آیا انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست!!!…

مقدمه :انرژی هسته‌ای چیست
انرژی نهفته در هسته ی اتم‌های برخی از عناصر(مانند اورانیوم)می تواند با آزاد شدن،همان کاری را بکند که سوزاندن مقدار زیادی نفت و گاز و چوب انجام می دهد.تازه سوزاندن نفت و گاز و چوب هوا را آلوده کرده و مقدار زیادی گاز‌های آلوده کننده و گاز‌های گلخانه‌ای می سازد. نیروگاه هسته‌ای به تأسیساتی صنعتی و نیروگاهی می‌گویند که بر پایهٔ فناوری هسته‌ای و با کنترل فرآیند شکافت هسته‌ای، از گرمای تولید شدهٔ آن اقدام به تولید انرژی الکتریکی می‌کند. کنترل انرژی هسته‌ای با حفظ تعادل در فرآیند شکافت هسته‌ای همراه است که با استفاده از گرمای تولیدی برای تولید بخار آب (مانند بیشتر نیروگاه‌های گرمایی) اقدام به چرخاندن توربین‌های بخار و به دنبال آن ژنراتورها می‌کند.
در سال ۲۰۰۴ انرژی هسته‌ای در تولید کل انرژی مصرفی جهان سهمی در حدود ۶٫۵٪،و در تولید انرژی الکتریکی سهمی در حدود ۱۵٫۷٪ داشته‌است که کشورهای ایالات متحده، فرانسه، و ژاپن در مجموع حدود ۵۷٪ از کل انرژی الکتریکی هسته‌ای جهان را به خود اختصاص داده‌اند.[۱] در سال ۲۰۰۷ آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از وجود ۴۳۹ راکتور هسته‌ای در حال ساخت در ۳۱ کشور در سراسر جهان خبر داد.مهمترین مسئله‌ای که مخالفان انرژی هسته‌ای بیان می‌دارند امنیت محیط زیستی نیروگاه هسته‌ای است زیرا فعالیت هسته‌ای می‌تواند مانند سایت هنفوردآلایش شدید محیط زیستی از خود باقی گذارد، و یا با اشتباه و نقص فنی فجایعی  قابلیت رخ دادن خواهند داشت.برنامه هسته‌ای ایران که در سال ۱۳۲۹ و با حمایت ایالات متحده اغاز شده بود در سال ۱۳۵۳ با تأسیس سازمان انرژی اتمی ایران و امضای قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر شکل جدی به خود گرفت. ایران در سال ۱۹۵۸، به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (ای.ا.ِ.ا) درآمده بود و در سال ۱۹۶۸، پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (را امضا کرده و در سال ۱۹۷۰ آن را در مجلس شورای ملی به تصویب رسانده‌بود. در تاریخ ۹ فوریهٔ سال ۲۰۰۳ میلادی محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران، خبر از تهیهٔ سوخت هسته‌ای توسط متخصصین ایرانی برای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران داد و در آوریل سال ۲۰۰۶ محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران، اعلام کرد که ایران موفق به غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۳٫۵ درصد شده‌است. در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ( ۱۵ فوریه ۲۰۱۲ ) ایران از ساخت میله سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی شده و بارگذاری آن در رآکتور تحقیقاتی ۵ مگا واتی تهران خبر داد.
حکومت ایران با این ادعا که قصد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دارد، راه اندازی مقدماتی نیروگاه هسته ای بوشهر را در شهریور ۱۳۹۰ آغاز کرد. این در حالی است که ایران با دارا بودن معادن سرشار از نفت، دومین ذخیره گاز در جهان را دارد. همچنین با وجود نور خورشیدی فراوان، امکان استفاده از انرژی جایگزین و سالم فراهم است. میزان سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی که با محیط زیست نیز سازگار است، قابل مقایسه با هزینه سرسام آور احداث نیروگاه بوشهر نیست.
