دانشجویان زیر بار آپارتاید جنسی و حجاب نمی روند

الیا تابش

با نگاهی به اعتراضات چند وقت اخیر دانشگاه های سراسر ایران یکی از مشکلات  همیشگی  که  دلیل عمده و یا در کنار دلایل  دیگر از علل  اصلی  این اعتراضات بوده  جداسازی جنسی، آپارتاید جنسی و مبارزه برای آزادی پوشش بوده است. طبعا این مسئله انعکاس برخوردهایی است که اخیرا علل الخصوص در یک سال اخیر مسئولین دانشگاهها و حراست متوجه دانشجویان کرده اند.

برخوردهایی همانند نصب دوربینها در دانشگاه ، تعیین نوع پوشش دانشجویان ، اعمال جداسازیهای بیشتر میان دانشجویان دختر و پسر، سرکوب بیشتر دانشجویان مخصوصا دانشجویان دختر و …. برخوردهایی که اعتراضات دانشجویان را در شهرهای متفاوتی به دنبال داشته . از شیراز و سهند و بیرجند تا مشهد، تهران و .. .
     تلاش جمهوری اسلامی برای سرکوب در دیگر قسمتهای جامعه نیز جریان دارند . سرکوب هر روزه زنان و جوانان در خیابانها و یا در اماکن دولتی و خصوصی از دیگر نمونه هاست.  طرح امنیت اجتماعی از دستاویزها و طرفندهایی از این دست است برای یورش و حمله رژیم و مامورینش به  جوانان و زنان . طرحهایی که  رژیم مجبور به تکرارشان شده و معلوم نیست تا مرحله چندم میخواهد به پیش رود. طبق گفته خود رژیم نتوانسته از پس جوانان و زنان برآید و مدام به افزایش نیروهایش ، نیروهای پلیس زن، لباس شخصی و .. روی میآورد . بی دلیل نیست که این اعتراضات در جای جای جامعه جریان دارد . همین حمله مامورین رژیم به دختری در آریا شهر بود که چند وقت پیش باعث شد جمعیت زیادی از مردم در اعتراض به این مسئه به میدان آمده و شعار " حکومت اسلامی نمیخوایم "  بدهند و یا نمونه های دیگری از این دست که هرروزه در شهرهای  زیادی جریان دارند و رو به افزایش دارند، چرا که این یکی از دریچه هایی است که جامعه "نه" خود را متوجه  تمامی این حکومت  میکند . حکومتی که سرکوب زنان و حجاب جزء جدایی ناپذیر آن است.
    دانشجویان نیز همانند دیگر بخشها ی جامعه در مقابل این مسئله ایستاده اند . جداسازی جنسیتی را در کلاس و اردو و … توهین به خود میدانند، نمونه آخرش دانشجویان تربیت معلم. اعتراضات و تحصنهای  چند صد نفره و چند روزه سازمان میدهند. به برخورد و احکام دانشجویان به خاطر پوشش و حجاب اعتراض میکنند.
اینجا مرحله ای است که دانشجویان دیگر میبایست پای اعتراضات سراسری و هماهنگ بروند. همانطور که خود دانشجویان هم تا به حال شاهد آن بوده اند مسئله جداسازی جنسیتی و آپارتاید جنسی مشکلی است که به تمامی دانشگاهها مربوط است . مسئله ای محدود به این یا آن دانشگاه نیست . میباید یک صدا و هماهنگ در مقابل این مسئله ایستاد و به این حکومت ارتجاعی اجازه تعرض نداد و در صورت برخورد اراذل و اوباش رژیم در دانشگاه با دانشجویان همانند جامعه که مردم مانع دستگیری زنان، دختران و پسران میشود، مانع برخورد با دانشجویان شد و از اعتراضات در این زمینه قاطعانه در دانشگاه ها حمایت کرد. باید به هر حکم کمیته انضباطی و احضار هر دانشجو تمام دانشجویان در همه دانشگاه ها اعتراض کنند و حکومت را در مقابل صف متحد و قدرتمندی از اتحاد خود عقب برانند. این البته مستلزم هماهنگی و قدم به پیش گذاشتن فعالین این عرصه است.
۰۲,۰۶,۲۰۰۸