت شود.اصول‌گرایان با این‌که در روند یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روحانی را نماینده جریان مقابل خود یعنی اصلاح طلبان می‌دانستند، اما پس از پیروزی وی تلاش کردند با اشاره به سوابق روحانی، او را یک اصول‌گرا بدانند.
هم اکنون نیز اصوال‌گرایان نه تنها در مورد مراسم تحلیف خط و نشان می‌کشند بلکه پا را فرا‌تر نهاده و در مورد کابینه دولت یازدهم نیز شرط و شروط می‌گذارند.در همین راستا فراکسیون اصول‌گرایان مجلس با انتشار بیانیه‌ای شش شرط را برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آقای روحانی اعلام کرد.اصولگرایان با این‌که در روند انتخابات ریاست جمهوری، روحانی را نماینده جریان مقابل خود می‌دانستند، اما پس از پیروزی وی تلاش کردند با اشاره به سوابق روحانی، او را یک اصولگرا بداننداین فراکسیون اعلام کرده که وزرای پیشنهادی برای کابینه یازدهم باید اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب اسلامی و پیروی از سیره عملی امام خمینی در سیاست داخلی و خارجی کشور داشته باشند.این فراکسیون همچنین اعلام کرده نامزدهای پیشنهادی باید اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری داشته و در فتنه سال ۸۸ نیز فعال نبوده باشند. برخورداری از عملکرد روشن و سلامت اخلاقی و مالی و سیاسی و داشتن عزم و اراده برای مبارزه با مفاسد اقتصادی» ٬ چهارمین شرط این فراکسیون اعلام شده است.در این بیانیه تاکید شده که وزرای پیشنهادی باید از دانش و تجربه کافی و قدرت مدیریت و کارآمدی در حوزه مسئولیت خودبهره‌مند بوده و روحیه تعامل با مجلس داشته باشند.همچنین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران گفته است: انتظار ما از رییس جمهور منتخب این است که دچار غفلت نشود و با روی کارآوردن یک وزیر علوم و رییس دانشگاهی که بوی فتنه می‌دهد فضای دانشگاه‌ها را از علم و فرهنگ دور نکند.
در این میان اما حسن روحانی که نقش اول همه این مسائل است به آرامی در حال تجهیز تیم خود برای در دست گرفتن امور کشور است. واقعیت اینست که حسن روحانی در تلاش است خود را ‌نه اصولگرا بداند و نه اصلاح‌طلب. او حتی خود را وامدار گروه خاصی نمی‌خواهد و بیشتر بر عقلانیت و اعتدال سخن می‌گوید.به هر حال باید دید در روند چهارساله‌ای که از هفته آینده به طور رسمی آغاز می‌شود حسن روحانی تا چه اندازه می‌تواند به وعده‌های پوشالی خود جامه عمل پوشانده و در اعتمادی که مردم ایران به وی داشته‌اند سربلند بیرون بیاید.

نویسنده : مسعود نصرالهی پور