فردائی سرنوشت ساز برای انقلاب مصر

یک سال از حکومت مورسی گذشت. فردا انقلابیون مصر یکی از بزرگترین تظاهراتهای خود را در تمام خیابانها و میدانهای مصر برگزار خواهند کرد. مردم بجان آمده از فقر و بیکاری و زور و اسلام و اخوان المسلمین طی ماههای اخیر بیشتر از ۱۷ میلیون امضا برای پایین کشیدن مورسی جمع کرده اند. زنان مصر در جمع آوری امضا نقش بارزی ایفا کرده اند. هم اکنون درگیریها در اسکندریه شروع شده است.

بنا به گرارش بی بی سی، دهها هزار نفر از انقلابیون امروز، جمعه، ۲۸ ژانویه، در شهر اسکندریه با بمبهای نفتی به دفتر اخوان المسلمین حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. در این درگیریها نیروهای مورسی ازتفنگهای ساچمه ای استفاده کردند. حداقل پنج نفر کشته شده و صدها نفر زخمی گشته اند.

هم اکنون سه کمپ در قاهره در برابر هم صف کشیده اند: مردم انقلابی مصر میدان تحریر را در تصرف خود دارند، نیروهای اخوان المسلمین در مقابل مسجد ربالاداویه در شهر ناصر (بخشی از قاهره نزدیک به نهادهای دولتی و میدان تحریر) تجمع کرده اند، و نیروهای پلیس و ارتش در مقابل وزارت امنیت هستند.

خواست مردم انقلابی مصر سرنگونی فوری دولت مورسی و اخوان المسلمین هست. نیروهای اخوان المسلمین ادعا دارند که دولت مورسی یک دولت مشروع هست که از طریق رای مردم سر کار آمده است، و نیروهای پلیس و ارتش برای تصرف قدرت در دست نظامیان تجمع کرده اند.

فراخوان تظاهرات میلیونی و سراسری هفته ها پیش و در پی جمع آوری طومار ۱۷ میلیونی از طرف اعتلاف انقلابیون فراخوان داده شد. دو روز پیش، روز چهار شنبه، مورسی طی یک سخنرانی مردم مصر را به آرامش فراخواند و آنها را از فروپاشی کشور برحذر داشت. او در این سخنرانی وعده اصلاحات ریشه ای و فوری داد. از گروههای مخالف خواست که فورا وارد یک گفتگو شوند.

مردم مصر از سیر تحولات و وضعیت اقصادی خود بشدت ناراضی و خشمگین هستند و مورسی و حکومت اسلامی اخوان المسلمین را مسئول این وضعیت می دانند. مورسی هم تقصر را گردن نیروهای انقلابی انداخت و اظهار داشت که این نیروها در کار مملکت سابوتاژ کرده اند و اجازه پیشبرد پروژه های دولت را نداده اند. او همچنین به رسانه ها هشدار داد که از آزادی بیان سوء استفاده نکنند. چند ساعت بعد از این هشدار مدیر شبکه تلویزیونی الفارین در محل کار خود دستگیر شد و مدیر یک شبکه دیگر استعفا داد.

نیروهای انقلابی مصر و مردم بجان آمده از سیاستهای ریاضت کشی و فساد و اسلام و دیکتاتوری اما پیشنهاد گفتگو را نپذیرفتند و بر فراخوان خود به تظاهرات میلیونی تاکید کردند.

از طرف دیگر طی ده روز گذشته ارتش بیانیه پشت بیانه داده و در باره هرج و مرج و به خطر افتادن امنیت ملی هشدار داده است. ارتش تاکید کرده است که اگر وضعیت کشور به هرج و مرج بکشد وارد میدان خواهد شد و قدرت سیاسی را در دست خواهد گرفت. بعد از انقلاب ۲۰۱۱ برای نزدیک به یکسال و نیم قدرت در دست ارتش بود اما مجبور شد در اثر مبارزات پی گیر مردم به پشت صحنه برود و قدرت را به مورسی واگذار کند. دخالت ارتش و تسخیر قدرت توسط آن ابدا مورد قبول مردم نیست.

مردم مصر امروز در برابر دو ضد انقلابی که به هم نان قرض میدهند قرار گرفته اند: اخوان المسلمین و ارتش. امپریالیسم جهانی، آمریکا و غرب، که ازیکی از این دو نیروی ضد انسانی و یا ترکیبی از آنها حمایت میکنند.

راهی دشوار پیش روی مردم مصر و انقلاب مصر قرار دارد. این سه نیروی سیاه و ضد انسانی: اخوان، ارتش، و نیروهای امپریالیستی حامی آنها پول و قدرت و سلاح و رسانه ها را در اختیار دارند، اما مردم مصر صفوف میلیونی خود را و عزم جزم خود باضافه حمایت میلیونها مردم در سراسر دنیا را برای پیشبرد مبارزه خود دارند. فردا روز سرنوشت سازی برای مردم و انقلاب مصر است. پیروز باد انقلاب مصر.

۲۸/۰۶/۲۰۱۳

حبیب بکتاش