مصاحبه ای در تلویزیون “روند سوسیالیستی کومله” و قصد مجری این برنامه!

مصاحبه ای تحت عنوان ” گفتگو حول موانع سر راه سازمانیابی کارگری”۱ از تلویزیون ” روند سوسیالیستی کومله ” در تاریخ ۲۹٫۰۶٫۱۳ پخش شد. در ظاهر قصد این مصاحبهٌ سوال برانگیز می بایست پاسخ دادن به مشکلات و موانع سر راه جنبش کارگری می بود. اما شنونده مصاحبه متوجه می شود که این مصاحبه (بعمد یا غیر عمدی) در جهت ضربه زدن به جنبش کارگری است و مجری آن ابتدایی ترین موازین اصولی، که هر مصاحبه کننده تلویزیونی مسئول و جدی خود را ملزم به رعایت آنها می داند، را در این مصاحبه به راحتی زیر پا گذاشته است.
“مصاحبه شونده” شخصی است که خود را مدعی دخیل بودن در جنبش کارگری می داند و “مصاحبه کننده ” هم ایشان را بدون اینکه بطور واقعی از فعالیت هایشان نامی برده باشد، از فعالین کارگری معرفی می کند. هر چند مصاحبه کننده و مصاحبه شونده هر دو شفاف بودن در همه مسائل جنبش کارگری را از مهمترین اصول این جنبش می دانند، اما از فعالیت های مشخص مصاحبه شونده و اینکه مشخصا چه کرده اند که فعال کارگری نامیده می شوند، مطلقا صحبتی نشده است. مصاحبه کننده که ضمن نقد همه تشکل های کارگری موجود و همچنین فعالین کارگری، برای آنها نسخه پیچیده اند، طبق اظهارات خود بتازگی به خارج از کشور تشریف آورده اند، اما همچنان از عدم اطلاعشان از وضعیت جنبش کارگری در مناطق مختلف ایران و بی ارتباطی شان با توده های کارگر سخن می گویند. معلوم نیست خود ایشان قبل از خروج از ایران چه کرده اند، که اکنون آنقدر اظهار بی اطلاعی می کنند!!
اطلاعاتی که ایشان در رابطه با دو سندیکای هفت تپه و سندیکای شرکت واحد ارائه می دهند، بر اساس هیچ مدرکی استوار نیست و از هیچ شفافیتی برخوردار نیست. صحبت های مصاحبه شونده در رابطه با این دو تشکل نشان دهنده بی اطلاعی مطلق ایشان از این دو تشکل، بخصوص از فعالیت های اخیر سندیکای شرکت واحد و حرکت های بالنده این سندیکا در مبارزه برای بالا بردن سطح حداقل دستمزد، از حرکت اول ماه مه و … است.
با تمام این تفاصیل قصد و منظور مجری تلویزیون ” روند سوسیالیستی کومله” از مصاحبه با یک چنین شخص بی… اطلاعی چه می تواند باشد؟! آیا با کم اهمیت جلوه دادن فعالیت های تشکل های مستقل کارگری می توان موانع پیش پای جنبش را از بین برد؟!
مصاحبه کننده و مصاحبه شونده مثل همه خارج از گود ایستادگان جنبش کارگری بدون اینکه زحمت دلیل آوردن و برخوردی اصولی را به خود بدهد و مشخص و شفاف صحبت بکند با بی مسئولیتی تمام همه تشکل های موجود را زیر سوال برده اند. سوال این است که هیچ جلوه دادن تشکل های موجود، بجای نقد و بررسی اصولی، برخوردهای سطحی و بی ربط و تکرار طوطی وار شنیده ها بجای درایت و تعمق، آیا این طرز برخوردها گشایشی برای پیشروی جنبش کارگری است؟!
همچنین در این مصاحبه از یکی از فعالین کارگری با نام آقای علی خدری خواسته شده که مدارک و اسناد خود را در رابطه با کمک های مالیشان به محمود صالحی (یا هر فعال کارگری دیگری) در معرض عموم قرار داده و علنی بکنند! آیا آقای علی خدری در هیچ مصاحبه ای یا در هیچ مقاله و نوشته ای مدعی کمک مالی به کسی شده اند؟! چرا مجری تلویزیون ” روند سوسیالیستی کومله” به آقای علی خدری تهمت زده است، چرا مجری این تلویزیون ایشان را مجاب به ارائه مدرک و کار پلیسی می کند، آیا متوجه نیست که این برخوردها از نظر امنیتی برای فعالین کارگری داخل ضربه زننده است، متوجه نیست که این شیوه برخوردها تنها تاثیرش تشنج در جنبش کارگری است!!
به هر حال من به عنوان یک کارگر با درک اهمیت سلامت جنبش کارگریمان، از این سازمان خواهان بررسی شفاف مسئله بوجود آمده و جبران و جلوگیری از تکرار چنین مسائلی می باشم.
۱) http://youtu.be/KJ2-ZfzzTOo