از سوی دیگر دفن زباله های اتمی مشکل جدیدی برای محیط زیست ایجاد خواهد کرد. فراموش نکنیم که ایران روی خط زلزله قرار دارد و در یک سال گذشته شاهد زمین لرزه های متعدد و در برخی موارد سنگینی بوده ایم که یکی از این زمین لرزه ها در نزدیکی نیروگاه بوشهر اتفاق افتاد.
مردم ایران و سایر ساکنان سواحل جنوبی خلیج فارس، نگران تکرار فاجعه فوکوشیما هستند. همه این مسایل دست به دست هم داده و باعث شده است تا مردم، خسته از بحران اقتصادی و نگران آینده، خواهان توقف غنی سازی اورانیوم باشند ولی متأسفانه به علت سانسور شدید، صدای آنان به گوش جهانیان نمی رسد.
پیامد های تحر یم
تحریم ها چه به صورت یکجانبه و چه چند جانبه از زمان انقلاب ایران، هسته اصلی سیاست ایالات متحده در قبال ایران بوده اند. باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی آمریکا، زمانی که برای نخستین بار وارد کاخ سفید شد، تاکید کرد قصد دارد سیاست تعامل با ایران را دنبال کند. اما در دور نخست ریاست جمهوری وی، سخت ترین تحریم های تاریخ آمریکا علیه ایران اعمال شد. استراتژی تحریم رشد اقتصادی و صنعتی ایران را کاهش داده ، سرمایه گذاری های خارجی را محدود کرده ، ریال را ضعیف کرده،  نرخ تورم را چند برابر کرده و تولید و صادرات نفت و گاز را کاهش داده است. محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ، در توصیف اثر تحریم ها می گوید که این تحریم ها چیزی کمتر از جنگ نظامی ندارند. حتی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور که زمانی تحریم ها را رفتاری تمسخر آمیز توصیف کرده بود، اکنون می گوید تحریم ها اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است. به این ترتیب اگر هدف تحریم ها ، صدمه زدن به مردم ایران بوده، این هدف محقق شده است. نظرسنجی نشان می دهد که ایرانیان پیامد تحریم ها را حس کرده اند و رهبران خود را در این زمینه مقصر می دانند.
سیاست های غلط حکومت در زمینه انرژی هسته ای سبب شده است تا ایران در معرض سقوط به پرتگاهی قرار گیرد که آثار زیانبار آن، سال ها بر زندگی مردم تأثیر خواهد داشت.
اصرار دولت ایران بر ادامه غنی سازی و نادیده گرفتن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، باعث تحریم اقتصادی ایران شده است. نتیجه این تحریم ها، بحرانی است که بر زندگی عادی شهروندان خصوصا افراد کم درآمد تأثیر منفی بر جای گذاشته است و طبقه متوسط در جامعه را از بین برده و بخش خصوصی را به نفع بخش دولتی به حاشیه رانده است  .
به همین دلیل یارانه های نقدی نه تنها تأثیری در کاهش فقر نداشته بلکه باعث تورم نیز شده است. از سوی دیگر به دلیل فساد اداری، عده ای در رهگذر تحریم ها، به ثروتی هنگفت دست یافته اند. این موارد در حالی خودنمایی می کند که تهیه داروهای حیاتی و ضروری برای بسیاری از بیماران ایرانی غیر ممکن شده است؛ از جمله داروهای تولید داخل بطور متوسط ۴۰ درصد و داروهای وارداتی ۹۰ درصد گران شده اند.
از تاریخ شروع تحریم ها ارزش پول ملی بیش از ۴۵ درصد کاهش یافته و ایران در دو سال گذشته رشد اقتصادی منفی داشته است.
دولتمردان ایرانی باید به این واقعیت انکار ناپذیر گردن نهند که اگر چه “انرژی هسته ای حق مسلم ما است” اما سایر حقوق از جمله صلح، آرامش، شادی و زیستن در رفاه نیز جزء حقوق مسلم مردم ایران است. بنابراین نمی توان سایر حقوق شهروندان ایرانی را فدای یک حق کرد و با لجاجت کشور را به ویرانه تبدیل کرد.
آزادی رفاه شادی
تنظیم مطلب با سوشیانت
منابع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، خبرگزاری کار ایران )ایلنا(